De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Automotive Design College Packaging Design Maarten Beerten (geredigeerd door Roeland Hogt) Afgestudeerde Automotive Engineering In 3 e jaar hoofdontwerper.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Automotive Design College Packaging Design Maarten Beerten (geredigeerd door Roeland Hogt) Afgestudeerde Automotive Engineering In 3 e jaar hoofdontwerper."— Transcript van de presentatie:

1 Automotive Design College Packaging Design Maarten Beerten (geredigeerd door Roeland Hogt) Afgestudeerde Automotive Engineering In 3 e jaar hoofdontwerper bij Saker Sportscars Etten-Leur

2 Inhoudsopgaven Wat is packaging ontwerp Welke specialiteiten zijn er Concurrentie Welke belangrijke componenten zijn er –Aandrijving –Personen –Energie opslag –Ophanging –Specifieke belading Waarop baseer je je voertuig Form follows function Opdracht

3 Wat is packaging ontwerp “Een packaging is een tekening, ontwerp, CAD model op maat/schaal. In dit document worden alle belangrijke componenten geplaatst, en op maat weergegeven. Hierdoor valt te zien of alle belangrijke componenten, (motor, passagiers, aandrijflijn, wielen, ophanging etc.) in het voertuig passen. Met deze packaging kunnen de specialisten ruimten in het voertuig toegewezen krijgen om hun component te ontwikkelen. De vormgeving van het exterieur en de technische mogelijkheden zullen gedurende dit traject op de proef gesteld worden en een afstemming vinden binnen een bepaalde tijd en binnen een bepaald budget.”

4 Wat is packaging ontwerp

5 Welke specialiteiten zijn er Designers –Bepalen uitstraling –Sfeer, –Emotie –Lijnenspel –Functionaliteit –Merk uitstraling –Gevoel van kwaliteit, sportiviteit of veiligheid benadrkken Marketing en Management –Doelgroep bepaling –Wensen en eisen van de klant –Budget van de klant (over 6 jaar) –Zoeken van niche of ‘zwervende klanten’ (die zij moeten proberen over te halen jou auto te kopen. –Planning uiteen zetten –Kosten overzicht behouden –Aftersales en public relations verzorgen

6 Welke specialiteiten zijn er Engineers –Wensen van de klant omzetten in systemen en componenten (opstellen pakket van eisen) (van belang voor designers) –Maten en specificaties bekend maken om componenten te ontwerpen of te bestellen. (van belang voor de designers). –Een voertuig rijdend krijgen –Een voertuig veilig krijgen –Eisen behalen (gewicht, prijs, eisen en wensen, crash veiligheid, emissies) –Merk kwaliteiten behouden –Kwaliteit verbetering –Productie rijp maken –Simuleren en testen van componenten –Mogelijkheden en versies uitwerken, (ABS, ESP, airbags, luxere interieursdelen mistlampen, stoel verwarming) er zijn veel mogelijkheden bij de aanschaf van een nieuwe auto, dit moet allemaal uitgewerkt worden en mogelijk gemaakt worden. Aerodynamicaspecialisten / Packagingspecialist

7 Onderzoek ONDERZOEK ONDERZOEK ONDERZOEK Ook voor technische specificaties (maten, gewicht, grote van de wielen, type remmen, tank inhoud, koffer inhoud, accelleratie, topsnelheid, optie pakketen(airco, naviagatie, ledere bekleding, getinte ramen etc)).

8 Welke belangrijke componenten zijn er Aandrijving Motor voorin FWD (voor/achter/op de as) Motor voorin RWD Midden motor RWD Motor achterin RWD Motor voorin 4WD Motor achterin 4WD Benzine, Diesel, Gas, Waterstof, Elektrisch, of combinatie (hybride) De versnellingsbak kan los van de motor geplaatst worden voor een betere gewichtsverdeling * Plaatsing van de motor bepaald voertuig uitstraling, Lange neus, korte neus, lange achterruit. (Dus is een stijl element !) *Wat doet en kan de concurrent??

9

10

11

12 Welke belangrijke componenten zijn er Personen Hoeveel personen Waar zitten ze Doelgroep/leeftijdscategorie (instap hoogte) Neem een persoon van tenminste 190 voor de bestuurder, achterin mag iets kleiner. Wat is je doelgroep, uitstraling, dit bepaalt mede de mate van comfort. * Voertuig vorm wordt sterk bepaald door het aantal personen en de plaatsing van de personen. * Kijk ook naar wat het vorige model kan/kon * Wat kan de concurrent?

13 a.Plaatsing van personen in het voertuig

14

15 Welke belangrijke componenten zijn er Energie opslag Wat voor type aandrijving heb je? Wat kan de concurrent? In geval van elektrisch aangedreven voertuigen houdt rekening met veel extra ruimte voor de energie opslag.

16 Welke belangrijke componenten zijn er Wielophanging Uitstaling van je voertuig en de doelgroep bepaald mede de ophanging (Luxe, Sportiviteit, Stadsauto, Bestelbus) Budget Belangrijk bij de wielophanging is ook de draaicirkel Ook hier voor kijk weer naar de concurrentie.

17

18 Welke belangrijke componenten zijn er Specifieke belading Boodschappen auto?  4 kratten bier? Sportwagen?  Golf clubs? Bestelbus?  Houte panelen 244x120cm? (Zie het boek H-point)

19 Waarop is je voertuig gebaseerd Concurrentie Budget Model Geschiedenis Merk Uitstraling Doelgroep Benoem het uiterste van je sigment en het minimum, en waar wil jij zitten. Dacia Sandero  Audi A3RS

20 Form follows function De door jou geselecteerde componenten hebben invloed op de vorm 2zitter of voertuig voor 6 personen Motor voorin of motor achterin. Dit zijn stijl elementen die uit je modellijn te halen valt, en wederom zie concurrentie.

21


Download ppt "Automotive Design College Packaging Design Maarten Beerten (geredigeerd door Roeland Hogt) Afgestudeerde Automotive Engineering In 3 e jaar hoofdontwerper."

Verwante presentaties


Ads door Google