Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBrecht Bosman Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Airport Operations Projectgroep AVI 1L 27 Juni 2008
2
Groep AVI 1L BAS BAS BAS BAS BAS 27 Juni 2008
3
Opdrachtformulering Luchthaven Rotterdam wil af van de GA. Het nieuwe terrein moet deze groep dezelfde mogelijkheden bieden, als waaraan men op Zestienhoven gewend was. De directie van Rotterdam Airport geeft het projectteam opdracht onderzoek te doen naar alle aspecten van belang voor het verkrijgen van een Aanwijzing voor een nieuw luchtvaartterrein. Van dit terrein zullen na ingebruikname uitsluitend vliegtuigen mogen starten en landen met een maximum startgewicht tot 6000 kg. Het onderzoek van het team zal als basis fungeren voor de aanvraag tot Aanwijzing van een nieuw luchtvaartterrein, dat bij voorkeur ergens ten zuiden van Rotterdam binnen de provincie Zuid Holland komt te liggen. 27 Juni 2008
4
Locatie Stellendam Airfield 27 Juni 2008
5
Inhoud Airside Airspace Sound Summary 27 Juni 2008
6
Airside Onderwerp Airside Airspace Sound Summary De airside is het gedeelte van het vliegveld waar vliegtuigen zelfstandig manoeuvreren Platform Sterkte oppervlakte Taxibaan Breedte Markering & verlichting Runway Baanrichting – Beschikbaarheid baan Baanlengte - Baanbreedte Cessna C-172 PSM wil VFR vlucht maken van EHSD naar EHRD Presentator Stefan Peter Maarten
7
Start / Landingsbaan Taxibaan Platform Onderwerp Airside Airspace
Sound Summary Start / Landingsbaan Taxibaan Platform Presentator Stefan Peter Maarten
8
Platform Asfalt Sterkte: 19/F/D/W/T Oppervlak: 12320 m²
19: asfalt zelf heeft een sterkte van 19 F: Verharding is flexibel D: Grond onder de verharding is slap W: Kan alle bandenspanning aan T: Technische waardebepaling Oppervlak: m² 42 vliegtuigen Gemiddelde spanwijdte van 10,4m & lengte van 7,5 m Afstand tussen geparkeerde vliegtuigen is 3 m Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten PSM request taxi . PSM taxi to holding point 23. Roger taxi to holding point 23 PSM
9
Taxibaan 2e element airport reference code = B Markering & verlichting
Grootste spanwijdte van 16,6 m Taxibaan breedte is 10,5 m Markering & verlichting Centreline marking 16,5 m vanaf het platform 87m vanaf runway centreline Edge marking & lights RETILs RTHP Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten PSM at holding point 23. Ready for departure. PSM roger line runway 23 Roger line up runway 23 PSM
10
Baanrichting Gemiddelde windrichting 236°
Runway moet 95% van de tijd in een jaar beschikbaar zijn maximale crosswind component Maximum Demonstrated Crosswind Component van de Cessnca C-172 = 15kt Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten
11
Beschikbaarheid baan Kijken of baan 05 – 23 wel kan
Gegevens windroos Renesse Windsnelheid zwakt af met 15% over land Onderwerp Airside Airspace Sound Summary MAAND % WIND CROSSWIND COMPONENT (CC) AANTAL DAGEN Overschrijding max. CC January 18 kt * 85% = 15,3 kt 15,3 * cos(21,5) = 14,24kt 15,3 * cos(1) = 15,3 kt 31 * 7% = 2,17 February 30 * 7% = 2,10 March 31 * 6% = 1,86 November 19 kt * 85% = 16,15kt 16,15 * cos(21,5) = 15,03 kt 16,15 * cos(1) = 16,15 kt 30 * 10% = 3,00 30 * 8% = 2,40 December 31 * 9% = 2,79 Presentator Stefan Peter Maarten Windrichting NW Windrichting NNW Total 14,32 days
12
Baanlengte Performance Beech Super King Air B200 ASDR, TODR en TORR
Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Performance Beech Super King Air B200 ASDR, TODR en TORR 30° C, 1000 ft pressure altitude, MTOM lbs, 0 kt wind ASDR = 1128 m Airport reference code : 2 -> lengte is meer als 800 m en minder als 1200m Presentator Stefan Peter Maarten
13
Baan breedte Code 2B : 23 m ILS : 30 m Soort runway:
Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Code 2B : 23 m ILS : 30 m Soort runway: Baan 23 is precision approach runway Baan 05 is non-precision approach runway Presentator Stefan Peter Maarten
14
Markering en verlichting
