De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Auteur: Pieter van Teeffelen Datum: 22 juni 2011 DataLand, meer ruimte voor je geld.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Auteur: Pieter van Teeffelen Datum: 22 juni 2011 DataLand, meer ruimte voor je geld."— Transcript van de presentatie:

1 Auteur: Pieter van Teeffelen Datum: 22 juni 2011 DataLand, meer ruimte voor je geld

2 Welk bedrijf slaagt er bovendien in om de klanten dat met plezier en goed te laten doen (waardoor flink wat geld wordt uitgespaard) En welk bedrijf slaagt er bovendien ook nog eens in om de klanten dat werk op tijd (tijdig) te laten doen? Welk bedrijf slaagt er in om zijn klanten de bedrijfsadministratie te laten doen? De belastingdienst ! Want leuker kunnen ze het niet maken (wel makkelijker)

3 En wie is er bereid om in zee te gaan met een bedrijf dat zegt dat als er iets fout is, je zelf maar terug moet komen? En wie is er dan nog steeds een tevreden klant die krijgt wat ie wil, voor een hele leuke prijs? Wie koopt er nou een stapel losse voorgezaagde planken, met losse textielovertrek, een stapel schroefjes en een inbussleutel? (en niet bij Bol.com, maar in een winkel!) Ik (e.a.) Want het moet uit de lengte of de breedte komen!

4 Mogelijkheid 1: De rollen omgedraaid. Voortaan gaat bij de aanvraag van een bouwvergunning niet meer de (wiki)burger of de (wiki)ondernemer op de gemeente wachten, maar draaien we het om.

5 Auteur: Pieter van Teeffelen Datum: 22 juni 2011

6 Mogelijkheid 1: De rollen omgedraaid. Voortaan gaat bij de aanvraag van een bouwvergunning niet meer de burger op de gemeente wachten, maar draaien we het om. De burger regelt zelf het hele traject binnen kaders en spelregels die de gemeente al via een app op internet voor alle burgers heeft klaargezet. Net zoals de Belastingdienst ons zelf de aangifte laat invullen. Of zoals de banken ons hebben weten te verleiden om zelf de rol van hun vroegere legioen van datatypistes over te nemen door alle transacties nu gewoon lekker thuis achter onze eigen PC te kunnen doen.

7 Mogelijkheid 2: Alles staat al panklaar op het net.

8

9

10 Alle inventarisatiekaarten die bijvoorbeeld de start vormen bij het maken van structuurvisies of bestemmingsplannen hoeven niet meer via een tijdrovend en peperduur traject te worden verzameld, gecontroleerd, bewerkt en beheerd, maar ze staan gewoon al klaar op het internet via www.kenuwgebied.nl (100% actueel, betrouwbaar, to-the-point, up-to-date en in de juiste vorm:www.kenuwgebied.nl

11 -1- Van procedurele controle naar klantgerichte aandacht Steeds meer informatie gekoppeld Laagdrempelig door snelle en laagdrempelige service Imago: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker -2- Bereikbaarheid en prijs als kwaliteit Efficiëntie door standaardisering en informatisering (denk aan de meubels, de keukens, het ontbijt) Imago: Een beter dagelijks bestaan voor zoveel mogelijk mensen De overheid heeft haar informatie toegankelijk georganiseerd De overheid heeft haar informatie in hapklare brokken georganiseerd

12 Wat leren de Belastingdienst en Ikea mij..? Noodzaak van afstemmen en regie

13 Afstemmen (standaardisatie, interoperabiliteit)  Standaarden: techniek, semantiek voorzieningen (WOZ, WABO, DIGID)  Business case / waardeketen voordelen zijn evident, iedereen wil samenwerken, maar wie wil er delen? “de gemeente is er voor de burgers, punt”

14 Afstemmen (standaardisatie, interoperabiliteit)  Standaarden: techniek, semantiek voorzieningen (WOZ, WABO, DIGID)  Business case / waardeketen voordelen zijn evident, iedereen wil samenwerken, maar wie wil er delen? “de gemeente is er voor de burgers, punt” “de gemeente is van de burgers, punt”

15 Afstemmen (standaardisatie, interoperabiliteit)  Standaarden: techniek, semantiek voorzieningen (WOZ, WABO, DIGID)  Business case / waardeketen voordelen zijn evident, iedereen wil samenwerken, maar wie wil er delen? “de gemeente is er voor de burgers, punt” “de gemeente is van de burgers, punt” “de gemeente is van de wiki-burgers, enter

