Download de presentatie
GepubliceerdLeopold Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Hoofdstuk 7
2
Missie rehabilitatie Mensen met psychiatrische beperkingen helpen beter te functioneren, zodat ze met succes en tevredenheid kunnen wonen, werken, leren en sociale contacten hebben in de omgeving van eigen keuze, met zo min mogelijk professionele hulp.
3
Waarden rehabilitatie
Persoonlijke benadering Functioneren Betrokkenheid en keuze van de cliënt Individuele benadering Omgevingsspecificiteit Steun Autonomie Succes en tevredenheid
4
Wensen Ik wil vaste dagbesteding buitenshuis, maar het moet wel leuk zijn. Ik wil in een beschermde woonvorm gaan wonen in een rustige omgeving. Ik wil meer contact hebben met mijn kinderen, maar ik weet niet hoe ik dit aan moet pakken. Ik wil een opleiding gaan volgen, maar ik weet niet wat bij mij past en wat ik aankan.
5
Vier fasen van rehabilitatie
Verkennen van een veranderwens Kiezen Verkrijgen Behouden
6
Vier fasen van rehabilitatie
Verkennen van een veranderwens Kiezen Verkrijgen Behouden Doelvaardigheid bespreken en beoordelen Doel stellen Functionele en hulpbronnen-diagnostiek Vaardigheids- en hulpbronnen-interventies
7
Fase 1: Verkennen Doelvaardigheid bespreken en beoordelen
Terrein veranderwens vaststellen Bespreken: Noodzaak Inzet Omgevingsbesef Identiteitsbehoefte Begeleidingsbehoefte
8
Fase 1: Verkennen Doelvaardigheidsprofiel
5 X 4 3 2 1 Noodzaak Inzet Omgevings-besef Identiteits-besef Begeleidings-behoefte
9
Fase 2: Kiezen Doel stellen
Persoonlijke criteria opsporen Alternatieve omgevingen beschrijven Een doel kiezen
10
Doel kiezen Persoon met ernstige reuma die creatieve cursus wil volgen
Pers. criteria A. Kunstgesch. B. Speksteen C. Fotografie 1. Prof. begeleid. + 2. Nieuwe mensen - 3. Leeftijdsg. 4. Praktisch 5. Creatief/kustz. 6. Verdieping ++ -- 7. Lichte belast. 8. Max. 4 km. 9. Toegankelijk ? 10. Betaalbaar
11
Fase 3: Verkrijgen Functionele- en hulpbronnendiagnostiek
Gedragseisen achterhalen Onmisbare praktische vaardigheden inventariseren en beschrijven Het vaardigheidsfunctioneren beoordelen Onmisbare hulpbronnen inventariseren en beschrijven Beschikbare hulpbronnen onderzoeken en organiseren
12
Functionele-diagnostiekkaart Persoon met verstandelijke beperking die vrijwilligerswerk in de horeca wil doen IMPLICIETE EIS > frisse adem ONMISBARE P VH > tanden poetsen BESCHRIJVING GEBRUIK P VH > het aantal keren per week dat Joop voor hij naar zijn werk gaat zijn tanden poetst SPONTAAN: reeds aanw. 0, gewenst 5x per week OP AANSPORING: Nee UITVOERING: Nee
13
Fase 4: Behouden Vaardigheidsinterventie en hulpbronneninterventie
Leren (toepassen) van vaardigheden Organiseren (ontwikkelen) van hulpbronnen
14
Proces in praktijk Hulpverlener Op welk terrein wil je verandering?
Fase 1: Kennismaking: wie ben je? Ben je ‘eraan toe’? Ben je doelvaardig? Cliënt Ik wil graag ander (vrijwilligers)werk. Ik ben eraan toe omdat: ik op dit moment ontevreden ben over mijn dagbesteding; ik steun krijg van anderen; ik weet waar ik vrijwilligerswerk zou kunnen doen; ik goed kan benoemen wat mijn waardes en interesses zijn. Ik wil graag begeleiding tijdens het verdere zoekproces.
15
Vervolg proces in praktijk
Hulpverlener Fase 2: wat is je doel? (haalbaar en realistisch) Cliënt Ik wil met succes en tevredenheid per september 2008 een vrijwilligersbaan in de horeca in verzorgingshuis Hunzerheem, voor twee dagdelen per week.
16
Vervolg proces in praktijk
Hulpverlener Fase 3: Wat zijn de gedragseisen? Welke hulp heb je nodig? Fase 4: Wat wil/moet je nog leren? Wat wil/moet je aan hulp organiseren om je doel te behouden ? Cliënt Ik wil kunnen omgaan met het koffiezetapparaat. Ik heb een wekker nodig om op tijd op te staan. Ik wil leren beter met kritiek van collega’s om te gaan. Ik heb extra werkbegeleiding nodig, zodat ik mijn werk efficiënter kan doen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.