Download de presentatie
1
Human-Computer Interaction
Mogelijkheden en Beperkingen van de Gebruiker
2
Belang van grondbeginselen
“Als de één op één-interactie van een systeem met zijn menselijke gebruiker niet plezierig en gemakkelijk is, vergiftigt de resulterende gebrekkigheid de prestatie van het gehele systeem, hoe geweldig dat systeem ook kan zijn in zijn andere aspecten” (Raskin, 2001) 9-9-03 CMC HC2
3
Mensgericht ontwerp Interfaceontwerp dient zich te onderwerpen aan universele menselijke eigenschappen User-centred design Fitting the task to the user Fitness for purpose 9-9-03 CMC HC2
4
Fysieke eigenschappen
cognitie: perceptie en interpretatie van informatie informatie ontvangen via: zien horen proeven ruiken voelen 9-9-03 CMC HC2
5
Zicht Kleur (hue, brightness, saturation)
Staafjes (kleur) en kegeltjes (vorm) Visueel veld: graden Product van oog en interpretatie door hersenen Optische illusies 9-9-03 CMC HC2
6
Kleurcontrast 9-9-03 CMC HC2
7
Optische illusie 1 9-9-03 CMC HC2
8
Optische illusie 2 9-9-03 CMC HC2
9
Optische illusie 3 9-9-03 CMC HC2
10
Design Centrum - Periferie Focus en Refocus Warm - Koud Kleurenblind
rood, groen, geel blauw Focus en Refocus rood, blauw rood, oranje, geel Warm - Koud rood, geel blauw, wit Kleurenblind rood - groen Kleurassociaties veilig gevaar VDU scherm instellingen Esthetiek 9-9-03 CMC HC2
11
Font Sans serif font Serif font
The quick brown fox jumps over the lazy dog Serif font 9-9-03 CMC HC2
12
Vuistregels? Harde regels onbetrouwbaar, controversieel
Kleur als ondersteuning Eenvoud en overzicht “No colour is better than too much colour” (Las Vegas-effect) zoektijd aantrekkelijkheid visualizatie van informatie (Tufte) 9-9-03 CMC HC2
13
Gebruik visueel systeem
lange en complexe informatie terugverwijzing naar informatie informatie niet directe aandacht gehoorsysteem al overbelast gebruiker niet in beweging verbaal antwoord niet vereist belichting is goed 9-9-03 CMC HC2
14
Gebruik gehoorsysteem
korte en simpele informatie geen terugverwijzing naar informatie direct antwoord vereist visuele systeem al overbelast gebruiker in beweging slechte verlichting 9-9-03 CMC HC2
15
Mentale eigenschappen
het menselijk geheugen vorming (encoding) opslag (storage) terughalen (retrieval) ngihsilbup potksed Prof. Prlwitzkowski 9-9-03 CMC HC2
16
Geheugen: klassificatie
9-9-03 CMC HC2
17
Geheugenexperimenten
“Digit span” (Jacobs, 1887) capaciteit korte termijngeheugen: 7 + of - 2 informatiebrokken (chunks) vs GGNNTIHIAU vs. HUNGATING bekende vs. nonsense woorden geheugentesten (met berekeningen) “Closure” 9-9-03 CMC HC2
18
Geheugenoptimalizatie
meerdere coderingen plaatjes vs. tekst (iconische interfaces) geen stress werkomgeving = leeromgeving alleen relevante informatie geen geheugenoverbelasting 9-9-03 CMC HC2
19
Richtlijnen interface
Consistentie qwerty-keyboard input data: XX / XXX / XX Feedback uitvoering taak visueel of via geluid beep (bij foutmelding) bar chart (voortgang kopiëren) 9-9-03 CMC HC2
20
Interferentie informatiebronnen (Stroop effect)
9-9-03 CMC HC2
21
Online Publieks Catalogus UB
9-9-03 CMC HC2
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.