De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Webcolleges voor multicampus onderwijs

Verwante presentaties


Presentatie over: "Webcolleges voor multicampus onderwijs"— Transcript van de presentatie:

1 Webcolleges voor multicampus onderwijs
Johan Van den Bossche (KU Annemie Vermeyen (KAHO Sint-Lieven)

2 Overzicht Inleiding Opnames van lessen Waarom? Media design
Technologie Bevragingen van docenten en studenten Screencast van in scene gezette lessen

3 Overzicht Inleiding Opnames van lessen Waarom? Media design
Technologie Bevragingen van docenten en studenten Screencast van in scene gezette lessen

4 OOF: “Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges”
Inleiding

5 Webcolleges: een ruime definitie
Een webcollege is een instructiemethode waarbij (de combinatie van) video, geluid en digitaal presentatiemateriaal geregistreerd worden en vervolgens via het internet, Toledo of i-pod (mobile learning) ter beschikking wordt gesteld aan de student. Het kan een volledig opgenomen college zijn, of fragmenten of highlights ervan, of het kan bestaan uit in scene gezette opnames (buiten de les). Inleiding

6 Didactische scenario’s
Tips: Hoe gebruiken bij activerend leren Ontwerp van een webcollege Productiemethoden en software Inleiding

7 Didactische scenario’s
Pilootprojecten: Labo en praktijk Webcolleges aangeboden na het hoorcollege Webcolleges aangeboden voor het hoorcollege Monitoraat en bijspijkeren Live processen en experimenten Inleiding

8 Webcolleges en multicampus?
Reductie contacturen Minder verplaatsingen docent Campus “thuis” Verdere troeven Flexibiliteit Diversiteit Begeleid zelfstandig leren Inleiding

9 Overzicht Inleiding Opnames van lessen Waarom? Media design
Technologie Bevragingen van docenten en studenten Screencast van in scene gezette lessen

10 Kritiek “Studenten zullen niet meer naar de les komen ..”
“Videocolleges maken is voor specialisten ..” “Hoorcolleges zijn saai, videocolleges zijn nog saaier” Opnames van lessen

11 Waarom? Vervanging van traditioneel hoorcollege Afstandsstudent
Flexibilisering => overlap in ISP Multicampus Transportprobleem Herhaling / verwerking van leerstof Opnames van lessen

12 Media design Hoe geeft de docent les? PPT en/of krijtbord?
Worden er demonstraties uitgevoerd in de les? Is er interactie met het publiek? Opnames van lessen

13 Media design Wat zijn de opnamefaciliteiten binnen de instelling?
Extra Adaptieve snelheid Inhoudsopgave Opnames van lessen

14 Technologie Automatische opnamesystemen Zeer snelle evolutie Duur
Commerciële systemen: Mediasite ( euro) Opnames van lessen

15 Technologie Cameraman Arbeidsintensief => Duur
Weinig inspanning van docent Opnames van lessen

16 Technologie Eigen systeem Associatie KU Leuven (3000 euro / jaar)
Opname via webcam van docent Screencast Mobiele unit Distributie video’s via videolab Kniptool Hoofdstukindeling Opnames van lessen

17 Digitale borden Voordeel: Sterke gelijkenis met krijtbord Nadeel
(Voorlopig) beperkte afmetingen Enkel gebruik voor kleine groepen Docent niet in beeld Opnames van lessen

18 Interactief beeldscherm
Voordeel: Gebruik bij grote groepen Docent met gezicht naar student Nadeel Docent is minder beweeglijk Opnames van lessen

19 Tablets Voordeel: Gebruik bij grote groepen
Docent met gezicht naar student Goedkoop Draagbaar “pengevoel” Nadeel Docent is minder beweeglijk Opnames van lessen

20 proefproject Lessen fysica en wiskunde in Ba1 opleiding industrieel ingenieur 280 studenten Lessen werden opgenomen en waren dag nadien beschikbaar via Toledo opnames van lessen

21 Bevraging docenten Zeer positief
Onterechte vrees dat studenten zouden afwezig blijven plan: webcolleges -> warming up kennisclips opnames van lessen

22 Bevraging studenten (N=230)
Ongeveer 50% van de studenten keek naar twee of meer opnames fysica of wiskunde (enkel deze studenten werden opgenomen in verdere analyse) Studenten gebruiken webcolleges om verschillende redenen: Aantal antwoorden vervanging van een hoorcollege 48 verwerking van een hoorcollege 39 herhaling van een groter gedeelte van de cursus 42 voorbereiding van het examen. 49 opnames van lessen

23 opnames van lessen

24 opnames van lessen

25 opnames van lessen

26 Studenten vinden niet dat een webcollege de les kan vervangen
Studenten vinden niet dat een webcollege de les kan vervangen. In onderstaande figuur ziet u het antwoord op de vraag: “de hoorcolleges kunnen volledig vervangen worden door webcolleges”. opnames van lessen

27 opnames van lessen

28 opnames van lessen

29 Besluit Webcolleges zijn een goeie vervanging van een gemist hoorcollege Webcolleges motiveren studenten Studenten hebben gevoel dat ze er een betere score door behalen Studenten beginnen er niet massaal door te brossen  multicampus: momenteel binnen FIIW in gebruik voor “labobaden” opnames van lessen

30 Overzicht Inleiding Opnames van lessen Waarom? Media design
Technologie Bevragingen van docenten en studenten Screencast van in scene gezette lessen

31 Screencasts Screencasts zijn registraties van alles wat er zich op computerscherm afspeelt (bvb PPT) Docent spreekt commentaar in, zet er tekst onder, … screencasts

32 Waarom screencast? Voorbereiding van hoorcollege (flipped classroom)
Voorbereiding van labo (vb. labobaden) Remediëring Lesopname screencasts

33 Voor- en nadelen Voordelen:
gemakkelijke manier om leermaterialen te verrijken. gemakkelijk te bewerken de benodigde hard- en software zijn zeer goedkoop in vergelijking met lesopnamesystemen. Nadelen Het maken van een screencast vergt een degelijke voorbereiding en vraagt dus tijd. men legt de lat voor zichtzelf vaak te hoog.  arbeidsintensiever dan live lesopname. screencasts

34 Software …. screencasts

35 Distributie screencasts

36 Vragen?


Download ppt "Webcolleges voor multicampus onderwijs"

Verwante presentaties


Ads door Google