Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAgnes De Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
2
Introductie Wie is Hosper Mulder Rol van gemeente Amsterdam Agenda
Kennismaken adhv vragen Algemeen introductie mbt financiele educatie en de rol van scholen daar in Nibud Geldexamen Vragen
3
Waarom financiële educatie?
Uit Nibud-onderzoek blijkt: 20% van de jarigen leent geld 33% van de scholieren vertoont financieel risicovol gedrag.
4
Waarom financiële educatie?
Uit het nieuws: ‘ jongeren zwaar in de schulden’ -RTL Nieuws 12 augustus 2012 ‘Torenhoge schulden met dank aan de smartphone. Amsterdamse jongeren hebben grote schulden’. -Trouw 7 juli 2011-
5
Een maatschappelijk probleem met verstrekkende gevolgen
‘Jong geleerd is oud gedaan: kinderen die hebben geleerd om te gaan met geld, komen later minder snel in de financiële problemen’
6
Waarom op school? Ouders zijn de eerst verantwoordelijken voor de financiële opvoeding, maar zij kunnen daarbij best wel wat hulp gebruiken. Uit een inventarisatie van het Nibud blijkt dat 91% van de basisschooldirecteuren zich verantwoordelijk voelt voor financiële educatie.
7
Waarom op school?(2) Financiële educatie geeft concreet vorm aan de taak van het onderwijs om een bijdrage te leveren aan de brede persoonlijke en sociale ontwikkeling van leerlingen en is zodoende een bijdrage aan een zelfstandig maatschappelijk leven. School als vindplaats
8
Waarom groep 7/8? Bij deze kinderen wordt de basis gelegd voor meningen, opvattingen en gedrag. Het sturen en beïnvloeden van bewustwordingsprocessen heeft veel effect op deze doelgroep. Deze kinderen hebben voldoende kennis en inzicht om een boodschap in een context te kunnen plaatsen.
9
Conclusie: structurele financiële educatie draagt bij aan
Het financieel weerbaar maken van kinderen voor verleidingen en uitdagingen van het middelbaar onderwijs. Het vergroten van financieel bewustzijn bij kinderen met als doel dat zij straks ook als (jong-) volwassenen zelfredzaam zijn zonder schuldvraagstukken
10
Wie is Nibud? Onafhankelijk instituut dat werkt op basis van onderzoek en onderbouwing Financiële educatie is een van de speerpunten Ambitie om met de uitrol van het Nibud Geldexamen financiële educatie een structureel onderdeel uit te laten maken van het onderwijs in Nederland.
12
Het Nibud Geldexamen een solide lespakket van 8 lessen om leerlingen uit de groepen 7 en 8 te "leren omgaan met geld" resulterend in een Geldexamen en diploma
13
Gebaseerd op: De Nibud leerdoelen en competenties voor omgaan met geld.(leerlijn van jaar) Sluit aan bij: de belevingswereld van kinderen de actualiteit (steeds meer digitalisering, vernuftiger verleidingen) de internationale literatuur rondom financiële geletterdheid de (psycho-sociale) ontwikkeling van het kind
15
Het materiaal Per leerling een werkboekje Docentenhandleiding
actieve en afwisselende lesvormen (beeld)materiaal voor het digibord Inleidende filmpjes Officieel examen, herexamen Gelddiploma
16
Het werkboekje
18
Inhoud lessen Starten met inleidend filmpje/stellingen 3 fasen:
Klassikaal Leergesprek/ werken in groepjes Zelfstandig werken Opdrachten nabespreken Aflsuiting adhv stellingen Huiswerkopdrachten
20
Digibord
21
Moment zelf in te plannen
Antwoord model 8 opgaves, 10 punten per opgave Bij 7 van de 10 punten voldoende Geslaagd bij 6 van 8 opgaven voldoende Herexamen
22
Hoe aan de slag? 8 geldlessen van 45 minuten
Goed inpasbaar in bestaande curriculum (rekenlessen, wereldoriëntatie) Kerndoel 33 van het domein rekenen Of in een themaweek
23
Zwemdiploma, Verkeersdiploma
en nu ook het Gelddiploma
24
Meer informatie: www.geldexamen.nl
Vragen? Meer informatie:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.