Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdDamian Molenaar Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
feedback geven aan je supervisor
ervaringen uit Nijmegen Susanne van Santen Mei 2011
2
feedbackcommissie gevormd op verzoek opleider 8 ouderejaars aios aios uit verschillende aandachtsgebieden vooraf instructiebijeenkomst doel: supervisor mondeling toelichting geven op uitslag EFFECT - enquete
3
voorbereiding op feedbackgesprek
2 aios per gesprek met de supervisor vrijwillige indeling vermijden belangenconflict nodig: minimaal 3 ingevulde EFFECTs en een zelfevaluatie voorbespreken in commissie
4
score loopt van 1 tot 5 EFFECT in een notendop Rolmodel
Domein Aantal items Rolmodel 15 Zorg dragen voor leerzaam werk 8 Planning/organisatie van onderwijsmomenten 4 Feedback 12 Doceervaardigheden 9 Toetsing 10 Persoon van de opleider 7 score loopt van 1 tot 5
5
het gesprek eerst 15 min met onderwijskundige tijdens gesprek aios gaan in gesprek met de supervisor onderwijskundige notuleert en bewaakt gesprek einde gesprek onderwijskundige bespreekt samenvatting afspraken een paar voorbeelden
6
Voorbeeld 1 DE OPLEIDER/SUPERVISOR ALS ROLMODEL
Zelf score Aios- SD Aios Groepsscore SD In hoeverre leert u door uw opleider/supervisor aan het werk te zien? Ik leer van mijn opleider/supervisor door te zien 1 hoe je een anamnese afneemt 2 hoe je een patiënt onderzoekt 3 hoe je verrichtingen uitvoert 4 hoe je met andere zorgverleners samenwerkt bij de zorg voor een patiënt en diens naasten 5 hoe je communiceert met patiënten 6 hoe je samenwerkt met collega's 8 hoe je je eigen werk (spreekuur, brieven, zaal etc) adequaat organiseert 9 hoe je richtlijnen en protocollen toepast 10 hoe je respectvol omgaat met patiënten 11 hoe je omgaat met klachten en andere incidenten in de zorg
7
Voorbeeld 1 DE OPLEIDER/SUPERVISOR ALS ROLMODEL
Zelf score Aios- SD Aios Groepsscore SD In hoeverre leert u door uw opleider/supervisor aan het werk te zien? Ik leer van mijn opleider/supervisor door te zien 1 hoe je een anamnese afneemt 5,00 2 hoe je een patiënt onderzoekt 3 hoe je verrichtingen uitvoert 4 hoe je met andere zorgverleners samenwerkt bij de zorg voor een patiënt en diens naasten 5 hoe je communiceert met patiënten 6 hoe je samenwerkt met collega's 8 hoe je je eigen werk (spreekuur, brieven, zaal etc) adequaat organiseert 4,00 9 hoe je richtlijnen en protocollen toepast 10 hoe je respectvol omgaat met patiënten 11 hoe je omgaat met klachten en andere incidenten in de zorg
8
Voorbeeld 1 DE OPLEIDER/SUPERVISOR ALS ROLMODEL
Zelf score Aios- SD Aios Groepsscore SD In hoeverre leert u door uw opleider/supervisor aan het werk te zien? Ik leer van mijn opleider/supervisor door te zien 1 hoe je een anamnese afneemt 5,00 4,00 ntb 2 hoe je een patiënt onderzoekt 3,50 3 hoe je verrichtingen uitvoert .000 4 hoe je met andere zorgverleners samenwerkt bij de zorg voor een patiënt en diens naasten 4,80 .447 5 hoe je communiceert met patiënten 4,40 .894 6 hoe je samenwerkt met collega's 8 hoe je je eigen werk (spreekuur, brieven, zaal etc) adequaat organiseert .707 9 hoe je richtlijnen en protocollen toepast 10 hoe je respectvol omgaat met patiënten 11 hoe je omgaat met klachten en andere incidenten in de zorg
9
Voorbeeld 1 DE OPLEIDER/SUPERVISOR ALS ROLMODEL
Zelf score Aios- SD Aios Groepsscore SD In hoeverre leert u door uw opleider/supervisor aan het werk te zien? Ik leer van mijn opleider/supervisor door te zien 1 hoe je een anamnese afneemt 5,00 4,00 ntb 4.16 1.005 2 hoe je een patiënt onderzoekt 3,50 .933 3 hoe je verrichtingen uitvoert .000 4.09 1.007 4 hoe je met andere zorgverleners samenwerkt bij de zorg voor een patiënt en diens naasten 4,80 .447 4.32 .779 5 hoe je communiceert met patiënten 4,40 .894 4.46 .804 6 hoe je samenwerkt met collega's 4.43 .688 8 hoe je je eigen werk (spreekuur, brieven, zaal etc) adequaat organiseert .707 4.08 .874 9 hoe je richtlijnen en protocollen toepast 4.40 .732 10 hoe je respectvol omgaat met patiënten 4.66 .685 11 hoe je omgaat met klachten en andere incidenten in de zorg .762 dit is een goede supervisor evt aandachtspunt is anamnese en LO
