Download de presentatie
GepubliceerdJoanna Cools Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Webcolleges voor multicampus onderwijs
Johan Van den Bossche (KU Annemie Vermeyen (KAHO Sint-Lieven)
2
Overzicht Inleiding Opnames van lessen Waarom? Media design
Technologie Bevragingen van docenten en studenten Screencast van in scene gezette lessen
3
Overzicht Inleiding Opnames van lessen Waarom? Media design
Technologie Bevragingen van docenten en studenten Screencast van in scene gezette lessen
4
OOF: “Didactische scenario’s voor een goed gebruik van webcolleges”
Inleiding
5
Webcolleges: een ruime definitie
Een webcollege is een instructiemethode waarbij (de combinatie van) video, geluid en digitaal presentatiemateriaal geregistreerd worden en vervolgens via het internet, Toledo of i-pod (mobile learning) ter beschikking wordt gesteld aan de student. Het kan een volledig opgenomen college zijn, of fragmenten of highlights ervan, of het kan bestaan uit in scene gezette opnames (buiten de les). Inleiding
6
Didactische scenario’s
Tips: Hoe gebruiken bij activerend leren Ontwerp van een webcollege Productiemethoden en software Inleiding
7
Didactische scenario’s
Pilootprojecten: Labo en praktijk Webcolleges aangeboden na het hoorcollege Webcolleges aangeboden voor het hoorcollege Monitoraat en bijspijkeren Live processen en experimenten Inleiding
8
Webcolleges en multicampus?
Reductie contacturen Minder verplaatsingen docent Campus “thuis” Verdere troeven Flexibiliteit Diversiteit Begeleid zelfstandig leren Inleiding
9
Overzicht Inleiding Opnames van lessen Waarom? Media design
Technologie Bevragingen van docenten en studenten Screencast van in scene gezette lessen
10
Kritiek “Studenten zullen niet meer naar de les komen ..”
“Videocolleges maken is voor specialisten ..” “Hoorcolleges zijn saai, videocolleges zijn nog saaier” Opnames van lessen
11
Waarom? Vervanging van traditioneel hoorcollege Afstandsstudent
Flexibilisering => overlap in ISP Multicampus Transportprobleem Herhaling / verwerking van leerstof Opnames van lessen
12
Media design Hoe geeft de docent les? PPT en/of krijtbord?
Worden er demonstraties uitgevoerd in de les? Is er interactie met het publiek? Opnames van lessen
13
Media design Wat zijn de opnamefaciliteiten binnen de instelling?
Extra Adaptieve snelheid Inhoudsopgave Opnames van lessen
14
Technologie Automatische opnamesystemen Zeer snelle evolutie Duur
Commerciële systemen: Mediasite ( euro) Opnames van lessen
15
Technologie Cameraman Arbeidsintensief => Duur
Weinig inspanning van docent Opnames van lessen
16
Technologie Eigen systeem Associatie KU Leuven (3000 euro / jaar)
Opname via webcam van docent Screencast Mobiele unit Distributie video’s via videolab Kniptool Hoofdstukindeling Opnames van lessen
17
Digitale borden Voordeel: Sterke gelijkenis met krijtbord Nadeel
(Voorlopig) beperkte afmetingen Enkel gebruik voor kleine groepen Docent niet in beeld Opnames van lessen
18
Interactief beeldscherm
Voordeel: Gebruik bij grote groepen Docent met gezicht naar student Nadeel Docent is minder beweeglijk Opnames van lessen
19
Tablets Voordeel: Gebruik bij grote groepen
Docent met gezicht naar student Goedkoop Draagbaar “pengevoel” Nadeel Docent is minder beweeglijk Opnames van lessen
20
proefproject Lessen fysica en wiskunde in Ba1 opleiding industrieel ingenieur 280 studenten Lessen werden opgenomen en waren dag nadien beschikbaar via Toledo opnames van lessen
21
Bevraging docenten Zeer positief
Onterechte vrees dat studenten zouden afwezig blijven plan: webcolleges -> warming up kennisclips opnames van lessen
22
Bevraging studenten (N=230)
Ongeveer 50% van de studenten keek naar twee of meer opnames fysica of wiskunde (enkel deze studenten werden opgenomen in verdere analyse) Studenten gebruiken webcolleges om verschillende redenen: Aantal antwoorden vervanging van een hoorcollege 48 verwerking van een hoorcollege 39 herhaling van een groter gedeelte van de cursus 42 voorbereiding van het examen. 49 opnames van lessen
23
opnames van lessen
24
opnames van lessen
25
opnames van lessen
26
Studenten vinden niet dat een webcollege de les kan vervangen
Studenten vinden niet dat een webcollege de les kan vervangen. In onderstaande figuur ziet u het antwoord op de vraag: “de hoorcolleges kunnen volledig vervangen worden door webcolleges”. opnames van lessen
27
opnames van lessen
28
opnames van lessen
29
Besluit Webcolleges zijn een goeie vervanging van een gemist hoorcollege Webcolleges motiveren studenten Studenten hebben gevoel dat ze er een betere score door behalen Studenten beginnen er niet massaal door te brossen multicampus: momenteel binnen FIIW in gebruik voor “labobaden” opnames van lessen
30
Overzicht Inleiding Opnames van lessen Waarom? Media design
Technologie Bevragingen van docenten en studenten Screencast van in scene gezette lessen
31
Screencasts Screencasts zijn registraties van alles wat er zich op computerscherm afspeelt (bvb PPT) Docent spreekt commentaar in, zet er tekst onder, … screencasts
32
Waarom screencast? Voorbereiding van hoorcollege (flipped classroom)
Voorbereiding van labo (vb. labobaden) Remediëring Lesopname … screencasts
33
Voor- en nadelen Voordelen:
gemakkelijke manier om leermaterialen te verrijken. gemakkelijk te bewerken de benodigde hard- en software zijn zeer goedkoop in vergelijking met lesopnamesystemen. Nadelen Het maken van een screencast vergt een degelijke voorbereiding en vraagt dus tijd. men legt de lat voor zichtzelf vaak te hoog. arbeidsintensiever dan live lesopname. screencasts
34
Software …. screencasts
35
Distributie screencasts
36
Vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.