Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElias Kuipers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Toerisme Vlaanderen 19 december 2012 – ISALT – Bruno Paternoster
2
Situering toerisme Europa European Travel Commission Leden:
33 National Tourism Organisations of nationale toerismebureaus (geen toerismebureau op Belgisch niveau) Toerisme Vlaanderen bevoegd voor Vlaanderen (inclusief Brussel) WBT eveneens lid
3
Cijfers over toerisme in 2011
Europa UNWTO: 501 mio toeristische aankomsten = 51% België 14 mio aankomsten - 35,8 mio overnachtingen Gewest aankomsten overnachtingen % aank. Brussels 3,2 6 23% Vlaams 8 23,5 58% Waals 2,7 6,5 20%
4
Situering toerisme 3 macrobestemmingen: kust – kunststeden – Vlaamse regio’s Oost-Vlaanderen Toerisme Toerisme Provincie Antwerpen Westtoer Toerisme Limburg Toerisme Vlaams-Brabant Regionale toeristische diensten Regiocoördinatoren initiëren, coördineren en stimuleren projecten binnen een toeristisch samenwerkingsverband van diverse toeristische regio’s.
5
Situering toerisme Provinciale toeristische diensten
Oost-Vlaanderen Toerisme Toerisme Provincie Antwerpen Westtoer Toerisme Limburg Toerisme Vlaams-Brabant Regionale toeristische diensten Regiocoördinatoren initiëren, coördineren en stimuleren projecten binnen een toeristisch samenwerkingsverband van diverse toeristische regio’s. Kunststeden In&Uit Brugge Dienst voor Toerisme Gent Antwerpen Toerisme & Congres VISITBRUSSELS Toerisme Leuven Toerisme Mechelen
6
Situering Toerisme Vlaanderen
Intern verzelfstandigd agentschap van de Vlaamse overheid, beleidsdomein Internationaal Vlaanderen. Beleidsdomein Internationaal Vlaanderen: Ministers Strategische adviesraad Beleidsraad Toerisme Vlaanderen Vlaams Agentschap voor Internationale Samenwerking Departement Internationaal Vlaanderen Vlaams Agentschap voor Internationaal Ondernemen Vlaams minister van Toerisme, Geert Bourgeois
7
Toerisme Vlaanderen Visie
Samen investeren in de duurzame ontwikkeling en de promotie van Vlaanderen-Brussel als toeristische topbestemming Missie Tegen 2020 willen we samen met de toeristische actoren het toerisme in en naar Vlaanderen-Brussel op een duurzame manier ontwikkelen
8
Toerisme Vlaanderen Budget: +/- 70.000.000 Euro (2012)
150 collega’s in hoofdkantoor, Grasmarkt 61 50 collega’s in 10 buitenlandkantoren 2 representative offices (Russia & India)
9
Buitenlandkantoren Denemarken en Zweden Vanuit Brussel
Groot-Brittannië Londen Nederland Den Haag Duitsland Keulen Oostenrijk Wenen Frankrijk Parijs Spanje Barcelona Italië Milaan Peking China New York Verenigde Staten Tokyo Japan New Delhi & Mumbai India Moskou Rusland representative office representative office
10
Toerisme in cijfers 29,4 miljoen overnachtingen in Vlaanderen in 2011*: Kust Vlaamse regio's Kunststeden 32% 31% 36% 11,2 miljoen aankomsten in Vlaanderen in 2011*: Kust Vlaamse regio's Kunststeden 18% 31% 52% * in hotels, campings, vakantieparken, jeugd- en volwassenenlogies en immo verhuur kust Bron: Algemene Directie Statistiek, inclusief commercieel huurlogies kust
11
Toerisme in cijfers Trend van de buitenlandse overnachtingen in Vlaanderen (incl. Brussel, ) Herkomst buitenlandse overnachtingen in Vlaanderen (incl. Brussel, 2010) Bron: Algemene Directie Statistiek, inclusief commercieel huurlogies kust
12
TSA (Tourism Satellite Account)
Toerisme in cijfers TSA (Tourism Satellite Account) De bruto toegevoegde waarde van de toeristische industrie bedroeg in ,2 miljard euro. Met andere woorden, de brede toeristische industrie draagt 5% bij aan onze economie. Voor Brussels Gewest is dit zelfs 5,6% (3,3 milj). In vergelijking met andere landen bevindt Vlaanderen zich in betere middenmoot. De werkgelegenheid in de toeristische industrie in Vlaanderen-Brussel is ongeveer jobs (werknemers, zelfstandigen en jobstudenten) Dit is 6,7% van alle jobs. In Brussels Gewest apart is dit zelfs 8,1% of jobs. elk jaar gaan mensen in armoede op vakantie, dankzij Toerisme Vlaanderen en de toeristische sector.
