Een onderzoek naar de positie van vrouwelijke waterschapsbestuurders, naar aanleiding van de campagne ‘Water zoekt Vrouw’ Door Karin Nobel.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een onderzoek naar de positie van vrouwelijke waterschapsbestuurders, naar aanleiding van de campagne ‘Water zoekt Vrouw’ Door Karin Nobel."— Transcript van de presentatie:

1 Een onderzoek naar de positie van vrouwelijke waterschapsbestuurders, naar aanleiding van de campagne ‘Water zoekt Vrouw’ Door Karin Nobel

2 DDe waterschappen zijn van oudsher een sterk door mannen bepaald terrein

3  Het is voor vrouwen moeilijker om een positie binnen de waterschapsbesturen te krijgen in vergelijking tot mannen.

4  Vrouwen hebben een andere kijk op waterzaken en besturen

5  Een groter aandeel vrouwen in de waterschapsbesturen leidt tot een betere en alomvattende besluitvorming

6  Waterschappen  Mannen-bolwerk  Wat werkt vrouwen tegen?; 1) Structurele belemmeringen 2) ‘Gate-keeping’ mechanismen  De Overheid en de Emancipatie Nota zijn voornamelijk gericht op de structurele belemmeringen

7  Streefgetallen en structurele maatregelen zijn belangrijk Maar … …  Even belangrijk zijn de persoonlijke ervaringen die inzicht geven in de actuele situatie binnen de waterschappen en hoe vrouwen deze sector ervaren  Feministisch oogpunt  standpoint theory  Situated Knowledges

8  Periode: 02-02-09 t/m 16-04-09  Onderzoeksvraag: Welke processen of factoren dragen bij aan de geringe instroom van vrouwen in de waterschapsbesturen?  23 interviews: - 9 persoonlijke gesprekken - 6 telefonische gesprekken - 8 vragenlijsten  Onderzoekspopulatie: - 15 gekozen vrouwelijke bestuurders - 5 niet gekozen vrouwelijke kandidaten - 3 terug getrokken vrouwelijke kandidaten

9  Verschillen tussen mannen en vrouwen; - Vrouwen hebben meer feeling voor de sociaal- maatschappelijke kant van besturen - Beeldvorming - Gebruik maken van je vrouwelijkheid  De rolverdeling  Het belang van een netwerk; - Steun vanuit de achterban - Sociale netwerk theorie - ‘Vangnet’

10  Mannen-bolwerk?; - een op mannen georiënteerde organisatiecultuur - Historisch oogpunt - ‘Excuus-Truus’  Campagnevoering; - Netwerk onderhouden - Voorkeursstemmen  De selectiecommissie, ervaring & interesse, het lijstensysteem

11  Netwerk en steun van belang  Mannen-bolwerk in een positiever daglicht  Geen sprake van belangenbehartiging  Verschillen in aanpak en benadering benutten  Gate-keeping mechanismen onder belicht

12  Veel factoren spelen een rol als het gaat om de positie van vrouwen binnen de waterschapsbesturen  Opmerkingen? Vragen? Stellingen?


Download ppt "Een onderzoek naar de positie van vrouwelijke waterschapsbestuurders, naar aanleiding van de campagne ‘Water zoekt Vrouw’ Door Karin Nobel."

Verwante presentaties


Ads door Google