Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMonique Thys Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde of door meerdere mensen gedeelde waarde een sterke waardering hoeft niet altijd onder een hyperwaarde te vallen
2
Kwalitatief contrast = referentiekader = onderscheidingen tussen waarden = onderscheidingen tussen hyper-waarden of sterke waarderingen
3
Hernieuwde vraag; Hoe zijn kwalitatieve contrasten of referentiekaders vervlochten met ons morele bestaan?
4
Dimensie 1 (ontologie) De basis waarop mensen respect verdienen, of bescherming krijgen ligt verankerd in een moreel contrast.
5
Dimensie 2 zinvol leven Het mogen leven naar eigen zingeving of persoonlijke keuzes is op zich al een kwalitatief contrast. De discussie gaat over naar welk kwalitatief contrast iemand mag leven, maar niet over het recht op zich.
6
Dimensie 3 attitudinaal respect
Kwalitatieve onderscheidingen zijn nodig om te kunnen spreken van respect. Onze samenleving maakt deze onderscheidingen voortdurend en is alleen over de inhoudelijke verschillen in discussie (v.b.; nobelprijs voor Obama)
7
Narratief bestaan Verhaal over onszelf Waar komen we vandaan
waar gaan we naar toe
8
Wisselwerking zelfervaring en verhaal
9
Verhaal als restverschijnsel?
Onttovering Objectiviteit Eind van grote verhalen zelf in verhaal is niet los durven laten van de omvattende context
10
Verhaal als noodzaak voor identiteit
Voor consistentie/continuïteit persoon voor verantwoordelijkheid Zonder verhaal ben je geen supermens die de moderniteit aankan maar een psychopaat of een persoon met een identiteitscrisis
11
Wie ben je? Vraag naar plaats in een context
Oriëntatie op een verhaal dat gedeeld kan worden. Zelfs de referentiekaders kunnen ter discussie worden gesteld, maar niet dát ze er zijn
12
zelfbesef Dieren hebben het (niet) Het ego is het( niet)
Zelfbeeld is het( niet) Zelfbesef van Taylor gaat over relaties relatie met het goede en met het zelf van anderen
13
Objectief zelf is zinloos
Zelf los van context en betekenis is geen zelf van mensen Wie ben je? En wie ben ik? Zijn vragen vanuit een da-sein (Heidegger) Zelf is begrip in een taal gevormd taal=gemeenschap (Wittgenstein)
14
Losgemaakt zelf / autonoom mens
Begint al bij Socrates die zich verzet (ideaal van autonomie is hier verlaten van ene gemeenschap voor andere.) Religie Moderniteit Allemaal kennen ze ideaal van echt jezelf zijn als je loskomt van je contextgebondenheid
15
etnocentrisme Ideaal van autonomie laat idee ontstaan van mensen in gemeenschap als nog niet zover gekomen dat ze vrij zijn (autonoom) Sterke persoonlijkheid is autonoom
16
Referentiekaders doen er toe
Mensbeeld staat ter discussie Zinvolheid eigen leven is verhouding t.o.v. verhalen van je omgeving Respect heeft ook te maken met verhalen die gedeeld kunnen worden
17
Wie zijn we en waar gaan we naar toe?
Beurtelings naar verleden en toekomst kijken Queeste Heidegger ; Verleden–----- heden toekomst Geworpen–---articulatie----ontwerp Ontvankelijk— spreken&-----creativiteit handelen
18
Puntvormig zelf Komt nog verder aan de orde
Gaat over ‘zelf’ als object Zelf is geen neutraal object van onderzoek volgens Taylor
19
conclusie Wij ervaren een zelf verbonden met het goede (niet statisch)
We leven tussen anderen wiens leven ook verbonden is met het goede (niet statisch) We geven ons leven gestalte in relatie tot het goede en die anderen Er is een verhaal (niet statisch)over het goede en mijn plaats daarin waardoor ik mijzelf als een eenheid kan presenteren en ervaren ook al ben ik (net als iedereen) in verandering.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.