Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEsmée Willemsen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Kwaliteit van het onderwijs: voorbij de slogans
Peter Van Petegem EduBROn Universiteit Antwerpen
2
Kwaliteit van onderwijs
= een evergreen Idem voor “Kwaliteit van Taalopleiding”? Ook voor ICT? Wie is aan zet?
3
Kwaliteit van onderwijs
= de goede dingen doen => een wat-vraag Effectiviteit = de dingen goed doen => een hoe-vraag
4
Kwaliteit van onderwijs: kenmerken begrip
Subjectief Evolutief Manipulatief = containerbegrip = paraplubegrip
5
Kwaliteit van onderwijs beoordeling
= complex, niet uni-dimensioneel = waardegeladen Kwaliteit van wat? Kwaliteit van wie?
6
Kwaliteit: de WAT-vraag
ARVO Onderwijskwaliteit is mate waarin het onderwijs erin slaagt de drie hoofdfuncties van educatie te verwezenlijken, namelijk: Algemeen culturele taak Arbeidstaak Individuele ontplooiing
7
Kwaliteit: de WAT-vraag
Vlaamse context Eindtermen & vakoverschrijdende eindtermen Instrument Schooldoorlichting Basisonderwijs Doorlichtingsinstrument secundair onderwijs (zie bijlage 1 & 2)
8
Kwaliteit: de WAT-vraag
Doorlichtingsinstrumenten inspectie CIPO Context Input Proces Output
9
Kwaliteit van onderwijs
De WAT-vraag van taalopleidingen De WAT-vraag van ICT
10
Kwaliteit versus effectiviteit
Kwaliteit: de machteloze onderzoeker? Effectiviteit: de ‘speelplaats’ van de onderzoeker?
11
Effectiviteit = de mate waarin (vooropgestelde) doelen worden bereikt
Effectiviteitsonderzoek: Waardoor kunnen verschillen in leerlingprestaties verklaard worden? (tussen onderwijssystemen, scholen, klassen) Een zoektocht naar relevante criteria Ordening in CIPO-model
12
Effectiviteit: resultaten onderzoek
Zie bijlage 3
13
Effectiviteit Effectiviteit van taalopleidingen?
Effectiviteit van ICT?
14
Kwaliteit versus effectiviteit
Wat willen we bereiken? = een keuze van doelen Wie is aan zet? Effectiviteit Afhankelijke variabele = een gegeven Effectiviteit van de taalopleiding
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.