Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPatricia Driessen Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
14/03/20081 De kracht van kleur Jan Callebaut 14 maart 2008
2
14/03/20082 “Colours, like features, follow the changes of the emotions” Pablo Picasso (1881-1973)
3
14/03/20083 Binnen deze holistische werkelijkheid: hoe is kleur een relatie- instrument?
4
14/03/20084 W.O. I gebeurde in zwart/wit Samenhangend wereldbeeld Kleur: isoleert details maakt de wereld genuanceerd!
5
14/03/20085 Wat is kleur? Meer dan stralingsenergie Het is wat we herkennen en erkennen Bewust en onbewust
6
14/03/20086 De taal van kleur contextueel! Rood Licht Rode Nagellak
7
14/03/20087 De naam van een kleur Cf. Roland Barthes De naam van een kleur wordt een belofte van plezier Vb. Perzisch rood
8
14/03/20088 Hoe zien mensen kleur?
9
14/03/20089 Kleur moet gezien worden, anders bestaat ze niet Dan: gedecodeerd door de hersenen Via: kennis, geheugen en verbeelding
10
14/03/200810 Trompe l’oeil is in feite Trompe le cerveau vb. stok in water “Cultuur won van Natuur”
11
14/03/200811 Kleur wordt gemaakt door de maatschappij. Ze hebben een historische, sociale, culturele en symbolische betekenis.
12
14/03/200812 Goethe Romantische visie Blauw =verstand + rust Rood=verbeelding + feestelijk
13
14/03/200813 “The art of colour” Relatie muziek & kleur (Pythagoras/Itten) Geel: kleur van de Chinese keizers “Zonen van het licht”
14
14/03/200814 De historische functie van kleur Groen=vergif arseen Blauw= goedkope kleurstof “blue collar” Rood/Purper=duur Dus niet gelijk in alle culturen
15
14/03/200815 De politieke functie van kleur Oranje=protestantisme Groen= Catholicisme Islam = sinds 1945 in alle vlaggen van de Arabische liga
16
14/03/200816 Kleur preferenties In West Europa + USA : blauw Kinderen : rood tot 10 jaar In Japan : rood – zwart - wit
17
14/03/200817 38% blauw 20% rood 12% groen 8% zwart 5% roze 5% geel 3% wit 3% paars 2% goud 2% bruin 1% grijs -- zilver -- oranje Enquête bij 1888 vrouwen en mannen in alle leeftijdsgroepen
18
14/03/200818 De donkere kant van het protestantisme Zwart – grijs – wit Levende kleuren zoals rood en geel VERBODEN! Cf. Calvijn – Zwingli – “De Vestitu”
19
14/03/200819 Design & kleur Een zeer jong verhaal
20
14/03/200820 Auto’s (in 2003 in Frankrijk) Rood=Gevaarlijke chauffeur Zwart=Ernstig Groen=Jeugd Bruin, oranje =Slechte smaak Grijs, blauw=elegantie
21
14/03/200821
22
14/03/200822 In hoeverre is kleur een “vrije keuze”?
23
14/03/200823
24
14/03/200824 1965 Kleuren zomermode % subtracted from average; vs fair share
25
14/03/200825 Korte terugblik op de jaren ‘60 (begin jaren ‘70) De jaren ’60/ begin van de jaren ‘70 was een piekperiode, met zeer weinig angst en heel veel vertrouwen: Eindeloos vertrouwen, optimisme Ondersteund door een hausse in economisch welzijn, grote weelde. Grenzen verleggen, veel experimenteren Vrijheid, antiautoriteit Ten volle van het leven genieten Zelfexpressie Gelijkheid tussen mannen en vrouwen Delen, gemeenschappelijkheid de Flower Power periode, de Hippie generatie, Woodstock...
