De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing 2.4 Marktonderzoek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing 2.4 Marktonderzoek."— Transcript van de presentatie:

1 Marketing 2.4 Marktonderzoek

2 Marktgebied De grenzen van het marktgebied
Verzorgingsgebied = marktgebied Het marktgebied voor gewoontegoederen Hoge koopfrequentie Primaire behoeftes Het marktgebied voor keuzegoederen Secundaire behoeftes Actieradius kleiner bij gewoontegoederen dan bij keuzegoederen

3 Marktonderzoek (Stap 1) Onderzoeksdoel - Wat wil je onderzoeken?

4 Marktonderzoek (Stap 2) Bureauonderzoek
- Waar ga je gegevens over je onderzoeksdoelen halen?

5 Marktonderzoek (Stap 3) Veldonderzoek
Specifieke informatie voor je onderzoeksdoelen die je niet in het bureauonderzoek (stap 2) heb kunnen vinden Observatie Enquete Experiment Concurrentieanalyse

6 Marktonderzoek (Stap 4) Conclusies
Aan de hand van je verzamelde gegevens maak je conclusies in een marktonderzoeksrapport over het marktsegment en jouw positie daarin.

7 Omzetprognose Marktpotentieel Gemiddelde besteding
Voorbeeld potentiële omzet Marktgebied = inwoners Gemiddelde besteding = € 143,- incl 19% BTW Gemiddelde besteding excl. Btw = 100/119 x 143 = € 120,- Potentiële omzet = x € 120,- = € ,-

8 Omzetprognose Afvloeiing Koopkrachtbinding toevloeiing

9 Omzetprognose marktgebied
Marktpotentieel x € 120 € ,- Afvloeiing koopkracht 40% ,- (af) Koopkrachtbinding 60% € ,- Toevloeiing koopkracht ,- (bij) € ,-

10 Draagvlak De omzetprognose marktgebied voor schoenen is € 1.900.000,-
Je wil een schoenenspeciaalzaak beginnen en je wilt een omzet behalen van € ,- Er zijn al 5 schoenenspeciaalzaken gevestigd in het marktgebied. Is dit haalbaar?

11 Marktaandeel Wat is je eigen marktaandeel binnen de schoenenspeciaalzaken voor het marktgebied als je een omzet hebt van € ,-?

12 Marktaandeel Wat is je eigen marktaandeel binnen de schoenenspeciaalzaken voor het marktgebied als je een omzet hebt van € ,-? 𝑒𝑖𝑔𝑒𝑛 𝑚𝑎𝑟𝑘𝑡𝑎𝑎𝑛𝑑𝑒𝑒𝑙= 𝑜𝑚𝑧𝑒𝑡 𝑒𝑖𝑔𝑒𝑛 𝑧𝑎𝑎𝑘 𝑜𝑚𝑧𝑒𝑡𝑝𝑟𝑜𝑔𝑛𝑜𝑠𝑒𝑚𝑎𝑟𝑘𝑡𝑔𝑒𝑏 x 100% € € x 100% = 25%

13 Marktaandeel concurrentie
Berekend op verkoopvloeroppervlakte (vvo) Vvo voor schoenenspeciaalzaken is € 2.400,- per m2 De concurrenten hebben gezamenlijk 470 m2 470 x € 2.400,- = € ,- € € x 100% = 59% (afgerond) Directe concurrenten / indirecte concurrenten

14 Omzetprognose nieuw bedrijf
Nieuw bedrijf = omzetverlies bestaande concurrenten = verhoogde koopkrachtbinding voor het marktgebied


Download ppt "Marketing 2.4 Marktonderzoek."

Verwante presentaties


Ads door Google