Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSterre Meyer Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Tabellen, grafieken en formules VMBO 6 juni 2013 Monica Wijers, FreudenthaI Instituut
2
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20132
3
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20133
4
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20134
5
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20135
6
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20136 Programma Voorbeelden uit de (groene) vakken Hoe pak je het zelf aan? Wat is er lastig? Achtergrond en didactiek Tips
7
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20137 OPGAVEN
8
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs Bekijk de opgaven Hoe pak je het aan? Wat is er lastig? Komt zoiets voor in je eigen vak?
9
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 20139 In ‘andere’ vakken Grafieken vaak als informatiebron Soms alleen als context Meestal ‘echt’: vakjargon en complex Aflezen en interpreteren; combineren; rekenen met de gegevens
10
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 201310 Wat is lastig? ……….. Combinatie met andere domeinen Allerlei soorten getallen Diverse soorten grootheden/eenheden Berekeningen met de gegevens (vaak %)
11
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 201311 ACHTERGROND & DIDACTIEK
12
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 201312 kern Het domein Verbanden gaat over het omgaan met tabellen, grafieken, formules en vuistregels waarin patronen of verbanden weergegeven kunnen zijn.
13
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 201313 Overlap met Taal Informatie achterhalen in informatieve en instructieve teksten, waaronder schema’s, tabellen en digitale bronnen
14
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 201314 Relatie met Getallen Bij de assen (aflezen) Grote getallen; decimale getallen, soms negatieve getallen Getallenlijn (interpoleren) Waarden in de tabel (aflezen) Meetwaarden (M&M) Rekenen met de waarden uit tabel (of grafiek)
15
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 201315 Relatie met Meten Meetgegevens Grootheid/eenheden bij de assen van diagram tijd in tabel Rekenen met gegevens Soms eenheden omrekenen
16
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 201316 Relatie met Verhoudingen Procenten bij de assen Rekenwerk betreft vaak verhoudingen Procentuele verandering
17
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 201317 Denken over.. Waarom staan deze gegevens in een tabel? Wat is ‘meerwaarde’ van een diagram of grafiek?
18
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 201318 Hoe leren lln dit? Gesprek erover! Expliciet aandacht besteden aan assen (grootheden, eenheid, schaalverdeling, …) Zoek ordening en regelmaat/patroon in tabel Matchen: tekst-tabel-diagram-(formule) Fouten opsporen Vragen bedenken bij grafiek/tabel Tabel of grafiek zelf laten (af)maken Globaal beschrijven (taal) ‘als …… toeneemt ……. stijgt ….’
19
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 201319 TIPS
20
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 201320 Inpassen in onderwijs Elke les beginnen/eindigen met een activiteit rond een tabel, grafiek of diagram uit het vak Getallen - langs de assen Verhoudingen - bij percentage toename Meten als er grootheden zijn weergegeven
21
sites.google.com/site/rekenbewustvakonderwijs 6 juni 201321 Tips Doe elke les een activiteit rond verbanden! Zorg voor afstemming rekenlessen en rekenen in de vakken Koppel rekenen aan de praktijk Koppel rekenen aan de actualiteit
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.