Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFrans Peters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Duurzaamheid over de bedrijfsgrenzen heen Focus op gevaarlijke stoffen Albert Hollander
2
Opzet workshop Korte presentatie: wat is duurzaamheid? Wat heeft dit te maken met gevaarlijke stoffen? Interactief in groepjes: wat zijn de acties, knelpunten en oplossingen om als bedrijf een stap te maken Plenaire discussie: komen tot oplossingen/aanpakken 04 oktober 2011 1 Albert Hollander Duurzaamheid
3
Wat is duurzaamheid? Brundtland Report (1987): ‘using resources to meet the needs of the present generation without compromising the ability of future generations to meet their own needs’ ‘sustainable development is a process of change in which the exploitation of resources, the direction of investments, the orientation of technological development and institutional change are in harmony and enhance both current and future potential to meet human needs and aspirations’ Corporate Social Responsibility (CSR, MVO) ook verschillende definities, maar vergelijkbare elementen met duurzaamheid 04 oktober 2011 2 Albert Hollander Duurzaamheid
4
Wat is duurzaamheid? Triple bottom line, 3 P’s Stoffen 04 oktober 2011 3 Albert Hollander Duurzaamheid
5
4 Waarom duurzaamheid? trends Nieuwe technologie Milieu verontreiniging Toenemende regelgeving Transparantie Natuurlijke bronnen NGO/klant acties Klimaat veranderingen Financiële fluctuatiesSluiten van kringloop Groei populatie Gezondheid & veiligheid Leveranciers Issues op bedrijfsniveau 04 oktober 2011 Albert Hollander Duurzaamheid
6
04 oktober 2011 5 Indiase textielarbeidsters uitgebuit voor C&A en H&M Kinderarbeid bij Zweeds sprookjeshuwelijk Albert Hollander Duurzaamheid
7
Bedrijven en hun omgeving Seuring, 2008, aangepast 04 oktober 2011 6 Albert Hollander Duurzaamheid
8
Focal company/ brand company Regelt of bepaalt de productketen Vaak in direct contact met de consument Ontwikkelaar van product of service (design, merk) Worden ook vaak verantwoordelijk gehouden wat er in de keten gebeurd (verlies van reputatie/vertrouwen) Voorbeelden: Phillips, AkzoNobel, Nike, C&A Leggen vaak ook milieu en sociale standaarden op in de keten: bijvoorbeeld via Code of Conduct, inkoopvoorwaarden Probleem: blik is vaak maar 1 schakel in de keten 04 oktober 2011 7 Albert Hollander Duurzaamheid
9
Bepalende elementen van Sustainable Supply Chain Management 1.Druk: druk van stakeholders is een een belangrijke drijfveer 2.Risicoreductie/management: hoe is dit geregeld, sociale dimensie is onderbelicht 3.Prestatie in de drie dimensies: win-win, trade-off, minimum 4.Evaluatie van leveranciers: zelf-evaluatie, audits, monitoring, implementatie of standaarden 5.Supply chain management elementen: communicatie, coördinatie, life cycle aanpak, delen van kosten/opbrengsten, gedeelde innovatie van producten en processen 6.Betrokkenheid van derden: audits, certificering, consulting 04 oktober 2011 8 Albert Hollander Duurzaamheid
10
Sustainability Management Model 1. Leadership (board) commitment to embrace sustainability into the strategy and operations of the company and its supply chain. Set broad sustainability goals in a transparent way. 2. Assess risks, opportunities and impacts across sustainability issues areas 3. Integrated sustainability policy aligned with the board commitment 4. Implement sustainability policy through the company and its value chain (action plan) 5. Sustainable performance should be measurable and controllable in order to assess effectiveness of policy and plans. Identify appropriate criteria to assess sustainability 6. Internal communication to rise the awareness on the sustainability key issues within Oce. External communication through website, Sustainability/CSR report. Global compact management model, aangepast Leadership Assess Integrated approach Text Measure- ment Communi- cation Implement Sustainability management model based on UNCCMM 04 oktober 2011 9 Albert Hollander Duurzaamheid
11
04 oktober 2011 vijf fases van integratie van duurzaamheid in bedrijfvoering (duurzaamheidladder) 1.geen naleving regelgeving op gebied van milieu, gezondheid en veiligheid wordt genegeerd 2.naleving 3.naleving plus; extra maatregelen worden genomen omdat er inzicht is dat dit terugverdiend wordt 4.geïntegreerde strategie, duurzaamheid is onderdeel van de visie en strategie van het bedrijf 5.bedrijven met doel om wereld te verbeteren Willard, B., 2005. The Next Sustainability Wave. 10 Albert Hollander Duurzaamheid
12
Van actie & knelpunt naar oplossing verdelen in kleine groepjes van 4-5 personen benoem de knelpunten die in jouw praktijk spelen om op een hoger niveau te komen van duurzaamheid vervolgens, benoem twee mogelijke knelpunten geef de lijst door aan een andere groep en geef voor ieder knelpunt een mogelijke oplossing groepsdiscussie 11 Albert Hollander Duurzaamheid 04 oktober 2011
13
Pre-complianceComplianceBeyond ComplianceIntegrated Strategy Willard, 2005, TNO Benchmark 04 oktober 2011 12 Albert Hollander Duurzaamheid
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.