Download de presentatie
GepubliceerdAndrea Wauters Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
MULTICHANNELING CE / SPM week 2
2
OPBOUW LESSEN Week 1 - Introductie - Wat is MCH Hfdst 1 HOM Week 2
Introductie E-Business - Achtergronden Retail - Traditioneel naar Online marketing - Online marketingstrategie Hfdst 2 & 3 HOM Week 3 Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix Hfdst 4 & 5 HOM Week 4 E Business Introductie opdracht website analyses (presentatie wk 6) Wat maakt een goede website? Week 5 - ICT-model - Usability Hfdst 6 HOM Week 6 - Presentatie Website analyse Week 7 - marketing - SEO - Online strategie Hfdst 9 HOM Week 8 - Microsites - Introductie E-marketingplan (inleveren wk 14) Hfdst 11 HOM Week 9 - E commerce meets F Commerce - Social Media Hfdst 12 HOM Week 10 GASTSPREKER Week 11 Het plan, de campagne Mobile marketing Hfdst 16 HOM Week 12 Trends en ontwikkelingen MCH - Shopping 3.0 Week 13 Herhaling Week 14 - E-marketingplan inleveren
3
RECAP: MULTICHANNEL STRATEGIE
Multichannel marketing is marketing waarbij men mbv verschillende marketing kanalen een klant wil bereiken. Een multichannel strategie vraagt een goed inzicht in de wensen van uw klanten!
4
VANDAAG Introductie E-Business -Traditioneel naar Online marketing
Online marketingstrategie Achtergronden Retail Hoofdstuk 2 & 3 HOM
5
MAAR EERST Welke te gekke / virale / succesvolle / minder succesvolle online cases zijn jullie afgelopen week tegengekomen?
6
ELECTRONIC COMMERCE Electronic commerce (ook e-commerce genoemd) = verzamelnaam van alle manieren waarop via computernetwerken handel bedreven kan worden, en is de benaming van de studie hiervan.
7
VERSCHIL E-COMMERCE / E-BUSINESS
E-business is een ruimer begrip. E-business behelst ook de transacties binnen de organisatie. E-commerce wordt gezien als een onderdeel van E- business. De term "e-business" is een handelsmerk van IBM
8
VERSCHILLENDE VORMEN E-BUSINESS
Business to Business (B2B) Business to Consumer (B2C) Consumer to Consumer (C2C) Business to Business for Consumer (B2B4C)
9
E-BUSINESS
10
EB = EC + SCM + CRM + SRM + EI + ERP
HET E-BUSINESS PROCES EB = EC + SCM + CRM + SRM + EI + ERP
11
E-BUSINESS PROCES E-Commerce = E-Marketing + E-Procurement
Supply Chain Management (Ketenintegratie) CRM Customer Relationship Management SRM Supplier Relationship Management Enterprise Intelligence = Business Intelligence + Competitive Intelligence ERP Enterprise Resource Planning
12
STAPPEN VOOR HET GEBRUIK VAN E-BUSINESSDIENSTEN
13
OFWEL Fase 1: de eerste IT systemen die beschikbaar kwamen automatiseerden een discrete transactie zoals orderinvoer of de financiële administratie van een onderneming. Fase 2: betrof een verdere automatisering van functies binnen een onderneming, denk aan HRM en productontwikkeling. Fase 3: het verbinden van de in de vorige twee fases ontwikkelde losstaande systemen. Een voorbeeld hiervan is het koppelen van verkoopactiviteiten aan het orderproces, dit gebeurt middels hulpmiddelen zoals CRM en ERP- systemen.
14
Fase 4: behelst de integratie van de gehele waardeketen
Fase 4: behelst de integratie van de gehele waardeketen. Dit omvat het afstemmen van processen binnen de bedrijfskolom, van leverancier tot klant. Productie-, inkoop- en serviceopdrachten worden door de keten heen uitgewisseld. Fase 5: betreft de optimalisatie van processen en activiteiten binnen de bedrijfskolom op basis van real-time informatie.
15
VAN TRADITIONELE NAAR ONLINE MARKETING, VAN 4P NAAR 4C
Hoofdstuk 2 HOM
16
NOG MEER P’S RETAILMARKETING ORGANISATIE Parkeren People / Personeel
Positionering Paying Pers Politiek Proces Progress … People Planet Profit
17
INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN
Markt \ Product Huidig Nieuw Marktpenetratie Productontwikkeling Marktontwikkeling Diversificatie
18
INTERNET TER ONDERSTEUNING VAN VERSCHILLENDE GROEISTRATEGIEËN
19
KANSEN ONLINE MARKETING
Naast presentatie ook beleving Mogelijkheden tot het aanboren van nieuwe marktsegmenten Mogelijkheden om producten direct te gebruiken Verregaande interactie met de consument Anonimiteit Relatieve goedkope mogelijkheden Groot bereik Mogelijkheid om kleine markten winstgevend te maken
20
BOL.COM PLAZA Bol.com Vanaf vandaag kunnen webwinkeliers hun aanbod ook te koop aanbieden via de site van Bol.com. Het bedrijf stelt zijn platform namelijk open voor derden. Op het niveau van de productpagina komt hun aanbod in een apart tabblad schouder te staan met dat van de blauwe webwinkel zelf.
