Download de presentatie
1
Marketing 2.4 Marktonderzoek
2
Marktgebied De grenzen van het marktgebied
Verzorgingsgebied = marktgebied Het marktgebied voor gewoontegoederen Hoge koopfrequentie Primaire behoeftes Het marktgebied voor keuzegoederen Secundaire behoeftes Actieradius kleiner bij gewoontegoederen dan bij keuzegoederen
3
Marktonderzoek (Stap 1) Onderzoeksdoel - Wat wil je onderzoeken?
4
Marktonderzoek (Stap 2) Bureauonderzoek
- Waar ga je gegevens over je onderzoeksdoelen halen?
5
Marktonderzoek (Stap 3) Veldonderzoek
Specifieke informatie voor je onderzoeksdoelen die je niet in het bureauonderzoek (stap 2) heb kunnen vinden Observatie Enquete Experiment Concurrentieanalyse
6
Marktonderzoek (Stap 4) Conclusies
Aan de hand van je verzamelde gegevens maak je conclusies in een marktonderzoeksrapport over het marktsegment en jouw positie daarin.
7
Omzetprognose Marktpotentieel Gemiddelde besteding
Voorbeeld potentiële omzet Marktgebied = inwoners Gemiddelde besteding = € 143,- incl 19% BTW Gemiddelde besteding excl. Btw = 100/119 x 143 = € 120,- Potentiële omzet = x € 120,- = € ,-
8
Omzetprognose Afvloeiing Koopkrachtbinding toevloeiing
9
Omzetprognose marktgebied
Marktpotentieel x € 120 € ,- Afvloeiing koopkracht 40% ,- (af) Koopkrachtbinding 60% € ,- Toevloeiing koopkracht ,- (bij) € ,-
10
Draagvlak De omzetprognose marktgebied voor schoenen is € 1.900.000,-
Je wil een schoenenspeciaalzaak beginnen en je wilt een omzet behalen van € ,- Er zijn al 5 schoenenspeciaalzaken gevestigd in het marktgebied. Is dit haalbaar?
11
Marktaandeel Wat is je eigen marktaandeel binnen de schoenenspeciaalzaken voor het marktgebied als je een omzet hebt van € ,-?
12
Marktaandeel Wat is je eigen marktaandeel binnen de schoenenspeciaalzaken voor het marktgebied als je een omzet hebt van € ,-? 𝑒𝑖𝑔𝑒𝑛 𝑚𝑎𝑟𝑘𝑡𝑎𝑎𝑛𝑑𝑒𝑒𝑙= 𝑜𝑚𝑧𝑒𝑡 𝑒𝑖𝑔𝑒𝑛 𝑧𝑎𝑎𝑘 𝑜𝑚𝑧𝑒𝑡𝑝𝑟𝑜𝑔𝑛𝑜𝑠𝑒𝑚𝑎𝑟𝑘𝑡𝑔𝑒𝑏 x 100% € € x 100% = 25%
13
Marktaandeel concurrentie
Berekend op verkoopvloeroppervlakte (vvo) Vvo voor schoenenspeciaalzaken is € 2.400,- per m2 De concurrenten hebben gezamenlijk 470 m2 470 x € 2.400,- = € ,- € € x 100% = 59% (afgerond) Directe concurrenten / indirecte concurrenten
14
Omzetprognose nieuw bedrijf
Nieuw bedrijf = omzetverlies bestaande concurrenten = verhoogde koopkrachtbinding voor het marktgebied
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.