13
Marketing en internationale promotie
Toerisme Vlaanderen Een kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie die de toeristische sector ondersteunt en de deelname aan vakantie door zoveel mogelijk mensen bevordert. Kerntaken: Kennis, kwaliteit en innovatie Marketing en internationale promotie Sectorondersteuning Stimuleren
14
Toerisme Vlaanderen Strategische doelstellingen
Toerisme Vlaanderen maakt de toeristische sector meer kennis- en strategiegedreven Toerisme Vlaanderen voert een effectief marketingbeleid Toerisme Vlaanderen maakt Vlaanderen aantrekkelijker als bestemming Toerisme Vlaanderen zorgt voor een toenemende samenwerking en bewustwording binnen en over de sectorgrenzen heen
15
Een kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie
die de toeristische sector ondersteunt Kennis en kwaliteit
16
Kennis en kwaliteit Kwaliteitskader onthaal
Internationaal onthaal en bezoekersmanagement Merk ‘Vlaanderen’ versterken Kwaliteitskader gidsen en reisleiders Kwaliteitskader logies
17
Kennis en kwaliteit Stimuleren en faciliteren van innovatie en duurzaamheid g
18
Kennis en kwaliteit Optimale afstemming tussen vraag van arbeidsmarkt en vormings- en opleidingsaanbod in toerisme via: Arbeidsmarktanalyse toerisme op regelmatige basis Coördinatie beroepscompetentieprofielen in toerisme in overleg met sector Training op maat
19
Marketing Een kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie
die de toeristische sector ondersteunt. Marketing
20
Internationale Marketingstrategie
Vlaanderen wordt een verhaal Vlaanderen is een reputatie Vlaanderen is een place to come to Vlaanderen is een place to meet Vlaanderen is een place to be
21
Aanbevelingsmarketing
Vlaanderen wordt een verhaal zorgen voor sterke verhalen en zintuigelijke belevingen voor (potentiële) bezoekers de klant centraal stellen Aanbevelingsmarketing
22
g Beeldendatabank Flickr: www.flickr.com/visitflanders
Merkessentie Vlaanderen Vlaanderen … een reputatie van baanbrekend vakmanschap g Beeldendatabank Flickr:
23
Bestemmingspromotie Vlaanderen en macrobestemmingen: 4 Productlijnen
Kust Vlaamse Kunststeden en Brussel Vlaamse regio’s 4 Productlijnen onze rijke eet-, drink- en tafelcultuur erfgoed en kunst mode wieler- en fietscultuur
24
g www.visitflanders.com
Leisure markten Focus-markten Nederland Duitsland Frankrijk Groot-Brittannië Spanje Verenigde Staten Italië Zweden en Denemarken Oostenrijk Future-markten Rusland China India Japan g
25
Promotie naar specifieke doelgroepen
Toeristen met een (fysieke) beperking Toeristen met een kleine portemonnee Jongeren
26
MICE markten Meetingindustrie
beurzen netwerken famtrips lidmaatschap van vakorganisaties persoonlijk contact site prospecties g
27
Flanders, the place to be
De belofte die we verkopen, moeten we waarmaken: Gericht investeren in goede producten en belevingen Mikken op een hogere klantentevredenheid, positieve aanbeveling, herhaalzoek
28
Een kennis- en strategiegedreven marketingorganisatie
die de toeristische sector ondersteunt Sectorondersteuning
29
Subsidies en premies 5 impulsprogramma’s Logiespremies
Geografisch Thematisch 5 impulsprogramma’s Logiespremies Subsidies en premies in het kader van Toerisme Voor Allen
30
Doelgroepen Eigen investeringen Infopunt Toegankelijk Reizen
Infopunt Vakantieparticipatie Via subsidies & premies
31
Toerisme Vlaanderen Informatie voor de vakantiemaker:
g Ontvang elke maand de toeristische e-nieuwsbrief van Toerisme Vlaanderen g @toerisme_vla Toerisme Vlaanderen Informatie voor de vakantieganger g g @Vlavakantieland Vlaanderen hot spot gids
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.