De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NOU ZUL JE WAT BELEVEN..! Roy Grünewald.

Verwante presentaties


Presentatie over: "NOU ZUL JE WAT BELEVEN..! Roy Grünewald."— Transcript van de presentatie:

1 NOU ZUL JE WAT BELEVEN..! Roy Grünewald

2 Mijn bagage Studies: Cultureel Organisatiewerk en Toneelacademie
Dramadocent en regisseur Creatief manager Arjan van Dijk Groep Directeur schouwburg Gorinchem / Targett entertainment & events BV Docent Imagineering en management creative industries NHTV Gastdocent creatief en innovatief denken en storytelling op de Fontys HS Kunsten & Circus Bestuursvoorzitter Gorcums Museum & Artotheek

3 conceptontwikkelaar, imagineer, creative director We event your experience

4 INSPIRATIE, CREATIE & STORYTELLING
Evenementen met een hoog belevingsgehalte

5 De tijdgeest De gevoelswaarde van een evenement ligt steeds meer in de BETEKENIS die er aan wordt ontleend. Evenementen ontwikkelen zich steeds meer richting emotionele belevingen gekoppeld aan een goed Verhaal.

6 Een psychologisch effect - het zit in je kop
DE EMOTIEMARKT Niet: wat levert het product mij Maar: wat DOET het product mij Een psychologisch effect - het zit in je kop

7 En ALS dat product mij iets doet:

8 WOW!

9 HOE CREËREN WE EEN BELEVING IN EEN EVENEMENT?
Nadenken over de psychologische gevolgen van een idee

10 EEN BELEVING KOMT TOT STAND DOOR BELEVENISSEN:
Te bedenken > inspiratie Te creëren > creatief denken Te vertellen > storytelling Te theatraliseren > storyboarding Te regisseren > storystaging

11 TOEPASSEN VAN DE OEROUDE THEATERWET
Het publiek is bereid te geloven wat er gebeurt en te vergeten dat het niet echt is, als de artiest in staat is zijn publiek te overtuigen.

12 (THEATER) IDEEËN ONTSTAAN UIT EEN MIX VAN KENNIS EN VERBEELDING EN VERTELLEN VERVOLGENS EEN VERHAAL
Die magische mix van fantasie, gevoel en intuïtie die ons verder brengt dan de werkelijkheid

13 DE LOGICA BRENGT ONS VAN A NAAR B
DE LOGICA BRENGT ONS VAN A NAAR B. DE VERBEELDING BRENGT ONS OVERAL (Einstein)

14 THE KISS OF DEATH!

15 WIJ ZIJN IN STAAT OM TE DENKEN IN METAFOREN EN METAMORFOSEN
Wij veranderen continu de werkelijkheid, want dat is leuk, verrassend, spannend, interessant en wij willen kunnen dromen…

16 Amsterdam ArenA Een oefening

17 en dan is daar de inspiratie en/of…die ene

18 FLITSSS!

19 WE HEBBEN ALLES AL GEHAD
WE HEBBEN ALLES AL GEHAD! ALLES IS AL EENS BEDACHT, HET MOET ALLEEN OPNIEUW BEDACHT WORDEN Het jatten van één idee is plagiaat, het combineren van meerdere ideeën heet research

20 Het idee levert ‘verre beelden’ ‘materiaal’ en daarmee gaan we aan de slag met CREATIEF DENKEN

21 Het menselijk bestaan is een continu proces gericht op voortplanting en vooruitgang (ontwikkeling)

22 Voor de voortplanting hebben wij een natuurlijk instrument: SEKS!

23 Voor de vooruitgang of ontwikkeling hebben wij ook een natuurlijk instrument: het vermogen tot het vinden van oplossingen voor problemen: CREATIVITEIT!

24 Creativiteit is niets meer en niets minder dan een natuurlijk stuk geestelijk gereedschap waarmee wij oplossingen vinden voor problemen! Niet te verwarren met artisticiteit: dit is creativiteit in combinatie met talent

25 TOEGEPAST CREATIEF DENKEN BEGINT MET KENNIS

26 EEN CREATIEF DENKER IS een onverzadigbare allesweter
een reiziger (in je kop) met een natuurlijke nieuwsgierigheid die overal inspiratie uit put

27 WAT GA JE MET DIE KENNIS DOEN?
Hetzelfde zien, horen, ruiken, proeven, voelen als ieder ander... Maar... er anders over denken en op speelse wijze omvormen

28 ‘POUR INVENTER, PENSEZ À CÔTÉ’ THINK ‘OUT OF THE BOX’
‘DAS GROSSE UMDENKEN’ ‘POUR INVENTER, PENSEZ À CÔTÉ’ THINK ‘OUT OF THE BOX’

29 Pulk het uit elkaars hoofd, immers IEDEREEN is creatief
BRAINSTORMEN Pulk het uit elkaars hoofd, immers IEDEREEN is creatief

30 Twee afspraken: ‘Ja maar’ is killing!
Alle antwoorden zijn goed, sommige zijn beter en een enkel is briljant. Herken dat!

