Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSuzanna Sasbrink Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
2
Stap 1. Waarom een marketingplan?
Wanneer u een duidelijk doel voor ogen heeft, kan een marketingplan u helpen om dat doel stapsgewijs te bereiken. Een nieuwe campagne opstarten Meer bekendheid Meer fondsen Meer leden Vrijwilligers werven De opstart van een nieuwe organisatie Heroriëntering van de organisatie
3
Stap 2: SWOT-analyse SWOT staat voor Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Treaths. In gewoon Nederlands: sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen. In vier stappen een SWOT-analyse maken. Benoem sterkten en zwaktes Middelen, vaardigheden en kennis die meer of minder dan gemiddeld aanwezig zijn binnen je organisatie. Sterktes en zwaktes zijn zaken die je zelf kan controleren. Benoem kansen en bedreigingen Externe omgeving 3. Selecteer de belangrijkste SWOT-elementen Selecteer 12 belangrijkste elementen: drie in elke categorie. Kies díe elementen waarin organisatie het meest verschilt van concurrenten, positief of negatief. Kijk bovendien welke onderdelen in de ogen van uw klanten het belangrijkst zijn. Het is slim om het selectieproces samen met enkele medewerkers te doen. Elke medewerker/vrijwilliger krijgt per categorie (sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen) tien punten om te verdelen over de belangrijkste elementen. Aan het einde telt u alle scores op.
4
Stap 2: SWOT-analyse Kansen Bedreigingen Sterkten Zwaktes
4. Stel de definitieve SWOT-analyse op De elementen die de hoogste totaalscore krijgen, komen in de definitieve SWOT- analyse. Neem de uitkomsten op in een matrix. Als u de matrix in vier vakken verdeelt (kans- bedreiging en daaronder sterkte-zwakte) heeft u in één oogopslag een goed overzicht. Kansen Bedreigingen Sterkten Zwaktes
5
Stap 3: Doel en strategie
Doel = SMART Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden Vb. 5% meer leden uit de doelgroep “jonge gezinnen” tegen 2010. Strategie = de weg waarlangs u uw marketingdoel gaat bereiken vb. We maken een deel van onze wandelingen buggyvriendelijk om het segment “jonge gezinnen” te bereiken.
6
Stap 3: doel en strategie
SWOT is de basis Centraal staat de vraag: Met welk product richt ik me op welke markt? Het helder krijgen van het antwoord op die vraag vraagt een scherpe analyse van de belemmerende en stimulerende factoren. De SWOT-analyse is de basis. Vraag uzelf af: 1. Hoe kunt u een zwakte versterken om op een kans in te spelen of een bedreiging af te wenden? 2. Hoe kunt u een sterkte gebruiken om een kans te benutten of een bedreiging te elimineren?
7
Stap 4: 4 p’s Product Prijs Plaats Promotie Beschrijf je product
Wat is er uniek aan? Wat is de meerwaarde voor de doelgroep? Wat is de kwaliteit? Hoe ga je de opvolging doen? Prijs Hoeveel mag het kosten? Vraag je een gift of plak je er een prijs op? Ruimer: wat moet iemand er voor over hebben? Plaats Waar kan je doelgroep je product ontdekken of aankopen? Promotie Hoe ga je je product promoten: via PR, je presentatie, advertenties, free publicity, folder, …
8
VERTROUW OP JE GEZOND VERSTAND!
Stap 5: actieplan Heeft u de stappen 1 tot en met 5 doorlopen? Dan heeft u uw marketingdoelen te pakken. En weet u uw strategie om ze te realiseren. In de laatste stap vormt u uw ideeën om tot een actieplan! Consequenties voor de organisatie Menskracht Planning Budget Wees realistisch Evalueer VERTROUW OP JE GEZOND VERSTAND!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.