Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnemie Maas Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Distributiefuncties Producent (goederen) Eindgebruiker
Distributie maakt dit mogelijk; d.i. de functie van distributie = SERVICEVERLENING
2
Distributiefuncties Distributiestrategie = het toewijzen van functies (en hun uitvoering ervan) aan verschillende spelers in het distributie- kanaal
3
Distributiefuncties Trends in distributiestrategieën:
terugkeer naar kernactiviteiten functies overnemen van zowel producenten als klanten (bijv. electronische componenten: zoals kwaliteitscontrole, ‘application engineering’, en voorraadvorming) inschakelen nieuwe partners en/of technologieen (bijv. gebruik van het Internet of inschakelen van koerierbedrijven)
4
Distributiefuncties Soorten Distributiefuncties:
Functies die waarde scheppen voor de leverancier Functies die waarde scheppen voor de klant- eindgebruiker
5
Distributiefuncties 1. Functies die waarde scheppen voor de leverancier Markttoegang Marktprospectie Kwaliteitscontrole Risicospreiding: voorraadfunctie, financieringsfunctie, servicefunctie, etc. ! Tussenpersonen kunnen heel wat functies van de producent overnemen en die op een oneindig aantal manieren onder elkaar verdelen ! De afnemer neemt ook aan het proces deel
6
Distributiefuncties 2. Functies die waarde scheppen voor de klant- eindgebruiker a. Aanbodfunctie Concentratie van leveranciers op één plaats, en dus reductie van de zoek- en transactiekosten. Het aanbieden van een breed en diep assortiment, tot zelfs de mogelijkheid tot one-stop shopping. Beschikbaarheid van een voorraad op de gewenste tijd. Een efficiënte bestelmogelijkheid aanbieden (website, catalogus). b. Financiële dienstverlening Het reduceren of zelfs elimineren van voorraadvorming bij de klant. Het aanbieden van financierings- en betaalmogelijkheden.
7
Distributiefuncties 2. Functies die waarde scheppen voor de klant- eindgebruiker (2) c. Bijstand bij aankoop De klant helpen het beste product te kiezen voor zijn toepassing, dankzij een betere kennis van de klant. Zoeken naar een geschikte leverancier, dankzij kennis van het productaanbod. Het product aanpassen aan de specificaties van de klant (of een systeem samenstellen op maat van de klant). Een kleiner aankoopvolume of verpakking aanbieden.
8
Distributiefuncties 2. Functies die waarde scheppen voor de klant- eindgebruiker (3) d. Dienst-na-verkoop Terugname van defecte producten (en verpakkingen). Opvolging van de levering. Herstelling en vervanging. Verdediging van belangen bij leverancier. Bijstand bij problemen. ! De door de klant gewenste functies moeten nu toegewezen worden aan de partner die het best geplaatst is om ze uit voeren.
9
Distributiefuncties
10
Distributiefuncties De typische verschillen m.b.t. distributiefuncties tussen ‘business-to-business’- (B2B) en ‘business-to-consumer’ (B2C)-markten B2B � vooral transport en voorraadbeheer � directe afzet � beperkte kanaalkeuze � geringe inspanning � belang van innovatie gering B2C � bereik van nieuwe markten � vooral indirecte afzet � uitgebreide kanaalkeuze � grote inspanningen � belang van innovatie soms doorslaggevend
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.