Download de presentatie
GepubliceerdBrigitta Baert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
H7 Methodisch werken Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken Uitvoering Doelstelling Strategie
2
Doel probleemstelling fase
Wat is het probleem? Gericht op waar aan gewerkt moet worden. Wie, wat, waar, wanneer, waarom, welke en waardoor. © Boom Lemma uitgevers.
3
Wie stelt het probleem? De cliënt.
De omgeving van de cliënt: o.a. familie, buren. De professionele hulpverlener. © Boom Lemma uitgevers.
4
Model: huidige situatie, gewenste situatie
Waar moet je beginnen? Tussen werkelijkheid (huidige situatie) en wens (gewenste situatie) ligt de probleemstelling. In tekening: Huidige situatie probleemstellingruimte gewenste situatie © Boom Lemma uitgevers.
5
Komen tot gewenste situatie
Hulpmiddelen om de gewenste situatie te kunnen beschrijven: Het stellen van de wondervraag: je mag een wens doen om de situatie te laten veranderen, wat kies je dan? Het stellen van de schaalvraag: welk cijfer geef je aan de huidige situatie en hoe moet uw situatie eruitzien om een tien te kunnen scoren? © Boom Lemma uitgevers.
6
Model: verleden versus heden
Cliënt in gedachten meenemen naar vroegere tijden. Welke zorgen had je toen niet die je nu wel hebt? Welke problemen hebben je veel hoofdbrekens bezorgd? Wat is er nodig om gelukkig te worden? © Boom Lemma uitgevers.
7
Valkuilen bij het formuleren van een probleemstelling.
Te snel geformuleerd Te breed opgezet Te algemeen geformuleerd Te breedsprakig geformuleerd Past niet binnen je tijd Past niet bij je kennis of mogelijkheden © Boom Lemma uitgevers.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.