Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFerdinand Thys Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Een Nieuwe Economie ….? Prof.dr. Maarten Janssen (Erasmus Universiteit) 30 maart 2001
2
Nieuwe economie: Een Paar Feiten Makkelijke toegang tot veel informatie Hoge investeringen in IT Organisatorische herstructurering Ontwikkeling van netwerken Ontstaan van elektronische marktplaatsen Veranderende rol voor intermediairs
3
Nieuwe economie: Fictie? Friction free economy Einde van de conjunctuurcyclus Eeuwigdurende groei Lage inflatie Einde van intermediairs
4
Nieuwe economie: Feit of Fictie? Makkelijke toegang tot markten: wie profiteert? Wat is de rol van intermediairs in de Nieuwe economie?
5
Volledig Vrije Mededinging: Een Definitie Veel vragers, veel aanbieders Vrije en kosteloze toegang tot de markt Volledige Informatie: geen zoekkosten Homogene goederen Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business24-11-2000
6
Lage Zoekkosten: Een Visie 1 “Bill Gates regales … the world’s leaders with the promise of friction-free capitalism: the idea that ubiquitous and equal access to information will create the closest thing yet to Adam Smith’s perfect market” Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business24-11-2000
7
Lage Zoekkosten: Een Visie 2 “Electronic market places are likely to move commodity markets closer to the competitive ideal where buyers and sellers are fully informed … We expect that electronic marketplaces will favor buyers, will promote price competition among sellers and will reduce sellers’ market power” (Yannis Bakos) Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business24-11-2000
8
Lage Zoekkosten: Wat empirische gegevens Depends High High Scale Economies Low Unlikely Low Scale Economies High Demand for Variety Low Demand for Variety Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business24-11-2000
9
Elektronische Marktplaatsen: Alternatieve Visies Toegenomen onzekerheid over kwaliteit en leveringsvoorwaarden Schaalvoordelen en Marktmacht Ondanks Lage Zoekkosten blijken mensen weinig te zoeken voor bepaalde producten Ander strategisch gedrag –Meer Personalized pricing –Meer Productdifferentiatie Session 5. Prof. dr. Maarten Janssen The Economics of Digital Business24-11-2000
10
Intermediairs Instanties die niet zelf direct belang hebben bij een transactie (zoals producenten en consumenten), maar transacties faciliteren Voorbeelden: - Supermarkten - Banken -Makelaars
11
Retailing is a big business... Source: Dobson and Waterson (1999)
12
Voordelen van Intermediairs Faciliteren van matchen en reduceren van zoekkosten Creëren van vertrouwen Verlagen van transactie-kosten bij elkaar brengen en divesrificatie van risico’s
13
Disintermediation, re-intermediation, of...? US dollars per transaction Source: OECD Report 1999
14
Invloed van Internet op bestaansgronden van intermediairs Maak een onderscheid: - Traditionele marketen - Marketen voor informatie-goederen
15
The Java Repository Resource verzamelaar voor Java Programmeurs http://java.wiwi.uni-franckfurt.de Doel: Bij elkaar brengen van gebruikers en Programmeurs Geleverde diensten: - Documentatie - Standardisering - Verzameling van software elementen - Matching
16
Bargainfinder Http://bf.cstar.ac.com/bf verschaft: prijsinformatie over CD’s CD verkopers vertonen weerstand
17
Conclusie Erg veel onzekerheid (vooral over gevolgen, niet Er gebeurt veel onderzoek (vooral op nivo van markten en bedrijfsstrategieën) Wrijvingsloze markten zullen niet ontstaan veranderende rol voor intermediairs
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.