Download de presentatie
GepubliceerdJoachim Bogaert Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Innovatieroutine Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren
Dany Jacobs & Hendrik Snijders Amsterdam, 18 november 2008
2
aanleiding vraag SMS: rol managers bij innovatie?
ons idee: herhaald succes bij innovatie onderzoeken brede selectie 22 cases simpele, brede definitie van innovatie
4
innovatie = iets nieuws (dat gerealiseerd wordt) met (hopelijk) een toegevoegde waarde
5
het brede scala van innovaties
productinnovaties van stijlinnovatie tot nieuwe concepten transactie-innovaties ~ marketing, verkoop ~ instituties procesinnovaties ~ nieuwe organisatievormen (re-engineering, sociotechniek, keteninnovatie)
6
Wat is ‘echte’ innovatie? Alleen radicale innovatie?
99% van de innovatie is (gelukkig) marginaal
7
‘fuzzy’ benadering van innovatie
beperkte stylistische innovatie nieuw automodel nieuwe soort auto’s nieuw autoconcept hinderpaal 1: verabsoluteren van innovatie electrificatie internet 0.5 1.0
8
de ambidextere organisatie
de meeste innovatie bouwt voort op iets bekend af en toe zul je met iets meer vernieuwends moeten komen “maak het jezelf niet te moeilijk” “maak het jezelf niet te gemakkellijk”
9
Organisatieroutines Organisaties zijn zowel sterk als zwak door hun organisatieroutines Population Ecology: adaptatie vindt plaats door geboorte en sterfte van organisaties en sectoren (bevolkingen van organisaties) variatie = starten van nieuwe organisatie selectie = ‘fitness’ van organisaties in hun omgeving Onze hypothese: sommige organisaties hebben wellicht een innovatieroutine tot stand gebracht
10
leider als Deus ex machina
(darwinistische) innovatieroutine strategisch profiel implementatieroutine (externe) selectie, overleven (interne) selectie vermenigvuldigen, soortvorming variatie realisatie hinderpaal 2: leider als Deus ex machina feedback t.a.v. doorontwikkeling ambiance, onrust, leercultuur
11
professionele bureaucratie eenvoudig complex
Mintzbergs basis-organisatievormen (1879/1989) ‘onttovering’ van innovatie adhocratie = de innovatieve organisatie professionele bureaucratie [ Mintzbergs favoriet ] eenvoudig complex machine- bureaucratie simpele structuur stabiel dynamisch
12
innovatie en routine zijn onverenigbaar
Mintzbergs basis-organisatievormen (1879/1989) ‘onttovering’ van innovatie ambidexter: exploratie én exploitatie adhocratie = de innovatieve organisatie professionele bureaucratie [ Mintzbergs favoriet ] eenvoudig complex mentale hinderpaal 3: innovatie en routine zijn onverenigbaar machine- bureaucratie simpele structuur stabiel dynamisch
13
wat wel? een nieuwe moderne tienkamp
Helder strategisch profiel met daarin noodzakelijke plaats voor innovatie Maatschappijgerichtheid Klantgerichtheid Ambitie & durf Doorontwikkeling Leren van reële getallen De beste mensen Ambiance, open cultuur Sterke netwerken Focus, commitment
14
maar ook: noodzakelijke variëtiet
innovatietienkamp discipline 1 = innovatie sterk verbonden met strategisch profiel kerncompetenties dieptestrategieën visuele identiteit, handschrift groeiplatforms maar ook: noodzakelijke variëtiet
15
innovatietienkamp discipline 2 = maatschappijgerichtheid
discipline 3 = klantgerichtheid “wees bijziend” “wees verziend”
16
innovatietienkamp discipline 4: ambitie en durf
(van de Dorpsstraat naar Fifth Avenue en Bund)
17
innovatietienkamp discipline 5 = doorontwikkeling (experimenteer en leer)
18
innovatietienkamp discipline 6 = leren van reële getallen
(die er toe doen, bijv. Balanced Scorecard) discipline 7 = de beste mensen discipline 8 = ambiance, open cultuur discipline 9 = sterke netwerken
19
innovatietienkamp discipline 10 = focus, commitment
lange adem, maar ook weten op te houden (= helderheid)
20
professionele bureaucratie adhocratie
Kessels Kramer ASML Stage Entertainm. Intervet Unilever Kunsthal K&H Shell Gron. Museum Albert Heijn simpel omgeving complex Philips DSM Ten Cate Efteling MEXX HEMA Siemens NL Effectory Achmea Amsterdam Dordrecht Rabobank machinebureaucratie simpele structuur stabiel omgeving dynamisch 20
21
successen uit het verleden vormen geen waarborg voor de toekomst
goud successen uit het verleden vormen geen waarborg voor de toekomst zilver brons?
22
de innovatietienkamp Dik deze lijst niet verder in!
Concentreer u op wat u nog niet goed genoeg doet! de innovatietienkamp Helder strategisch profiel met daarin noodzakelijke plaats voor innovatie Maatschappijgerichtheid Klantgerichtheid Ambitie & durf Doorontwikkeling Leren van reële getallen De beste mensen Ambiance, open cultuur Sterke netwerken Focus, commitment
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.