16

17 Regie  Ondanks de concrete lessen uit de praktijk, valt op dat nog niet alle gemeenten aangesloten zijn. Het is interessant en nuttig om na te gaan waarom niet alle gemeenten (enthousiast) meewerken aan deze ontwikkelingen Op nationaal niveau zien we iets dergelijks. Maar ook op dit terrein ontbreekt, zo concludeert de Nationale ombudsman, de regie vanuit de nationale overheid We hebben sinds enkele jaren een Rijks-CIO, hebben we eigelijk een gemeente-CIO (nodig)?

18 “Thorbecke 2.0” Waar burgers en bedrijven nu mee worden geconfronteerd, is een veelheid aan overheids- organisaties die allemaal een beetje en dus geen van alle ècht verantwoordelijk zijn voor hun taakgebied. …. Dat leidt binnen en tussen deze overheden tot een worsteling op alle niveaus: waar zijn wij van; wat doen wij eigenlijk voor wie, en wie is verantwoordelijk? De versnippering van de overheid leidt tot afstemmingsproblemen en dubbel werk.

19 “Thorbecke 2.0” Waar burgers en bedrijven nu mee worden geconfronteerd, is een veelheid aan overheids- organisaties die allemaal een beetje en dus geen van alle ècht verantwoordelijk zijn voor hun taakgebied. …. Dat leidt binnen en tussen deze overheden tot een worsteling op alle niveaus: waar zijn wij van; wat doen wij eigenlijk voor wie, en wie is verantwoordelijk? De versnippering van de overheid leidt tot afstemmingsproblemen en dubbel werk.

20 Dataland heeft het in zich om de Ikea en de Belastingdienst van de Geo-informatie te worden. Een duidelijke regie is randvoorwaarde, vanwege de noodzakelijke afstemming. Doel is, zeker in het huidige tijdgewricht van compacte overheid en digitale agenda, een verhoging van de kwaliteit van de dienstverlening aan de digi-burgers en digi-bedrijven (tegen nog minder kosten).

21 A Adres Gemeentecode Gemeentenaam Woonplaatsnaam Wijkcode Postcode Straatnaam Huisnummeraanduiding Huisletter Locatieomschrijving L Locatie X,Y-coördinaat G Gebruik Actuele bestemming/ gebruik Monumentaanduiding Soort woonobject Gebruik & Eigendom B Bouwkundig Bouwjaar Bouwjaarklasse Inhoud (m³) Oppervlakte (m²) Aantal woonlagen F Financieel WOZ-waardeklasse Waardepeildatum Waardeontwikkeling OZB-vrijstelling WOZ-waarde (beperkt, onder voorwaarden) O Omgeving Buurtnaam Aantal inwoners Aantal mannen/vrouwen Leeftijdsklassen (5) Aantal allochtonen Westers totaal/niet westers totaal (%) Niet westers naar land van herkomst (%) Totaal particuliere huishoudens Eenpersoonshuishoudens (%) Huishoudens zonder kinderen (%) Huishoudens met kinderen (%) Gemiddelde huishoudgrootte Bevolkingsdichtheid (inw/km2) Woningvoorraad Oppervlakte (ha land/water)

22 Dataland heeft het in zich om de Ikea en de Belastingdienst van de Geo-informatie te worden. Een duidelijke regie is randvoorwaarde, vanwege de noodzakelijke afstemming. Doel is, zeker in het huidige tijdgewricht van compacte overheid en digitale agenda, een verhoging van de kwaliteit van de dienstverlening aan de digi-burgers en digi-bedrijven (tegen nog minder kosten).

23

24 Dataland heeft het in zich om de Ikea en de Belastingdienst van de Geo-informatie te worden. Een duidelijke regie is randvoorwaarde, vanwege de noodzakelijke afstemming. Doel is, zeker in het huidige tijdgewricht van compacte overheid en digitale agenda, een verhoging van de kwaliteit van de dienstverlening aan de digi-burgers en digi-bedrijven (tegen nog minder kosten).

25 Bedankt, Pieter van Teeffelen


Download ppt "Auteur: Pieter van Teeffelen Datum: 22 juni 2011 DataLand, meer ruimte voor je geld."

Verwante presentaties


Ads door Google