Threshold Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Touchdown zone Touchdown zone Threshold Centreline Designation Side stripes Designation Aiming point Presentator Stefan Peter Maarten
15
PSM runway 23. Cleared for take-off
Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten PSM runway 23. Cleared for take-off
16
Airspace Indeling Luchtruim Flight Rules Classificaties Onderwerp
Airside Airspace Sound Summary Indeling Luchtruim Flight Rules Classificaties Presentator Stefan Peter Maarten
17
Indeling Luchtruim FIR Upper & Lower - Upper Airspace FL 195 – FL 660
Onderwerp Airside Airspace Sound Summary FIR Upper & Lower - Upper Airspace FL 195 – FL 660 - Lower Airspace Grond – FL 195 Uncontrolled & Controlled Militair & Civiel Presentator Stefan Peter Maarten 17
18
Indeling Luchtruim CTR (Control Zone) - 0–3000ft hoog
- 10–15 NM wijd - Control Tower TMA (Terminal Maneuvering Area) ft – verschillend - Terminal Control CTA (Control Area) - FL 055 – FL 195 - Area Control UTA (Upper Control Area) - FL 195 – FL 660 Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten 18
19
Indeling Luchtruim CTR TMA CTA Onderwerp Airside Airspace Sound
Summary CTR TMA CTA Presentator Stefan Peter Maarten 19
20
Flight Rules Visual Flight Rules Instrument Flight Rules
Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Visual Flight Rules - Visual Metrological Conditions (VMC) - Principe ‘See and Avoid’ - Navigeren op visuele markante punten Instrument Flight Rules - Instrument Meteorological Conditions (IMC) - Navigeren dmv bakens, routes en ATC Presentator Stefan Peter Maarten 20
21
Classificaties Controlled & Uncontrolled - A, B, C, D, E
Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Controlled & Uncontrolled - A, B, C, D, E - F, G Luchtruim Classificatie bepaalt het volgende: - Separatie - ATS - VMC minima - Snelheids limit - Radio Communicatie - ATC Clearance Presentator Stefan Peter Maarten 21
22
Classificaties Controlled Airspace Uncontrolled Airspace Onderwerp
Airside Airspace Sound Summary Controlled Airspace Uncontrolled Airspace Presentator Stefan Peter Maarten 22
23
Luchtvaart en geluid Geluid Luchtvaart Handhaving
Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Geluid Luchtvaart Handhaving Geluidsbelasting kleine luchtvaart BKL geluidszone Presentator Stefan Peter Maarten
24
Geluid luchtvaart Hoe ontstaat geluid? 20Hz tot 20kHz
Frequentie gevoeligheid De A gewogen decibel dB(A) Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Presentator Stefan Peter Maarten
25
Geluid Luchtvaart LAmax – maximale geluid tijdens passage
Onderwerp Airside Airspace Sound Summary LAmax – maximale geluid tijdens passage – gebruikt voor vliegtuigen die snel op stijgen LAX – tijds-geïntegreerde vliegtuigpassage – gebruikt voor vliegtuigen die laag vliegen Geluid zwelt aan Maximum bereikt Geluid zwakt af Presentator Stefan Peter Maarten
26
Handhaving Gebruiksplan Zich Ontwikkelde Belasting (ZOG)
Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Gebruiksplan Zich Ontwikkelde Belasting (ZOG) ZOG hoger dan gebruiksplan maatregelen Overschrijding boete of vliegveld sluiten Verwacht verbruik Werkelijk gebruik Presentator Stefan Peter Maarten Na afloop van de eerste maand Na afloop van de twaalfde maand
27
Geluidsbelasting kleine luchtvaart
Onderwerp Airside Airspace Sound Summary BKL = 10 log (N ·10LAX/10) – 46 = Gemiddelde aantal bewegingen per dag N = Etmaalfactor Geluidsniveau LAX Berekeningen buitenshuis Handhaving op 47BKL Binnen de 47 BKL zone geen nieuwbouw Presentator Stefan Peter Maarten Etmaalfactor N Periode(uren) 00-06 06-07 07- 08 08- 18 18- 19 19-20 20-21 21- 22 22- 23 23- 00 BKL 10 1 3,16
28
BKL geluidszone 25% 75% 47 BKL 57 BKL Onderwerp Airside Airspace Sound
Summary 25% 75% Presentator Stefan Peter Maarten 47 BKL BKL
29
Afsluiting Stefan is gay (en dik) Maarten is alleen gay
Onderwerp Airside Airspace Sound Summary Stefan is gay (en dik) Maarten is alleen gay Maartens vader heeft geen vrienden Peter is da bom Conclusie : Stefan en Maarten zijn Peters bitches... Presentator Stefan Peter Maarten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.