Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlfons 't Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Hoofdstuk 5 Sportsponsoring en direct marketing
2
Structuur hoofdstuk 5 Direct marketing en CRM Direct mail
Overige vormen van direct marketing Internetcommunicatie
3
Leerdoelen Na de bestudering van dit hoofdstuk:
kun je de verschillende vormen van directmarketingcommunicatie in een sportsponsoringcontext toepassen; kun je het gebruik van klassieke en nieuwe media in directmarketingcommunicatie bij sportsponsoring vergelijken; heb je inzicht in de verschillende fasen van een internetmarketingstrategie in de sport; kun je de marketingfuncties van een sportgerelateerde website duiden.
4
Direct marketing en CRM
DM - Directe communicatie - Directe levering 1-t-1-benadering: behoud van winstgevende klanten Tweerichtingsverkeer Diverse tools
5
Schema 5.1
6
Schema 5.2
7
Schema 5.3
8
CRM Customer Relationship Management
Oorspronkelijk IT-tool van DM, nu marketingfilosofie Klantgericht Bestaande klanten behouden Databases Naam Adres Woonplaats Gedragscomponent
9
CRM Relatiemarketing of loyalty marketing
Durf investeren in relatiemarketing: Als 5% meer klanten kunnen worden behouden, kan de winst met 25 à 30% worden verhoogd Promotionele budgetten om nieuwe klanten te werven liggen vijfmaal zo hoog als die om bestaande klanten te binden
10
Schema 5.4
11
Sponsored magazines: multifunctionele tool
Informatie Platte naamsbekendheid & image (thema) Actie - Wedstrijden - Kortingsbonnen - Spaaracties - Joint promotions Teambuilding Entertainment Platform voor interactiviteit
12
Sponsored magazines vs klassieke advertising
Journalistiek vs copywriting Magazine lay-out vs reclamelook Complex & uitgebreid vs sloganesk en single minded Periodiek vs ad hoc Geloofwaardigheid vs “het is maar reclame” Interactief vs beperkte dialoogmogelijkheden Exclusiviteit vs hinder concurrenten
13
DM-actiecommunicatie in massamedia
Print Direct response-advertising Televisie Direct response-commercial Infomercial
14
Telemarketing Inkomende telemarketing: Uitgaande telemarketing:
Gebruik maken van call centers om de vraag naar tickets optimaal te behandelen Uitgaande telemarketing: Inzetten om een product/dienst te verkopen/relatie op te bouwen/persoonlijk verkoopgesprek voor te bereiden
15
Internetcommunicatie
Voordelen van websites Onbeperkte capaciteit Hoge snelheid en flexibiliteit Interactief medium Wereldwijde toegang Betere beschikbaarheid Grote klantenondersteuning
16
Schema 5.10 1 Analyse 2 Planning 3 Implementatie 4 Communicatie
5 Opvolging
17
Overzichtsvragen 1. Bespreek aan de hand van nieuwe voorbeelden de verschillende vormen van actiecommunicatie in de sport. 2. Wat is de toegevoegde waarde van een integrale benadering van actie- en themacommunicatie in de sport? 3. Waarin onderscheidt internetcommunicatie in de sport zich van de klassieke media? 4. Vergelijk de voor- en nadelen van de verschillende klassieke media van directmarketingcommunicatie.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.