Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSebastiaan Desmet Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Ketenmanagement in de publieke sector, in het bijzonder in de sociale zekerheid
23 januari 2006 door: Roel in’t veld
2
Inhoud: ketens en netwerken specifieke kenmerken sociale zekerheid omgang ketenpartners informatiestructuur = macht
3
Gestold Vloeiend Centraal Decentraal Structuur Proces Verticaal Horizontaal Chaos? Begripsverwarring
4
Gestold Centraal Structuur Verticaal Horizontaal Proces Decentraal
Ketens & Netwerken Horizontaal Proces Decentraal Vloeiend
5
Empathie! Netwerken Centrale waarde:
Een eindig aantal actoren dat zich van elkaars bestaan bewust is….. Semi-autonome actoren Horizontale verhoudingen Bilaterale en multilaterale transacties Relaties zijn geheel of gedeeltelijk complementair
6
Stelsels zijn onderling verbonden
Stelsels zijn verstatelijkt…. Ketens
7
Het ketenconcept is de dominante metafoor:
Processen zijn geschakeld overeenkomstig een bedrijfskolom
8
Hoe verhouden ketens zich tot netwerken?
Ketensturing vindt plaats door netwerken
9
Ketens symboliseren de bedrijfsmatige kant van dezelfde medaille!
Netwerken zijn de sociale component…..
10
Europese commissie: ‘Structuring better their relation with the institutions, networks could make a more effective contribution to EU-policies’
11
Er zijn meer arrangementen in de samen leving dan ketens en netwerken
Dus is de vraag naar verhoudingen met overige arrangementen van belang
12
Er bestaat grote spanning tussen de centraliteit van de staat en de centrumloze grondslag van netwerken
13
2. Specifieke kenmerken sociale zekerheid
2.1 veel ketens naast en door elkaar 2.2 hoog ideologisch gehalte 2.3 verticaal en horizontaal complex gecombineerd 2.4 pooling vraagstuk
14
Omgang ketenpartners 3.1 publiek, hybride en privaat gemengd 3.2 niet geconsolideerde verhoudingen 3.3 kwetsbaarheid van empathie 3.4 externe druk discontinue 3.5 conceptuele onzekerheid
15
4. Informatiestructuur = macht
4.1 informatie komt beschikbaar uit informatiestructuur 4.2 informatiestructuur is star 4.3 machtsverhouding gedetermineerd door infrastructuur 4.4 front office –back office complicaties
16
5. Actuele kwesties Interfaces cwi:uwv:gemeente kwetsbaar
Front-office of cliënt die zich door keten heen beweegt De illusies rond vraagsturing Beheer van gebonden relaties
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.