Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAdriaan Vermeiren Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Creative Marketing, jaar 1, hoorcollege 3 Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
2
Wie ben ik? Saskia Best vakgroep CMD Creative Marketing
downloads: via startpagina.cmd.hro.nl
3
Boek Marketing, de essentie, 7e Druk, Philip Kotler ISBN 9789043010580
De theorie wordt volgens dit boek behandeld Alleen deze 7e editie! Geen andere editie.
4
Planning 2008 - 2009 + herfst winter lente zomer kwartaal cijfer
2 opdr. werkcollege +Tentamen week 45 opdrachten werkcollege Geen CRM opdrachten werkcollege + quiz kwartaal cijfer kwartaal cijfer - kwartaal cijfer
5
Planning Herfstkwartaal
Hoorcollege 1: Inleiding marketing op 11 september door Ayman van Bregt Hoorcollege 2: Consumentengedrag op 25 september door Peter van Waart Hoorcollege 3: Marketingmix op 9 oktober door Saskia Best
6
TENTAMEN Vindt plaats op 6 november
Gaat over de stof van de hoorcolleges en de werkcolleges MC vragen
7
Marketing!? Is Overal Is HEEEEEL Simpel
Marketing komt van het Engelse to market: op de markt brengen
8
Klantbehoeften, klantwensen en vraag
Marketing speelt je in op de menselijke behoeften Een (potentiële) klant heeft een bepaalde behoefte als hij erachter komt dat hem iets ontbreekt Binnen het commerciële denken zeggen we ook wel dat de klant ‘een probleem’ heeft En een probleem moet opgelost worden. Is er geen probleem, dan hoeft er ook niets te worden opgelost
9
Klantbehoeften, klantwensen en vraag
De klantwens is de concrete vorm die de behoefte aanneemt in een bepaalde cultuur en persoon
10
Klantbehoeften, klantwensen en vraag
De vraag naar een product of dienst ontstaat (gebaseerd op de economische wetten) pas, als je het ook daadwerkelijk kunt aanschaffen Mijn persoonlijke wens is om in een Porsche Cayenne te rijden. Er is nog geen vraag, want ik heb niet de middelen
11
Klantbehoeften, klantwensen en vraag
Een product of dienst kun je ook wel beschouwen als een bundel van behoeftebevredigingelementen Deze bundel moet de klant voordelen (Engels: benefits) opleveren De klant wil immers value for money (waar voor z’n geld)
12
Doelgroepanalyse: ken je klant
Kruip in de huid van je klant
13
Hoe bereik ik mijn doelgroep?
Met een aantal tactische instrumenten: de marketingmix ( 4 p’s van Kotler)
14
We gaan even naar Kotler luisteren
15
Het product Product = voor jullie dus je concept
16
Het product kent verschillende niveaus
Voor jullie dus je concept
17
Veel producten mislukken
19
Wie koopt wat voor nieuwe producten?
Een nieuw product wordt eerst door een klein aantal mensen opgepikt Grotere groepen volgen daarna Welke mensen als eerste kopen hangt af van het product en kenmerken van de koper Classificatie van consumenten naar de snelheid waarmee zij nieuwe producten adopteren
20
De prijs Tja dat is wat je rekent voor je product
21
De prijs Gebaseerd op kosten Vraaggericht Concurrentie gericht
22
De prijsstrategie Afromen Penetratie Prijsdifferentiatie Vraaggericht
Concurrentie gericht
23
Distributie Waar koop ik het product? - directe distributie
- indirecte distributie
24
Huiswerk
25
Dat werkt dus niet meer
27
Achterhaald?
29
VIRAL
33
Huiswerk Neem de modulewijzer door voor de hoofdstukken die je moet kennen voor het tentamen
34
Contact s.e.best@hro.nl Download college: via startpagina
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.