Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMathijs Mulder Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Studiedag 2.12.2005 1 CONTRACTUEEL OF STATUTAIR? DE MEDEWERKER ACHTER DE AMBTENAAR CENTRAAL! door D. Termont
2
Studiedag 2.12.2005 2 Situering Wij gaan het niet hebben over onder andere - de ongelijkheid inzake pensioenrechten - de verschillen inzake sociale zekerheidsbijdragen -... Uiteraard zijn deze aspecten belangrijk, maar - zij leggen de focus op het ‘geldelijk’ aspect en... - ook voor de medewerkers geldt dat naast de prijs ook de kwaliteit belangrijk is
3
Studiedag 2.12.2005 3 Situering (2) Wij benaderen het vraagstuk ‘contractueel of statutair’ dan ook liever vanuit een zoeken naar ‘de beste koop’ ‘De politicus’ wil immers niet alleen een dienst, maar ook resultaten, zijnde dienstverlening op het terrein Wij gaan het bijgevolg hebben over de meer- en/of minwaarde van zekerheid en loopbaanontwikkeling en daaruit conclusies trachten te trekken omtrent de wijze waarop best resultat en bereikt worden
4
Studiedag 2.12.2005 4 Zekerheid Probleem Meer investeren in vorming is ook binnen de overheid noodzakelijk, onder andere omdat - meer taken geautomatiseerd verlopen [vb: boekhouding] - de schoolse kennis niet altijd afgestemd is op de behoefte in reële werkomstandigheden [vb: technische medewerkers] Nadelig gevolg van investeren in jonge afgestudeerden is dat deze aantrekkelijker worden voor de private arbeidsmarkt en ‘kennis’ weggedraineerd wordt
5
Studiedag 2.12.2005 5 Zekerheid (2) Oplossing Werkzekerheid en loopbaanmogelijkheden, waardoor verlies van investering op ‘offensieve’ wijze beschermd wordt Statutaire benoeming kan dergelijke bescherming creëren Risico Een statutaire benoeming creëert ‘vastheid’ en opvangnetten. Deze zekerheid ‘stimuleert’ sommige medewerkers tot uitputting van het systeem: verlet, verlof, ‘ziekte’, loopbaanonderbreking, … gebruiken … of misbruiken Risicobeheersing Vereist degelijk management en gerichte, directe aansturing van de medewerkers om ‘uitputting’ van mogelijkheden beheersbaar te houden
6
Studiedag 2.12.2005 6 Loopbaanontwikkeling Probleem De functionele loopbaan opent risico op hogere kost voor dezelfde prestatie zonder toegevoegde waarde (‘men doet zelfde werk voor hoger loon’) Loonontwikkeling is (te) vaak louter op anciënniteit gebaseerd Functionele ‘zekerheid’ kan de ‘spankracht’, de ‘motivatie’ wegnemen
7
Studiedag 2.12.2005 7 Loopbaanontwikkeling (2) Oplossing Vast loon in combinatie met gedifferentieerd loon Differentiatie in functie van - de collectieve prestatie (van de dienst) - de individuele prestatie geeft stabiliteit en prikkelt toch de drang naar bijscholingRisico Interne concurrentie, op te vangen door interne communicatie ‘Stress’
8
Studiedag 2.12.2005 8 De pragmatische aanpak Vaststellingen Statutaire tewerkstelling heeft negatieve neveneffecten De (on)zekerheden eigen aan contractuele tewerkstelling hebben eveneens nefaste gevolgen Oplossing ‘Beste van beide werelden’ trachten te verzoenen met als uitgangspunt: ‘de medewerker achter de ambtenaar’ Hoe? mede – werken activeren
9
Studiedag 2.12.2005 9 Mede-werken activeren Voorwaarden / actiepunten Aantrekkelijke werkomgeving creëren - werken voor de overheid tot ‘hype’ verheffen - structuren opzetten met (door)groeimogelijkheden, vorming,… die boeiend kunnen zijn voor jongeren - ophouden met negatieve sfeerschepping en ‘nestbevuiling’ Professionele selectie en aanwerving - objectief = zo weinig mogelijk subjectief - testen wat relevant is [vb: schriftelijk/praktisch/ mondeling]
10
Studiedag 2.12.2005 10 Mede-werken activeren (2) Vorming - basisvorming: letterlijk ‘leren werken’ - technische vorming: groeien in de job - voortgezette vorming, gericht op ‘doorgroei’: vrij en ‘in vrije tijd’ [vb: TOV] Verloning - ‘hoog loon, hoog pensioen en weinig werken’ kan niet - gedifferentieerde verloning: ‘tandje bijzetten’ aantrekkelijk maken Dynamiek - groepsdynamiek promoten (groepsevaluatie) - individuele inzet stimuleren (individuele evaluatie) Zekerheid bij uitstap organiseren - eerbaar loon ‘op rust’
11
Studiedag 2.12.2005 11 Communicatie Zeggen waar het op staat: - situatie bedrijf, dienst,… - waar het naartoe kan - wat daarvoor nodig is - wat al bereikt werd - wat er mis liep - … Samengevat: - medewerkers ernstig nemen - er een stukje ‘hun’ overheid van maken - ze op deze wijze niet alleen via grafieken, maar ook ‘op het terrein’ responsabiliseren Mede-werken activeren (3)
12
Studiedag 2.12.2005 12 Conclusies Het debat over statutaire of contractuele tewerkstelling is geen zwart/wit-verhaal dat zich uitsluitend in euro’s laat vertalen. Een ontevreden medewerker presteert op een niet- efficiënte manier en geeft onvoldoende rendement. Dus graag aandacht voor de medewerker achter de ambtenaar. Indien statutaire tewerkstelling tot ‘denderende’ resultaten kan leiden, liefst.
13
Studiedag 2.12.2005 13 Conclusies (2) Indien hiervoor enkele ‘uitwassen’ moeten ingedijkt worden, dan is dat dit waard. Indien dit enkel kan door voor die specifieke gevallen te kiezen voor contractuele tewerkstelling, dan kan dat niet op principiële grond verworpen worden. Welke ‘vorm’ ook toegepast wordt, behandel uw personeel - als medewerker - op gelijke voet - op een open wijze - met oog voor de bezorgdheden (zekerheid, …)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.