Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRuth Koning Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
1 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart De Kruif a en Prof. Martin Valcke b a Fac. Diergeneeskunde b Fac. Psychologie en Pedagogische Wetenschappen Nieuwe media! Beter onderwijs? Voucher Coaching innovatieproject
2
Structuur Equine obstetrics ~ FoalinMare project Meerwaarde multimedia Implementatie? Onderzoek en resultaten Implicaties Conclusies 2
3
Responssysteem 3
4
4 Vraag: Gebruikt u een respons systeem in uw lessen? –0 = neen –1 = ja
5
Conclusies Interactieve video > klassiek hoorcollege “Guided” gebruik meerwaarde Combinatie klassiek en innovatief onderwijs duidelijke meerwaarde Implementatie innovatie aandachtspunt Evaluatief onderzoek primaire proces helpt bij maken van instructiekeuzes 5
6
Equine obstetrics 1 “Bevalling bij het paard” Complex geheel aan kennis en vaardigheden Ook voor experten uitdagend Klinische onderwijs lastig (timing bevalling, aantal studenten, delicaat, enz.) 6
7
Equine obstetrics 2 Analogie “Bevalling bij mens” Oplossing: –Dummies –Ontwikkeling multimedia, interactieve DVD, Complex geheel aan kennis en vaardigheden Deze oplossingen zeldzaam in diergeneeskunde (budget, aantal studenten) 7
8
Responssysteem Vraag: Gebruik je een DVD met interactieve video in je onderwijs voor het ontwikkelen van complexe kennis en vaardigheden? –0 = neen –1 = ja 8
9
FoalinMare project (www.foalinmar.com) Interactieve DVD Combinatie: –life video en schematische voorstelling –animaties –focus op manipulaties bij normale en abnormale bevalling (verkeerde ligging, complicaties, …) Zelfstudie (?) 9
10
FoalinMare project (www.foalinmar.com) 10
11
Responssysteem Wat is volgens jouw belangrijkste impact van gebruik interactieve video zoals FoalinMare: –0 = geen impact –1 = motivatie –2 = kennisverwerving (concepten, theorie) –3 = vaardighedenontwikkeling –4 = eerste oriëntatie op complex kennisdomein 11
12
Meerwaarde multimedia Hattie (2009): interactieve video: 441 studies, gemiddelde effect size d =.52 Gebruik multimedia: –Verhoogt kennisacquisitie –Verhoogt kennistoepassing –Verlaagt cognitieve belasting –Versterkt self-efficacy 12
13
Hoe implementeren? Zelfstudie? Combinatie gewoon onderwijs? 13
14
Onderzoek 14 Controleconditie Exp. Conditie 1: unguided individual DVD use Exp. Conditie 2: guided individual DVD use Exp. Conditie 1: guided classroom DVD use
15
Responssysteem Welke implementatie hoogste effect op kennis- en vaardighedenontwikkeling? –0 = klassiek hoorcollege –1 = individueel unguided DVD gebruik –2 = individueel guided DVD gebruik –3 = klassikaal guided DVD gebruik –4 = geen idee 15
16
T2 16 Controleconditie Exp. Conditie 1: unguided individual DVD use Exp. Conditie 2: guided individual DVD use Exp. Conditie 1: guided classroom DVD use Exp. Conditie 1: unguided individual DVD use Exp. Conditie 2: guided individual DVD use Exp. Conditie 1: guided classroom DVD use 1 week Controleconditie T1T3
17
Onderzoek T 0, T 1 en T 2 –Voorkennistest (kennis, cognitieve component vaardigheid) –Cognitive load –Self efficacy 17
18
Resultaten T 1 –Kennisacquisitie: geen significante verschillen –Skills acquisitie: significante verschillen Experimentele condities superieur Guided expert use superieur 18 Skills acquisition
19
Resultaten T 2 –Kennisacquisitie: boost effect in controlegroep (na DVD) –Skills acquisitie: significante verschillen Significante toename voor iedereen ( > T 1 ) Experimentele condities superieur Guided expert use superieur 19 Knowledge acquisition
20
Implicaties Multimedia: –DVD heeft meerwaarde –Guided usage heeft added-value Combinatie DVD – klassiek –Meerwaarde om kennisacquisite te versterken 20
21
Conclusies Interactieve video > klassiek hoorcollege “Guided” gebruik meerwaarde Combinatie klassiek en innovatief onderwijs duidelijke meerwaarde Implementatie innovatie aandachtspunt Evaluatief onderzoek primaire proces helpt bij maken van instructiekeuzes 21
22
22 Differential impact of unguided versus guided use of a multimedia introduction to equine obstetrics in veterinary education Jan Govaere a, Prof. Aart De Kruif a en Prof. Martin Valcke b a Fac. Diergeneeskunde b Fac. Psychologie en Pedagogische Wetenschappen Nieuwe media! Beter onderwijs?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.