Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmiel Pieters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Medianetwerken van jongeren in en buiten de wijk Mariëtte de Haan Fleur Prinsen Universiteit Utrecht Utrecht, Media4ME 2012
2
Het project ‘Wired Up’ Utrecht University Social Sciences (Education) Mariette de Haan Asli Ünlüsoy Fleur Prinsen Lisa Schwarz (collaboration with University of Arizona) Humanities (Media Studies) Sandra Ponzanesi Koen Leurs Fadi Hirzalla Vanderbilt University USA Kevin Leander
3
Wired Up project: thematische focus & methodologie Achtergrond: Het leven van jongeren verplaatst zich deels naar het internet. Vraag: Wat betekent dit voor hun socialisatie en identificatiemogelijkheden? *Focus op Migrantenjongeren *Vergelijkend perspectief Methode: 3-stap procedure: Groot-schalig survey onderzoek Netwerk interviews Ethnografisch onderzoek
4
Vraag voor deze presentatie: Hoe vormen sociale media de sociale netwerken van jongeren? / Hoe bieden sociale media jongeren mogelijkheden in de vorming van sociale netwerken? Hoe is dat eventueel anders voor migranten-jongeren in vergelijking met NL jongeren? Hoe is de relatie tussen het gebruik van de (sociale) ruimte en de vorming van hun netwerken?
5
Relevantie voor media & de wijk: Wat zijn de consequenties van de vorming van deze netwerken voor de mogelijkheden tot het vormen van verbindingen op diverse geografische niveaus? - Sociale cohesie - Netwerken - Geografische afstand Deel 1: grootschalige data Deel 2: ethnografische studie
6
Voorbeelden van vragen: -Met wie ben je online in contact? -Zijn dit dezelfde mensen als met wie je offline contact hebt? -Zijn dit mensen uit je eigen groep of juist anderen? -Ben je in contact met mensen uit je eigen buurt of juist met mensen transnationaal? -Hoe hecht zijn die netwerken? -Zijn het juist de locale netwerken die hecht zijn of juist niet? En zijn dit dan mensen uit de eigen kring of juist niet? -Wat hebben de medianetwerken voor effect op de sociale cohesie op wijkniveau in relatie tot andere geografische locaties? Netwerkmethode: met wie zijn jongeren verbonden en wat is de structuur van hun netwerken?
7
Nested Sample: Agebetween 12-18, M age =14.4 (s.d.=1.56) Ethnicity FrequencyPercentage Dutch405/2533/31.6% Moroccan300/2924.4/36.7% Turkish153/2512.5/31.6% Other Network Size Interview 369 M=22.3, S.d.=5.67 30.1% Survey Sample (N=1227) & Interview sample N=79 Large scale media-network survey Network Interviews
8
Offline/Online networks per ethnic group
9
Hoge dichtheid gebaseerd op wie kent wie M=0.64 % gemiddeld Dichtheid = lager met afstand, r= -.203, p<.01 Locatie voorspelt niet de netwerk activiteit Dichtheid (verbondenheid) van de media netwerken. Survey data (n contacts= 5)
10
Homogeniteit /heterogeniteit van de media netwerken? Survey data: Gender: 73.7% Overlap Leeftijd:88% Zelfde leeftijdsgroep (12-18) Etniciteit:62.4% Zelfde etniciteit
12
Geografische spreiding van de netwerken in NL per etnische groep
14
Samenvatting deel 1 Media netwerken sluiten aan bij offline netwerken. Alle 3 de ethnische groepen hebben medianetwerken met mensen die zijn zoals zijzelf. Hoge netwerkdichtheid voor migrantenjeugd in de wijk, echter netwerkactiviteit wordt niet beinvloed door afstand. Migranten jongeren (en NL jongeren) onderhouden contact met het thuisland en andere gemeenschappen buiten NL via medianetwerken.
15
Discussie Wat zijn de mogelijkheden voor het gebruik van sociale media om sociale cohesie te verstevigen in de wijk? Wat kunnen we op grond van deze onze gegevens hierover zeggen? Implicatie van de wijk als netwerkknooppunt Implicatie van homogeniteit van de medianetwerken Implicatie van sterke relatie van medianetwerken met offline
16
DEEL 2 Hoe bieden sociale media Marokkaans-Nederlandse jongeren mogelijkheden in de vorming van sociale netwerken?
17
Structuur en Compositie van de netwerken
18
Voorbeeld van een netwerk
19
Verspreiding van het netwerk (geografisch)
20
Is online alleen handig voor relaties op afstand?
21
Onderwerpen online gerelateerd aan lokatie?
22
Fatima’s Circulation in the City
23
Fatima’s netwerk
24
Ferdaous’ Circulation in the City
25
Ferdaous’ netwerk
26
Salwa’s Circulation in the City
27
Scales of Ferdaous’ and Fatima’s Circulations
28
Sociale dichtheid in buurtcontacten door middel van Sociale Media Fatima Sterke orientatie richting haar offline buurt-netwerk (familie, vrienden en schoolvrienden) Gebruik van zelfde technologieën binnen vriendennetwerk: (e.g., Blackberries, MSN, Ping) Constant contact met lokale netwerk Ferdaous Leent nu de mobiele telefoons van anderen om in contact te blijven, vooral ook met translokale contacten. Voorheen maakte ze nieuwe vrienden online, nu niet meer. Salwa Extreme familie-dichtheid in haar buurt, MSN met schoolvriendinnen
29
Ferdaous’ Network early 2011
30
Ferdaous’ Network early 2012
31
Samenvatting Deel 2 Online sociale netwerken versterken vooral de offline netwerken, onafhankelijk van geografische afstand. Maar lokale dichtheid wordt er wel mee versterkt door de intensiteit van het contact. Ook door de tijd heen. Soms vindt uitbreiding plaats (transitiviteit), maar er kan ook verstoring optreden (kwetsbaarheid van media netwerk). Af en toe worden er bruggen geslagen d.m.v. buurtcontacten/activiteiten waarbij nieuwe identiteiten (uit)geoefend worden en verschillende leefwerelden aangeboord.
32
Further information on our website http://www.uu.nl/wiredup
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.