10
voorbeeld 2 GEVEN VAN FEEDBACK
Zelf score Aios- SD Aios Groeps-score (N=64) SD In hoeverre geeft uw opleider/supervisor u regelmatig constructieve feedback? Mijn opleider/supervisor 28 onderbouwt feedback met concrete observaties van mijn handelen 29 geeft aan wat ik goed doe 30 bespreekt wat ik kan verbeteren 32 komt terug op eerder gegeven feedback 33 formuleert feedback zodanig dat hij/zij mij in mijn waarde laat Mijn opleider/supervisor besteedt in de feedback aandacht aan 36 de wijze waarop ik samenwerk met collega’s in de zorg 38 de wijze waarop ik ethische overwegingen expliciteer
11
voorbeeld 2 GEVEN VAN FEEDBACK
Zelf score Aios- SD Aios Groeps-score (N=64) SD In hoeverre geeft uw opleider/supervisor u regelmatig constructieve feedback? Mijn opleider/supervisor 28 onderbouwt feedback met concrete observaties van mijn handelen 4,00 29 geeft aan wat ik goed doe 30 bespreekt wat ik kan verbeteren 32 komt terug op eerder gegeven feedback 3,00 33 formuleert feedback zodanig dat hij/zij mij in mijn waarde laat Mijn opleider/supervisor besteedt in de feedback aandacht aan 36 de wijze waarop ik samenwerk met collega’s in de zorg 2,00 38 de wijze waarop ik ethische overwegingen expliciteer
12
voorbeeld 2 GEVEN VAN FEEDBACK
Zelf score Aios- SD Aios Groeps-score (N=64) SD In hoeverre geeft uw opleider/supervisor u regelmatig constructieve feedback? Mijn opleider/supervisor 28 onderbouwt feedback met concrete observaties van mijn handelen 4,00 3,88 ,835 29 geeft aan wat ik goed doe 4,38 ,916 30 bespreekt wat ik kan verbeteren 1,118 32 komt terug op eerder gegeven feedback 3,00 3,62 1,061 33 formuleert feedback zodanig dat hij/zij mij in mijn waarde laat 4,33 ,707 Mijn opleider/supervisor besteedt in de feedback aandacht aan 36 de wijze waarop ik samenwerk met collega’s in de zorg 2,00 4,25 1,035 38 de wijze waarop ik ethische overwegingen expliciteer 3,33 1,033
13
voorbeeld 2 GEVEN VAN FEEDBACK
Zelf score Aios- SD Aios Groeps-score (N=64) SD In hoeverre geeft uw opleider/supervisor u regelmatig constructieve feedback? Mijn opleider/supervisor 28 onderbouwt feedback met concrete observaties van mijn handelen 4,00 3,88 ,835 4,22 ,789 29 geeft aan wat ik goed doe 4,38 ,916 4,42 ,737 30 bespreekt wat ik kan verbeteren 1,118 ,771 32 komt terug op eerder gegeven feedback 3,00 3,62 1,061 4,09 ,883 33 formuleert feedback zodanig dat hij/zij mij in mijn waarde laat 4,33 ,707 4,54 ,621 Mijn opleider/supervisor besteedt in de feedback aandacht aan 36 de wijze waarop ik samenwerk met collega’s in de zorg 2,00 4,25 1,035 4,24 ,821 38 de wijze waarop ik ethische overwegingen expliciteer 3,33 1,033 3,67 ,966 dit is een voorbeeld wat we zouden bespreken: bv. hoe feedback geven te verbeteren?
14
voorbeeld “Verbeterpunten”
”springt niet in bij drukke diensten” “vaker spontaan een compliment geven” “ongevraagd feedback geven” “wisselend in educatiemomenten, erg afh. van drukte en eigen inbreng” “eigen fouten/ hiaten in kennis toegeven. Ruimte voor fouten, discussie en veilige leeromgeving creëren” -> mijn ervaring is dat supervisor graag ook bij deze items behoefte heeft aan uitleg/ onderbouwing. Meestal herkennen we wat er bedoeld wordt. Soms ook niet, dat zeggen we dan ook.
15
mijn ervaring beide partijen moeten wennen gevoel dat het bedraagt aan je eigen opleiding veilig en waardevol belangrijk dat er voldoende EFFECTs zijn ingevuld belangrijk dat de supervisor-groep hier open voor staat
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.