31 Hoe anders erover denken? Hoe omvormen?
Door te combineren Door het perspectief te veranderen Afvragen: zijn we iets vergeten? Creëer tegenstellingen, ‘strijd’ Bedenk een metafoor of metamorfose Door de ‘als…dan…’ vraag te stellen Door de vraag anders te stellen

32 INNOVATIEF DENKEN Een kwestie van DURVEN

33 INTUÏTIEF DENKEN Een kwestie van VOELEN

34 UMDENKEN IN EVENEMENTEN
het evenement IS theater en dient als zodanig bedacht, geschreven, geproduceerd, geregisseerd en uitgevoerd te worden

35 7 STAPPEN Van vraag naar belevingsproduct De methode:
IMAGINEERING-LIKE THINKING

36 IMAGINATION + ENGINEERING > IMAGINEERING

37 STAP 1 Formuleren van Probleem Vraag Opdracht

38 STAP 2 Analyse van de vraag en de opdrachtgever Historie Kernwaarden
Formulering van een visie

39 STAP 3 Kennis èn verbeelding in werking zetten
Inspiratie toelaten voor een idee of concept

40 Vanaf nu wordt creatief denken procesmatig ingezet (brainstormen, weet je nog?)
Combineren Perspectief veranderen Zijn we iets vergeten? Tegenstellingen Metafoor & metamorfose De ‘als…dan…’ vraag stellen De vraag anders stellen

41 STAP 4 Van het idee een oervertelling (narrative) maken
Product: outline van een concept hierdoor krijgt het idee structuur, historie, zeggingskracht, authenticiteit, waarde(n), moraal waardoor de basis ontstaat vanuit een visie

42 WAT HEB JE AAN GOEDE IDEEËN ALS JE ZE NIET VERBEELDEND KUNT VERTELLEN?

43 STAP 5 STORYTELLING: HET VERHALEND VISUALISEREN VAN DE NARRATIVE
PRODUCT: DE ‘PITCH’, HET UITGESCHREVEN STORYBOARD

44 ROODKAPJE en de grote boze wolf

45 DE PROLOOG inleiding dramatis personae environment tijd en plaats

46 DE TRIGGER motorisch moment
de opdracht de route van A naar B de waarschuwing

47 DE TEASERS spanningsopbouw > het publiek heeft informatie die de actoren niet hebben (sub)climaxen en plateaus sporen en dwaalsporen

48 DE CATASTROFE ultieme climax erger (mooier, beter) kan niet wat nu?

49 DE LOUTERING bevrijding redding
deus ex machina (God uit de machine of het verrassingseffect) hieruit putten wij Hoop

50 DE EPILOOG hè hè boodschap moraal de cirkel is rond (of niet)
(open) einde

51 TOEPASSEN VAN HET DRAMATISCH CONCEPT VOLGENS ‘ROODKAPJE’ WERKT ALTIJD!

52 OPBOUW VAN EEN GOED VERHAAL
proloog (inleiding, personen, environment) trigger-moment (versnelling) teasers: via (sub)climaxen, plateaus en (dwaal)sporen naar de ultieme climax of ‘catastrofe’ waarna loutering of bevrijding de epiloog (boodschap, moraal, einde)

53 Eindeloze combinaties & variaties zijn mogelijk

54 VERTELKRACHT WORDT BEREIKT DOOR HET TOEPASSEN VAN DE VIJF ELEMENTEN:
PASSIE HELD OBSTAKEL INZICHT TRANSFORMATIE

55 STAP 6 STORYSTAGING: THEATRALISEER JE VERHAAL
Product: regiescript, draaiboek, scenario

56 De regie van de beleving
Environment (plaats, tijd en gesteldheid) Actoren (dramatis personae) Storyboard (volgorde van handelingen) Props (toegevoegde waarde-eenheden) (Evt): Scenario (totaal uitgeschreven werkboek)

57 DON’T TELL THEM, SHOW THEM!

58 SO, IT’S SHOWTIME FOLKS!

59 Product: organisatie / het evenement
STAP 7 REALISATIE Product: organisatie / het evenement

60 Om te lezen: Pine & Gilmore: ‘De belevenis economie’
Nijs & Peters: ‘Imagineering’, het creëren van belevingswerelden Maxwell & Dickman: ‘De kracht van het verhaal’

61 VRAGEN? Contact: roy@inextensio.eu 06 - 53 781 356 / 0183 - 622 579
Opvragen ppt: We event your experience

62 TOI TOI TOI van ROY


Download ppt "NOU ZUL JE WAT BELEVEN..! Roy Grünewald."

Verwante presentaties


Ads door Google