22
BOL.COM PLAZA HET NIEUWE BUSINESSMODEL VAN BOL
Wat is het nieuwe businessmodel van Bol? Wat is het voordeel voor de handelspartners? Wie zijn de handelspartners? Welke veiligheidsmaatregelen treft Bol? Wat is het voordeel voor de consument?
23
ONLINE MARKETINGSTRATEGIE EN TOEPASSING VAN HET 4C-MODEL
Hoofdstuk 3 HOM
24
VOORDELEN ONLINE MARKETING
Lage Kosten Groot bereik Bijsturen van campagnes bij tegenvallende conversie Sterke relatiegerichtheid Conversie de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijv. een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de sitebezoekers dat converteert tot het conversiedoel.
25
VOORBEELDEN EIGENSCHAPPEN ONLINE MARKETING
Sterke relatiegerichtheid Focus op het kanaal, de content en de terugkerende bezoeker Focus op een afgewogen mix van informatie, communicatie en transactie (H6)
26
ENGAGEMENT
27
VOORBEELDEN ENGAGEMENT
Consumeren: review lezen Deelnemen: spel spelen Verspreiden: Delen met je vrienden
28
ONLINE MARKETING OMVAT
29
PERMISSIEMARKETING Permissiemarketing onderscheidt zich van traditionele marketing, "interruptiemarketing” genoemd. marketing is een vorm van permissiemarketing. Het uitgangspunt hiervan is dat het initiatief tot de communicatie ligt bij de (potentiële) relaties. Opt-in Opt-out
30
PLAATS VAN DE ONLINE MARKETING STRATEGIE
Afgeleide van de marketing- en communicatiestrategie van een bedrijf De Mission Statement van een bedrijf moet daarom online ook goed vertaald aanwezig zijn.
31
FASES VOOR ONLINE MARKETING STRATEGIE
Waar staan we nu? Waar willen we staan? Hoe komen we daar? Welke middelen gebruiken we? Hoe komen we met die middelen waar we moeten zijn? Wie doet wat? Hoe vindt de controle plaats?
32
RANDVOORWAARDEN VOOR ONLINE MARKETING
33
OVERIGE SUCCESFACTOREN
Het budget De aanwezige kennis Betrokkenheid van afdelingen Internetvisie hoog in de organisatie Timing Dienst en of product zelf De vatbaarheid van de doelgroep voor online activiteiten
34
iPACT Sluit een PACT voor een succesvolle online marketingstrategie
Personeel Afhandeling Content Techniek
35
iPACT
36
ONLINE STRATEGIEËN Internet als missie
Internet als kritische succesfactor Internet als strategisch hulpmiddel
37
INTERNET ALS MISSIE
38
INTERNET ALS KRITISCHE SUCCESFACTOR
39
INTERNET ALS STRATEGISCH HULPMIDDEL
40
ONLINE MARKETINGMIX 4 P’S > 4 C’S
Prijs Cost Plaats Convenience Product Consumer Value Promotie Communication
41
COST (PRIJS) Prijs zelf is niet alleen een sterk wapen
Bij een scherpe prijs wordt je sneller gevonden Kostenbesparing
42
CONVENIENCE (PLAATS) Gemak
De weinige stappen die gemaakt moeten worden om tot een transactie of het doel te kunnen komen Het direct kunnen bekijken van producten Makkelijke betaalmethode Status kunnen bekijken Direct kunnen bestellen en bijbestellen Goede formulieren Eenvoudige navigatie
43
CONSUMER VALUE (PRODUCT)
De unieke, onderscheidende en sterke meerwaarde, die niet eenvoudig te kopiëren is door de concurrent. 24 uur bereikbaarheid is eigenschap, geen meerwaarde!
44
COMMUNICATIE (PROMOTIE)
Look-&-feel van webuitingen. Interaction Design. Het doel is het meegeven van goed gevoel. 2 voorbeelden: 1. De verhouding tekst/foto/video en overige onderdelen van een scherm 2. Een ontwerp en uitstraling die veel vertrouwen wekken
45
VOLGENDE WEEK Web 1.0, 2.0, 3.0 Online marketingmix
Hoofdstuk 4 & 5 HOM
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.