De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007

Verwante presentaties


Presentatie over: "Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007"— Transcript van de presentatie:

1 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
Roel van Asselt Lector Instroommanagement en Aansluiting Saxion Hogescholen Inhoud Doorstroom en aansluitingen in het stelsel De 50% doelstellingen en de Ad Ontwerp Ad en plaats in het stelsel Gevolgen en aandachtspunten Samenwerking, basis voor Ad-succes mei 2007

2 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
1. Doorstroom en aansluiting in het stelsel Het stelsel, nu Overgang 2e naar 3e leerjaar mn. Vmbo2-vmbo3 Cito-toets + advies BS 25% van alle gediplomeerde vmbo’ers bereikt het Hbo Geen verticale doorstroom in beeld Samenwerking, basis voor Ad-succes mei 2007

3 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
1. Doorstroom en aansluiting in het stelsel Hoe autonoom kunnen aansluitende opleidingen en werkveld zich ontwikkelen? Samenwerking, basis voor Ad-succes mei 2007

4 Instroom in Ho vanuit het:
1. Doorstroom en aansluitingen in het stelsel Instroom in Ho vanuit het: Havo 82% naar hbo(afvlakkend) naar VWO: % (stijgend) naar MBO: % (dalend) onderwijs uit: 8% ______________________________________ _____________________________ Vwo 71% naar wo (stijgend) naar Hbo: % (dalend) onderwijs uit: 12% ______________________________ _______________________ Mbo4 64% naar hbo (stijgend) ( p/j) Bronnen: Inspectie, Cfi en Stoas PM: Vmbo4 84% naar mbo naar Havo: % (stijgend) onderwijs uit: 6%

5 1. Doorstroom en aansluitingen in het stelsel
Havo: uitstel van keuze VMBO: geen ROC Samenwerking, basis voor Ad-succes mei 2007

6 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
2. De 50% doelstellingen Relevantie van de 50% discussie? Van 42.5% naar 50% betekent ongeveer meer studenten in het hoger onderwijs In 4 jaar? Grotendeels uit Mbo = p/j dan niet (=64%) mbo4’ers naar hbo maar = (=100%) Als Mbo ‘Europees’ tot tertiair onderwijs behoort, zijn we klaar……. Vergroting instroom geen optie. Wel aanval op uitval en meer gediplomeerde tussenuitstroom Samenwerking, basis voor Ad-succes mei 2007

7 Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007
2. De 50% doelstellingen Rendement HBO na 5 jaar, excl. omzwaaiers Doorstroom in en vanuit het VO verbetert, maar die in het HO niet; deze trend zet door, ook in cohorten na 2000. Samenwerking, basis voor Ad-succes mei 2007

8 3. Ontwerp en doorstroom Ad Ontwerp
Hbo nu propedeuse master hoofdfase Met Ad (toeval) “rest” Hbo Ad “rest” Hbo master “rest” Hbo mbo vo Ad Ad in her- ontworpen Hbo master Hbo mbo vo Ad Ad apart ontwikkeld, inclusief gedualiseer- de mengvormen; kans op volumeprobleem master

9 3. Ontwerp en doorstroom met Ad Doorstroom
werkveld A d D U L H B O D U A L Ad In het werkveld: bedrijfsopleidingen en informeel leren waarop het Hbo via EVC’s aansluiting moet kunnen vinden naar gedualiseerde of voltijdse Ad’s , B- en M-opleidingen HBO Bachelor Master . Vanuit secundair onderwijs naar Samenwerking, basis voor Ad-succes mei 2007

10 4. Gevolgen / beleidskeuzes / aandachtspunten
Intensiveren contacten werkveld Check duurzaamheid arbeidsmarktrelevantie Versterken loopbaanbegeleiding Meer ketendenken, EVC- en kennis van niet-formeel en informeel leren Herijken BSA-systematiek Verbeteren van de doorstroommonitoring Kritische reflecteren op volumes en Ad-ontwerp (ondoelmatige) Concurrentie hogescholen Herijken rollen van de shareholders Samenwerking, basis voor Ad-succes mei 2007


Download ppt "Samenwerking, basis voor Ad-succes 23 mei 2007"

Verwante presentaties


Ads door Google