Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFranciscus Verbeke Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Samenwerking tussen wetenschap en praktijk: (g)een brug te ver?
Prof. dr. Chijs van Nieuwenhuizen
2
Insteek lezing Samenwerking wetenschap & praktijk
Uitgangpunten Kennisbronnen Droom of werkelijkheid Een illustratie: ADHD-problematiek Hoe brug te slaan
3
Uitgangspunten Streven naar een optimale relatie tussen wetenschappelijk onderzoek en klinische praktijk zodat zij elkaar positief kunnen beïnvloeden Integreren van beschikbare gegevens uit systematisch onderzoek, klinische gegevens en voorkeuren van cliënten
4
Drie soorten kennisbronnen
Professionele expertise Wetenschappelijk onderzoek Wensen/deskundigheid zorgvrager
6
Droom of werkelijkheid
Uitgangspunten Fantastisch op papier maar houdt theorie in de praktijk ook stand? Kennisbronnen Worden niet gelijk gewogen Niet 1 kloof te overbruggen maar wel 3….
7
Drie kloven, drie zienswijzen
8
Wensen/deskundigheid
De wetenschap Wensen/deskundigheid zorgvrager Professionele expertise Wetenschappelijk onderzoek
9
Wensen/deskundigheid
De zorgvrager Wensen/deskundigheid zorgvrager Professionele expertise Wetenschappelijk onderzoek
10
Wensen/deskundigheid
De professional Professionele expertise Wensen/deskundigheid zorgvrager Wetenschappelijk onderzoek
11
Een illustratie: ADHD Prevalentie AD(H)D:
delinquente jongens: 8%1 algemene bevolking: 4%2 AD(H)D-klachten vergroten risico op:3 verstoorde relaties met familie en vrienden, verminderde schoolprestaties, schooluitval Financiële consequenties:4 directe medische kosten: € 1173 per patiënt p.j. versus € 288 gedragsproblemen / € 177 geen gedragsproblemen bij co-morbiditeit: € 1946 per patiënt p.j. versus € 974 enkel ADHD 1Vreugdenhil, 2003; 2Bongers, 2005; 3Willoughby, 2003; 4Hakkaart-Van Roijen et al, 2007
12
Evidentie en praktijktoepassing
Drie effectieve behandelmethodes: Medicatie Gedragstherapie Combinatie van beide Gebruik in de praktijk:1 69% maakt zelden of nooit gebruik van gedragstherapeutische programma’s Meest gebruikt: niet geprotocolleerde mediatietherapie 1Prins, 2005
13
Geen garantie voor succes
Wetenschappelijke evidentie beschikbaar Multidisciplinaire richtlijn ADHD Actieve landelijke oudervereniging Balans voor ouders van kinderen met ontwikkelingsstoornissen bij leren en/of gedrag, zoals ADHD, dyslexie en PDD-NOS
14
Hoe brug te slaan? Investering in positieve attitude van medewerkers en patiënten ten opzichte van onderzoek door: laagdrempeligheid van onderzoeksmedewerkers laten zien wat onderzoek oplevert Aandacht voor onderzoeksresultaten in vakgerichte opleidingen / instellingen kritisch blijven bevragen naar ‘wat’ en ‘waarom’1 Niet streven naar een brug maar zorgen voor een veerboot 1Eenhoorn, 2009
15
Nog het nodige werk te verzetten…
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.