Download de presentatie
1
Inleiding in de Marketing
MK01
2
Agenda Wie staat er voor je? Doelstellingen MK01 t/m MK04
Studiewijzer Begin maken Hoofdstuk 1 Voorbereiding volgende keer
3
De heer J.J. Dekker Roepnaam : Hans Afkorting : Dkk Geboren : 6-9-1968
Woonplaats : Goes Opleiding : HEAO - CE, Nijenrode In dienst sinds : mei 2000 Hiervoor : verkoop copiers/printers Tevens : The Consultant
4
Doelstellingen MK MK01 Inleiding in de marketing;
MK02 Interne en externe analyse; MK03 Marketingmix; MK04 B-2-B en Dienstenmarketing
5
Doelstellingen MK01 Beeld hebben van vakgebied marketing;
Basisbegrippen kennen en begrijpen. Met betrekking tot ABP1 zelfde stof maar hoger niveau ABP1: Cases/praktijk zeer belangrijk
6
Studiewijzer Motivatie/Doelstellingen Studieinhoud Studieactiviteiten
Verhage Toepassingen (zelfevaluatie) Studieactiviteiten ZELFSTUDIE, hoorcollege, o.l.g. Studieplanner Tentamen
7
Het O.L.G. O.L.G. = Onderwijsleergesprek Kort toetsen kennis
Voorleggen vraag of situatie Discussie met relevante argumenten Nou, dat vind ik Zover ben ik nog niet Geen J.B.F. algoritmen Leereffect hangt af van JULLIE!
8
Samenvatting Je zult het met mij moeten doen
Bijna alles op het gebied van marketing Inleiding in de marketing, Externe en interne analyse, Marketingmix, B-2-B marketing en Dienstenmarketing. MK01 Wat is markting? Wat zijn de basisbegrippen? Gebruik studiewijzer!
9
Hoofdstuk 1 Definitie begrip Marketing Invalshoeken
Ontstaan van marketing
10
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
11
Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
12
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
13
Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
14
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
15
Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
16
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
17
Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
18
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
19
Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
20
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
21
Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1
22
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
23
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
24
Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken
25
Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing
26
Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing
behoeften van de samenleving als geheel societal/maatschappelijk marketingconcept lange termijn gericht Mesomarketing Micromarketing
27
Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing bedrijfstak
bedrijfskolom distributiekanaal Micromarketing
28
Invalshoeken Macromarketing Mesomarketing Micromarketing
individuele bedrijf marketing managementproces
29
Het ontstaan van Marketing
productiegericht Verkopersmarkt productgericht verkoopgericht Kopersmarkt marketinggericht
30
Tot slot Marketing is: Multidisciplinair “een manier van denken”
geen absolute wetenschap
31
Samenvatting Definitie begrip Marketing op de markt afgestemd
marketingmix (volgende week) maakt niet uit wat drie R- en (volgende week) stakeholders win-win belangen verwezenlijken
32
Samenvatting Definitie begrip Marketing Invalshoeken
Macro - Samenleving Meso - Bedrijfstak Micro - Bedrijf
33
Samenvatting Definitie begrip Marketing Invalshoeken
Ontstaan Marketing Productie Product Verkoop Marketing
34
VRAGEN?
35
voor volgende keer Hoofstuk 1 bestuderen niet § 1.1.2 en § 1.5.2
alle “groene termen” kennen eventuele vragen opschrijven
36
Einde
37
Einde
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.