Download de presentatie
GepubliceerdBruno Meyer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Wegen in Europa De onderwerpen: Wegennet E-wegen Tolwegen
Internationaal transport Bergpassen en -tunnels Veerboten De Kanaaltunnel TGV Wereldhavens in de Randstad De hogesnelheidslijnen & de Betuwelijn
2
Het Europese wegennet Spoorwegen
Elke zomer gaan meer dan honderd miljoen Europeanen op vakantie. Veelal naar warme landen zoals Frankrijk, Spanje, Italië, Griekenland en Turkije. Luchtwegen Autosnelwegen Waterwegen
3
E-wegen Alle belangrijke autosnelwegen in Europa zijn met elkaar verbonden.
4
Tolwegen Waarom tolwegen?
“Tolwegen” in Nederland. Waar zijn ze en waarvoor betalen wij? Moeten we ergens anders in Nl ook nog betalen?
5
Internationaal transport
Woon- en werkverkeer Nationaal & internationaal transport Exportproducten
6
Bergpassen Door de Alpen naar Italië
Bergpas is het hoogste punt van een bergweg Haarspeldbochten Winter
7
Bergtunnels Geen last van bochtige wegen Sneeuw Kostbaar
De Mont Blanc-tunnel De hoogste berg in de Alpen is de Mont Blanc, ‘de witte berg’.
8
Veerboten Auto’s & vrachtwagens Varend hotel Grote veerboot 8 uur
HSS Stena Line 3 uur
9
De kanaaltunnel 40 km breed 1986 – 1994
15 minuten, 200 auto’s & 2000 passagiers De reis duurt een half uur
10
TGV 300 km per uur Parijs – Londen 2 uur – 10 uur
Toekomst alle grote steden
11
Wereldhavens in de Randstad
Luchthaven Schiphol en zeehaven Rotterdam Miljoenen passagiers en vrachtvliegtuigen per jaar Nieuw vliegveld in de Noordzee of in het Markermeer Maasvlakte I & II
12
De hogesnelheidslijn Passagiers HSL zuid: A’dam – R’dam – Brussel
HSL oost: A’dam – Arnhem – Keulen = afgeblazen. Groene hart – spoortunnel 7 km
13
De Betuwelijn Goederenspoorlijn Haven van Rotterdam naar Duitsland
Waarom een spoorlijn en geen vrachtauto’s? 250 tot 300 treinen van 60 wagons per dag!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.