Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnke Moens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie
2
Economie en Bedrijfseconomie, Vrije Universiteit
Hans Bloemen, UHD, afdeling Economics Internationale Economie Monetaire Economie Macro Economie: Nederland als geheel Micro Economie: Gedrag van personen, huishoudens, bedrijven Werking van markten
3
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie
Economie: Economische theorie: hoe gedragen “rationele” consumenten, bedrijven, zich? Veronderstellingen, gevolgen. Voorbeeld: prijsmechanisme gebaseerd op volledige informatie Empirie: waarnemen. Dataverzameling, experimenten.
4
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie
Markt: coördinatie vraag en aanbod: prijsmechanisme Vraagzijde: hoeveel wil een consument hebben bij welke prijzen? Aanbodzijde: hoeveel wil een onderneming aanbieden bij welke prijzen? Marktevenwicht: Vraag = Aanbod → Prijs, Hoeveelheid.
5
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie
Marktevenwicht:
6
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie
Marktevenwicht: hoe vormt zich dat in wereld met vele individuele kopers en verkopers? Experiment: markt voor denkbeeldig product Kopers: Waarde: Reserveringsprijs: Maximale prijs die je bereid bent te betalen Verkopers: Kostprijs: Minimale prijs die een verkoper moet ontvangen om product aan te bieden Handel: contact tussen kopers en verkopers. Afzien van handel is ook een optie!
7
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie
2 groepen vormen: kopers en verkopers Kopers: krijgen kaartje met hun reserveringsprijs (waarde) Verkopers: krijgen kaartje met hun kostprijs Handel: individueel contact tussen koper en verkoper Overeenkomst over prijs? Deal! Schrijf prijs op formulier, lever in bij marktmeester, handel stopt.
8
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie
Geen overeenkomst? Zoek andere handelspartner: opnieuw onderhandelen. Koper ontvangt: Waarde – Prijs Handelt niet als Prijs > Waarde Verkoper ontvangt: Prijs – Kostprijs (=winst) Handelt niet als Prijs < Kostprijs Doel kopers/verkopers: zo hoog mogelijke ontvangst
9
Reserveringsprijs/waarde = 28,50 euro
Rol: Koper Reserveringsprijs/waarde = 28,50 euro Ronde Prijs 1 2 3 4 5
10
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie
Verloop: 2 tot 3 ronden 1e ronde : maximaal 5 minuten Prijzen worden genoteerd en bekend gemaakt +volgende ronden van maximaal 4 minuten
11
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie
Uitkomst experiment? Prijs? Uitkomst volgens theorie: vraag=aanbod: evenwichtsprijs = 24,50 tot 25
13
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie
Economie en Bedrijfseconomie, Vrije Universiteit Goed onderwijsprogramma Hoorcolleges en practica, cases (“activerende werkvormen”) Docenten met nationale en internationale onderzoeksreputatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.