Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJozef van Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek
2
Overzicht clusters kwetsbaarheidsindicatoren Cognitief / vaardigheid Educatief Cultureel Medisch Psychisch / sociaal –emotioneel Sociaal / maatschappelijk Structureel / maatschappelijk Financieel
3
Wat is kwetsbaarheid? Elke reden om niet te studeren Niet kunnen studeren Jezelf blootgeven Factoren die niet slagen in de hand werken Druk van de maatschappij om te slagen
4
Herkenning Psychische problemen Financiële problemen Onderschatting van de opleiding Entourage van de cursist Relatie met VDAB, …. Interpretatie van de instanties (betere afspraken bij de start van een opleiding)
5
Wat missen we? Drop outs raadplegen! Doorstroom: kans op de arbeidsmarkt? Inhoud van de cursus is confronterend (cursist blijft vaak in de kou staan)-> welzijnssector Waar eindigt opleiding en waar start begeleiding? Rol van de stagebegeleider (korter op de bal spelen) Trajectbegeleiding (feedback, bijsturing)
6
Kernvragen Hoe stimuleert of remt het huidig beleid de ondersteuning van kwetsbare cursisten? Welk beleid is in dit verband wenselijk en hoe kan dit in de praktijk omgezet worden Evaluatie moet transparant zijn Slechte resultaten komen niet uit de lucht vallen EERLIJKE Feedback geven is cruciaal Trajectbegeleiding is noodzakelijk (middelen) Advies geven naar andere richting
7
Kernvragen Communicatie (op ieder moment en op ieder vlak) Lage drempel maken Op maat werken is belangrijk (intake, weging van de ‘rugzak’) Rol van leraar ombouwen tot ‘coach’ E-learning goed omkaderen Leren leren (groeien naar zelfstandigheid)
8
Kernvragen De kracht van de groep!
9
Aanbevelingen op centrumniveau rond beleidsvoering Algemeen Respecteer hen als volwassenen die bepaalde schoolse vaardigheden missen Werk met cursistenfora zodat de stem van de cursist nadrukkelijker aanwezig is
10
Onthaal en voorbereiding van de cursist op het leertraject Bij eerste contact een eenvoudig jaaroverzicht bezorgen (lesrooster, vakantie, vrije dagen, examenperiode, toelichting evaluatie, …) Duidelijke communicatie rond administratie, financiën en centrumafspraken Waar kan ik terecht voor wat? Duidelijk vrijstellingsbeleid en open communicatie Geschikte plaats voor een ‘warm’ onthaal te organiseren
11
Begeleiding cursist door het team ontwikkel een visie rond begeleiding Hoe je team voorbereiden ? Ontwikkel een communicatieplatform. Gebruik daarnaast ook andere communicatiekanalen Organiseer nascholingen rond kwetsbaarheid Coördineer de takenlast Houd rekening tijdens het evalueren en feedback geven met de kwetsbaarheid Werk met vertrouwensperso(o)n(en). Geïntegreerd aanbod; werk gedifferentieerd op talenten
12
Versterking met extra financiering Modules ter ondersteuning van het leerproces Omgaan met faalangst, leren leren, ict vaardigheden, e-learning, … Logistieke ondersteuning voor cursist Laptops beschikbaar stellen, telefoonfaciliteiten, prints, … Aangepaste infrastructuur Ruimte om te leren (vb OLC, studiehoeken, …) Overleghoeken, …
13
Aanbevelingen om meer samen te werken met huidige partners VDAB en RVA (stimuleren ipv sanctioneren) OCMW Huis van het Nederlands, … en overleg te organiseren met CVO’s Materiaal, didactiek, doorstroom, … CLB voor volwassenenonderwijs ? Toeleiden, screenen, diagnostiek, oriëntering en keuzebegeleiding, …
14
Aanbevelingen voor de overheid Financieringsysteem/studiebeurs voor lage inkomens, zonder tegemoetkoming van VDAB, opleidingcheques, … Onthaalmedewerker inzetten Extra middelen voor zorgcoördinatie (zorg, trajectbegeleiding, …) Omkadering voor OLC –uitbouw: begeleiding en infrastructuur Deler (norm) lager. Betere begeleiding mogelijk Meer tijd en ruimte in modules om leerweg te gaan
15
Even een korte bevraging Is ‘kwetsbaarheid’ in jouw centra aan de orde? ja Heeft jouw centra hier al enige expertise rond? ja Heb je nog enige expertise nodig ? ja Is er in jouw centrum bereidheid om expertise te delen? je Wat denken de andere organisaties te kunnen bijdragen? Dienst studielening kan samenwerken met CVO In het decreet rekening houden met de kwetsbare cursisten
16
Hoe gaan we hier mee verder? Alle betrokkenen zijn bereid verder te werken! De nood is heel groot! Niet alleen denken, maar ook doen!
17
Hartelijk dank !
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.