De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HvA IAM Projectmanagement

Verwante presentaties


Presentatie over: "HvA IAM Projectmanagement"— Transcript van de presentatie:

1 HvA IAM Projectmanagement
Februari 2008 College 1

2 Wat is projectmatig werken?
Neem je laatste IAM project in gedachten En? Ging alles goed?

3 Valkuilen….. Vergeten te denken, en beginnen met doen….
Geen overzicht, geen logica… Motivatie van het team weg.. Geen realistische doelstellingen…. Nachtwerk.. Ontevreden team , ontevreden klant

4 Agenda voor vandaag… Projectteam V1 project Programma PM
Projectdefinitie Uitvoering Oplevering Volgende week

5 Programma colleges PM Week 2: wat is project(-management) + case + planning Week 3: rol van PM, functies, waterval vs cyclisch Week 4: workbreakdown + begroting. Week 5: vakantie Week 6 : gastspreker Week 7: promotie + voortgangsbewaking Week 8: geen hc Week 9: geen hc (tentamen + teampresentatie)

6 1 klas > 25 studenten > 4 of 5 teams
Project Team V1 1 klas > 25 studenten > 4 of 5 teams 5 man/vrouw per team Liefst 1 BO, 2 CC, 1 of 2 TDI PM skills voor allen!

7 Programma 8 weken + toetsingsweek + feedbackweek
Deel theorie, deel praktijk Toetsing in 2 delen Theorie  Multiple choice (individueel) Praktijk  Teamdeliverables 1 Projectplan (BO’er), inclusief: Werk voor Concepting > colleges André Hoogendorp Workbreakdown (WBS) Begroting Gantt-chart (strokenplanning) Voortgangsrapportage

8 Gantt chart voorbeelden: simpel

9 Gantt chart voorbeelden

10 Gantt chart voorbeelden: complex

11 Doelstelling PM binnen V1 project:
Verder kennismaken met projectmanagement. Verder kennismaken met projectmatig werken: kennis / houding / vaardigheden Basisbegrippen en tools verder toepassen.

12 Reader en materialen Reader Projectmanagement pdf (download)
Voorbeeld Workbreakdown, Begroting en Voortgangsrapportage-grid (download) Planningtool: Ganttcharts software Ganttproject.biz versie (download)

13 Voorbeelden projecten
Bouwen van een huis Ontwikkeling van een game Bouwen van online verzekeringswebsite Bouwen van mobiel bankieren applicatie + campagne Schrijven van een businessplan Je eigen studie ………. Eenvoudig   Complex

14 Wat is een project? > bijv Rabomobiel

15 Wat is een project? > voorbeeld
Doelstelling. Het invoeren van “mobiel bankieren” om kosten te besparen. Verleden/heden/toekomst. vroeger: bankieren via het filiaal. nu: door online bankieren kan 30% filialen dicht later: door mobiel bankieren kan nog eens 20% filialen dicht Tijd, geld, kwaliteit. 18 maanden (voordat de andere banken komen). X miljoen EURO  mensen en middelen Qa  gebruiksgemak, veiligheid, performance

16 Wat is Projectmanagement?
Projectmanagement is het proces van begeleiding van je project vanaf het begin … via de uitvoering … tot aan de voltooiing ervan! Projectmanagement omvat 3 basisonderdelen: Planning > volgorde en afhankelijkheid Organisatie > duidelijkheid en formaliteit Controle > risico’s overzien en nemen

17 Projectmanagement Driehoek: randvoorwaarden

18 Waarom projecten? Personeel Veranderende klanten
Klanten zijn mondiger Klanten kiezen sneller voor een ander Veranderende technieken Internet + e-business Mobiel Snelheid van informatie “Business opportunity” Personeel Krapte op de arbeidsmarkt Opleiding van personeel Concurrentiepositie Concurrenten kunnen het goedkoper / beter Globalisering

19 Hoe ontstaan projecten?
Wens, behoefte of eis. Interne bronnen. Individueel (persoonlijk). Vanuit de organisatie. Externe invloeden. Klanten Sociaal-economische invloeden. De marktpositie (marktaandeel).

20 Werken in projectvorm

21 Werken in projectvorm Routinematig: voordeel  efficiënt
Projectmatig: voordeel  effectief Improvisatie : voordeel  flexibel

22 Waarom projectmanagement?
Opdrachtgever Betere mogelijkheden om te sturen op afstand Afdelingsmanager Beter zicht op wat medewerkers gaan doen Projectleider Meer resultaat- en klantgericht werken Projectteam lid Meer in teamverband werken Toeleverancier Meer zicht op wat er wanneer geleverd moet worden Toekomstig gebruiker Eerder betrokken bij specifiek eindresultaat

23 Waarom projectmanagement?
Organisaties worden in toenemende mate geconfronteerd met de noodzaak tot verbetering / vernieuwing in: Klantgerichtheid Effectiviteit (ROI) Efficiency Betrouwbaarheid en duidelijkheid (Man o Exp) Kwaliteit De organisatie die het snelst en meest efficiënt dit soort veranderingen realiseert, behaalt een duidelijke concurrentievoorsprong.

24 Project is resultaatgericht.

25 Levensloop van een project
Fasering: Bedenken (de opdracht of het idee) Definiëren (het plan) Aanvangen (het team + de resources) Uitvoeren (het werk) Afsluiten (de afronding) Dit is de theorie, maar hoe gaat dit nu in praktijk?

26 Fasering : jargon

27 Case: HALO IV Bedenken (het idee)
Laten we…. een nieuwe versie maken van HALO, met de controls van de Wii, geschikt voor PC en XBOX 360 Vragen: Moet je het doen? Wat zullen de kosten worden? Gaat het geld opleveren? Zal men het spel wel willen kopen? (Kosten-baten analyse). Is het mogelijk? Hebben we kennis genoeg? Hebben we een opdrachtgever of investeerder?

28 Case : HALO IV Definiëren (het plan) Project plan Work breakdown
Resultaten (“deliverables”) Rollen Budgetten / licenties Aannames We bouwen op basis van de HALO III engine, we leveren 10 levels op, het wordt een multiplayer voor max 20 man tegelijk

29 Case : HALO IV Aanvangen (het team).
Mensen zoeken, en toewijzen aan onderdelen van het project. Verantwoordelijkheden duidelijk maken. Personeel, kwaliteit, financiële controle systemen opzetten. Je “project verkopen.”

30 Case : HALO IV Uitvoeren (het werk).
Alle gedefinieerde taken uitvoeren, volgens projectplan. Controle. Voortgang in tijd. Voortgang in budget. Voortgang in kwaliteit. Problemen voor zijn of oplossen. Testen!! Iedereen (potentiële klanten, investeerders…) op de hoogte houden !!!

31 Case : HALO IV Afsluiten (de afronding).
Lever je project op  HALO IV dvd’s + controller naar de winkel Verkoop je project (het is pas wat, als het gebruikt wordt, en de doelstellingen haalt) Financiële eindafrekening Onderhoud definiëren (patches, bugfixen….) Mensen naar nieuwe projecten begeleiden Evaluatie  Lessons learned….

32 Valkuilen….. Vergeten te denken, en beginnen met doen….
Fases niet afronden… Motivatie van het team. Geen realistische doelstellingen. Mensen / processen / systemen niet in orde.

33 Week 2…. Komende week  plannen Workbreakdown
t.b.v. de planning, begroting, voortgang Download ganttproject.biz versie 2.0.6 Installeer het en experimenteer ermee Reader hdst 1 t/m 3


Download ppt "HvA IAM Projectmanagement"

Verwante presentaties


Ads door Google