Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEdith Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Normen en waarden & “wie zijn je maten?
College 3 Normen en waarden & “wie zijn je maten?
2
Eindopdracht: artikel met 7 stappen plan
Wat is het morele kernprobleem? Wie zijn de betrokkenen? Wie is/zijn aanspreekbaar? Welke informatie heb ik nodig? Welke argumenten kunnen worden aangevoerd? Wat is mijn conclusie? Evaluatie – hoe voel ik mij nu?
3
Fasering in het stappenplan
Analyseren Wie zijn je partners Sensibiliteit Hervormen STAPPEN
4
Begrippen Waarden: Deugden: Morele normen Zin geven, betekenis geven
Eigenschappen om een sociaal prettig leven te leiden Morele normen Spelregels van het sociale verkeer
5
‘Houding bankiers is misselijkmakend’
AMSTERDAM - Hoogleraar notarieel en privaatrecht Martin Jan van Mourik gaat vrijdag met emeritaat. Een pleidooi voor hernieuwde deugdzaamheid. Onderwerp is ‘recht, rechtvaardigheid en ethiek’. Van Mourik: ‘De inhoud is actueel. Het is een betoog tegen het gegraai van de banken en het gedoe bij het notariaat.’ Van Mourik zal een pleidooi houden voor hernieuwde deugdzaamheid in de maatschappij. Hij wil de regeltjessamenleving inruilen voor een nieuwe ethische grondhouding van de huidige generatie. Hij zal teruggrijpen op de vier deugden van Aristoteles: matigheid, wijsheid, rechtvaardigheid en moed. Volgens Van Mourik is het individualisme van de jaren tachtig doorgeslagen in egocentrisme. De houding van bankiers zoals voormalig ABN Amro-bestuurder Rijkman Groenink noemt hij misselijkmakend. Hij denkt niet dat de hebzucht is in te perken door verdere regelgeving. De houding van mensen moet veranderen, te beginnen in de gezinnen en op de scholen.
6
Stelling: Van Mourik heeft gelijk, op scholen en in gezinnen beginnen met de deugden van Aristoteles!
7
Hoe past dit in bedrijven?
Waarden – missie Deugden – eigenschappen van de medewerkers, de mensen Morele normen – rekening houden met de belangen van legitieme partijen die betrokken zijn bij de onderneming
8
Morele verplichtingen
Perfecte plichten: duidelijk, vindt iedereen, verankerd in wetten/regels Imperfecte plichten: vaag, vinden de meeste mensen, (bijvoorbeeld goed doen voor anderen) Hiërarchie: Geen kwaad veroorzaken Voorkomen van kwaad Kwaad tegengaan Goed bevorderen
9
Gevolg vs Beginsel ethiek
Gevolg van de keuze; gericht op de beste gevolgen Is de handeling in zichzelf moreel goed of slecht, los van de gevolgen Utiliteitsbenadering: kosten-baten van de keuze
10
Fase: wie zijn je maten?
11
Constateren moreel probleem
Reacties Ongeloof Afwijzing Buitensluiten Belachelijk maken Tegenwerken Uit een onderzoek dat de FNV rond het jaar 2000 hield, bleek dat van de 119 als klokkenluiders aan te merken werknemers bij overheid en het bedrijfsleven die werden ondervraagd, 37% zich bedreigd en onder druk gezet voelde, 35% in de ziektewet belandde, 8% geschorst werd, en dat uiteindelijk 40% ontslag kreeg.
12
Klokkenluiden Moreel probleem/misstand openbaar maken
Diverse regelingen Bescherming beperkt Motieven
13
De zeven valkuilen Te goed van vertrouwen Niet genoeg bewijzen
De zaak ongelukkig presenteren Niet de juiste gelegenheid afwachten Onvoldoende steun opbouwen Het initiatief kwijt raken aan de werkgever Niet weten wanneer je moet stoppen
14
Medestanders Justitie Ondernemingsraad/collega’s De vakbond De pers
NGO’s Hamvraag: what’s in it for me?
15
Case Ad Bos Wat waren de reacties op de klokkenluideractie van Ad Bos?
Wie waande hij als zijn medestander? Welke valkuilen of fouten tellen ook voor Ad Bos? Welke verbeteringen zijn er doorgevoerd in de bouwsector? Welke verbeteringen zou de overheid nog kunnen doorvoeren?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.