De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Meeliftgedrag bij groepswerk

Verwante presentaties


Presentatie over: "Meeliftgedrag bij groepswerk"— Transcript van de presentatie:

1 Meeliftgedrag bij groepswerk
Karin van der Borght, 29 april 2010

2 Wat wil ik vandaag doen? Aanleiding
Korte theoretische achtergrond groepswerk Waarom vertoont een student meeliftgedrag? Hoe aan te pakken? Hoe te voorkomen?

3 Veel groepswerk bij LS&T
Week 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Theorie College T T (Praktijk) (Labwerk/computer) Integrale opdracht Groepsopdracht

4 Invulling groepsopdracht
Praktijkcasus (labwerk) Literatuurstudie Beoordeling: verslag, eindpresentatie, posterpresentatie, jurygesprek

5 Waarom dit onderwerp? Tijdens eigen opleiding geen ervaring mee gehad
Meeliften is een terugkerend probleem

6 Meelifter Levert bewust geen of een minimale inspanning
Profiteert van positieve beoordeling van het groepsproduct

7 Meeliften is onwenselijk
Unfair t.o.v. groepsgenoten Meelifter leert niets (of weinig) Op diploma staat dat student over bepaalde competenties beschikt

8 Waarom groepswerk? Studenten leren: Een probleem op te lossen
Samen te werken Problemen vanuit verschillende invalshoeken te bekijken Verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leren Zich bewust te zijn van hun eigen rol in het groepsproces Reiser, 2001

9 Waarom groepswerk? Een student krijgt een opdracht
“Wie leert, doet iets en wie niets doet, leert niet” Ervaringsleren (Kolb): leren is diepgaand als het op een of andere wijze gekoppeld is aan ervaring De Bie & Gerritse, 1999

10 Invulling groepsopdracht
Coöperatief Collaboratief Structuur Minder structuur Verdeling taken Gelijke bijdrage groepsleden Natuurlijke interactie Kunstmatige interactie Duidelijke rol docent Autonomie groep Closed skills Open skills Strijbos et al., 2004; Rusman & Brand-Gruwel, 2006

11 Een goede groepsopdracht
5 componenten: Directe interactie, 2-6 studenten per groep Positieve wederzijdse afhankelijkheid Sociale vaardighede Individuele verantwoordelijkheid Evaluatie groepsprocessen Veenman et al., 2001

12 Groepsdynamiek Meerwaarde van een groep: Vertrouwen tussen groepsleden
Gevoel van veiligheid binnen groep Rusman & Brand-Gruwel, 2006

13 Wanneer dit allemaal goed gaat…
…krijg je perfect teamwork!

14 In de praktijk gaat het soms anders…
Een meelifter in de groep!

15 Waarom meeliftgedrag? Intrinsieke versus extrinsieke motivatie
Groepsgenoten nemen werk uit handen Weinig zelfvertrouwen Druk naast school (bijbaantjes, kroegcommissie, etc…)

16 Hoe pak je meeliftgedrag aan?
Indien de groep het zelf aankaart: Geen probleem! Afspraken vastleggen tussen groep en meelifter + consequenties bij het niet nakomen

17 Wat als de groep het niet aankaart?
Niets Hele groep aanspreken Meelifter aanspreken Groep aanspreken, meelifter niet Iets anders

18 Wat te doen met de beoordeling?
Geen aanpassing: groepscijfer Individueel toetsen Individuele bijstelling cijfer a.d.h.v. groepsevaluatie Groep punten laten verdelen Iets anders

19 Hoe voorkom je meeliften?
Individuele aansprakelijkheid Goede afspraken van tevoren over groepsproces Opdracht met structuur (deadlines, go/no go) Individueel beoordelen (of is dit tegenstrijdig met het doel van een groepsopdracht?)

20 Hoe voorkom je meeliften?
Notoire meelifters bij elkaar in 1 groep Maak de opdracht interessant Realistische casussen Aansluiten bij belevingswereld (Wiki?) Accepteer dat het af en toe gebeurt Hebben jullie nog andere suggesties?

21 Gebruikte literatuur Strijbos JW & Martens RL, Group-based learning: Dynamic interactions in groups. EURO-CSCL Conference 2001, Maastricht. Strijbos JW, Martens RL & Jochems WMG, Designing for interactions: Six steps to designing computer-supported group-based learning. Computers & Education (2004), 42: Rusman E & Brand-Gruwel S, Ontwerprichtlijnen voor online samenwerkend leren. Onderwijsinnovatie (maart 2006): De Bie D & Gerritse JJ, Onderwijs als Opdracht. Bohn Stafleu van Lochem (1999), eerste druk, ISBN Veenman S, Koenders L & Van der Burg M, Coöperatief leren in het voortgezet onderwijs: evaluatie van een scholingsprogramma. Pedagogiek 21 (3):

22 Vragen?


Download ppt "Meeliftgedrag bij groepswerk"

Verwante presentaties


Ads door Google