26
14/03/200826 Covers of ‘Der Spiegel’ Sixties
27
14/03/200827 1980 Kleuren zomermode % subtracted from average; vs fair share
28
14/03/200828 Covers of ‘Der Spiegel’ Eighties
29
14/03/200829 Nadruk op imago, status, cosmetische waarden - of immaterieel spiritualisme Hoge graad van individualisme en narcisme Stijgende agressie en vervreemding Minimalisme en functionalisme (om angst te onderdrukken/totaal in controle te voelen). Zeer gezondheidsbewust, strikte controle: Afwijzing/uitsluiting van plezier, bijna zelf zelfpijniging Succes van light & dieet producten, vegetarisch, bio voedsel… Geruststelling door medische en schoonheidsautoriteiten Zeer rationeel en analytisch over de inhoud Stijging van functionele gebruiksgoederen Het tijdperk van de Yuppies, de ‘groenen’... Jaren ‘80 (+ begin jaren ‘90)
30
14/03/200830 1990 Kleuren zomermode % subtracted from average; vs fair share
31
14/03/200831
32
14/03/200832 Geleidelijke vermindering van angst en heropleving vertrouwen : Vertrouwen in het leven nu/de nabije toekomst komt terug, optimisme stijgt weer Dalend belang van normen en autoriteit - meer zelfvertrouwen en zelfbewustzijn Opnieuw durven, experimenteren – minder behoefte aan ontsnappen Meer aandacht voor genot opnieuw, minder restrictief (gezondheid) Nog steeds individualisme maar meer constructief en expressief, energiek en assertief, naar zelfrealisatie toe. Constructieve mentaliteit
33
Orange = plezier Hedonisme
34
14/03/200834
36
Impulsiviteit Viering Spontaan Zorgeloos Vrolijkheid Geniet van het leven Plezier Bevrijd Levend
38
Purple = power
41
Verwezenlijkingen Leider Authoriteit Belangrijk voelen Exclusiviteit Rijk Zelfvertrouwen door te pronken Respect Trots Dominantie Status Winnaar Top van de hierarchie Succesvol Glamour Premium Prestatie
43
Groen = zelfbewustheid
46
Identiteit Onafhankelijkheid Distinctie Uniek Differentiatie Ego-expansie Goedkeuring Beloon jezelf Zelfrespect Zich superieur voelen omwille van zelfvertrouwen eerder dan van machtsvertoon
48
Zwart = controle
51
Conservatief Discipline Zekerheid Vermijd confrontatie Rationaliteit Volg routines Innerlijke sterkte Terughoudendheid Gematigd Superviseren Gedraag je cool & kalm Limiet Beheers een vaardigheid Emoties inhouden
53
Blauw = veilig
56
Hechtheid Loyauteit Innerlijke rust Verzorgd worden Ondersteund, begeleid Relaxatie Stabiliteit, balans Terugtrekking Genotzucht Rust, kalmte Devotie Afhankelijkheid van anderen Eenvoud Toevlucht Troost zoeken Zelfbeloning Vredig Bescherming, veiligheid Zonder zorgen
58
Bruin = het gemoedelijke
61
Samenhorigheid Troost & vertrouwdheid gevonden in de groep Verzorgen Vertrouwen Verwennen Harmonie in groep Zorgen voor anderen Geaccepteerd en ondersteund door geliefden Normen & regels van de groep respecteren Aangenaam Erbij horen Traditie Loyauteit & devotie
63
Geel = het sociale
66
Genot, plezier met mensen die ik toevallig tegenkom Goedkeuring (leuke activiteiten) Gezellig Sympathie Open naar de wereld & emotioneel Empathie Delen Graag nieuwe mensen ontmoeten Partnership Vriendelijk Warmte Gemakkelijk in de omgang Welzijn
68
Rood = vitaliteit
69
14/03/200869 Gisteren op TELETEKST : Voetbalteams die in een rode uitrusting spelen winnen vaker" Britse universiteiten van Durham en Plymouth. Rode outfits hebben wel degelijk een invloed op de resultaten", luidt het. "Rood staat voor mannelijke agressiviteit en de nood om zich te tonen."
72
Attractie Exploratie/ ontdekking Inspiratie Levendigheid Leren Passie Opwinding Bevrijden van spanningen Extravert Verfrist Zelf-expressie Stimuleren Vrijheid Stimulerend Innovatie aanmoedigen Eigen grenzen in vraag stellen Open voor ervaringen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.