Download de presentatie
GepubliceerdRenée Segers Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
McDD 3 november 2008 Luna Beukema Yvonne Bijl
2
Agenda (Y) Presentatie MCDD Verwerkingsopdracht Filmfragment
3
McDD (Y) Multiple complex Developmental Disorder
4
Criteria Buitelaar en Van der Gaag (L)
Gebrekkige regulatie van gevoelstoestanden en angsten Gebrekkig sociaal gedrag Aanwezigheid van denkstoornissen
5
Kenmerken (Y)regulatie van affecten
Intense angst Vreesachtigheid of fobie Paniekaanvallen Primitieve angsten Gedragsmatige terugval Emotionele en stemmingsschommelingen
6
Kenmerken sociaal gedrag (L)
Sociale desinteresse Vermijding sociale contacten Grenzeloze contactname Geen bestendige relaties Aanklampende ‘haatliefdesrelaties’ (o/v) Gebrek empathie
7
Kenmerken denken (Y) ≠ Gedachtegang ≠ Fantasie & werkelijkheid
Snel verward Overwaardige gedachten
8
Differentiaaldiagnose (L)
Comorbiditeit ADHD Hyperactiviteit – ADHD ODD Leerstoonis Hechtingsstoornis Tics + Gilles de la Tourette Angststoornis Gegeneraliseerde angststoonis Dwangstoornis Stemmingsstoornis Depressie + manie Milde verstandelijke handicap Andere aan autisme verwante stoornis Milde verstandelijk handicap
9
Autisme versus Schizofrenie
Onderzoek (Y) Autisme versus Schizofrenie
10
Etiologie &Pathogenese (L)
Erfelijkheid (neuropsychiatrische aandoening) > kans psychotische ontwikkeling ≠ sociaal contact & denken
11
Diagnostiek (Y)
12
Behandeling (Y) Stimulatie van de normale ontwikkeling
Structurering omgeving Behandeling storend gedrag McDD Voorkomen en < angsten
13
Aanpak (L) individuele aanpak zorgen voor rust en voorspelbaarheid
de specifieke gedragskenmerken van het betreffende kind kunnen begrijpen visualisatiemethode kunnen toepassen en het taalgebruik aanpassen structuur aanbrengen in tijd, ruimte en activiteit
14
veel structuur: een voorspelbaar lesprogramma
structuur in tijd (dagindeling, volgorde van taken en lesindeling, bezigheden, aansturen van werktempo) structuur in ruimte (eigen werkplek, prikkelarme omgeving, iedere activiteit zijn eigen plek) structuur in 'regels' (roosters, regels, looproutes, wijzigingen, beloning, straf) structuur in taken (omgang met materiaal, stappenplan, werken naar zichtbaar eindproduct) structuur in omgeving (houding, duidelijk, voorspelbaar, consequent, neutraal) een voorspelbaar lesprogramma een directe, sturende onderwijsomgeving (doe dit, doe het zo, etc.)
15
Prognose (Y) > kans Schizofrenie > kans op manisch depressief
16
Literatuur /websites Hoofdstuk 7 uit: Asperger in Meervoud, autisme en haar randgebieden. Red. M.F.Delfos, uitg. SWP Een vreemde wereld: M.F.Delfos, uitg. SWP Diverse artikelen uit balans 2003, 2004, 2008
17
‘Als autisme niet opvalt’
DVD-fragment ‘Als autisme niet opvalt’
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.