Download de presentatie
GepubliceerdRosa Smeets Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
De Blauwe Oceaan Strategie Wave Marketing Consultancy
Kansen zien, Kansen plukken William van Vessem Wave Marketing Consultancy 29 mei 2013
2
Oude versus nieuwe markten
38% van alle omzet 61% van alle winst Onderzoek van nieuwe bedrijven toont: 108 bedrijven 86% waren lijnextensies Slechts 14% gericht op nieuwe markten
3
Traditionele concurrentie
“Rode Oceanen” Sectorgrenzen zijn afgebakend Regels van het concurrentiespel zijn bekend Gevecht om de bestaande vraag Steeds minder winst en groei Steeds minder gedifferentieerdere producten Bekende markt Grenzen Regels Overvol Marktleider Vechtmarkt
4
Het patroon doorbreken
“Blauwe Oceanen” Nieuwe vraag creëren en veroveren Waarde-kostenafweging doorbreken Concurrentie buitenspel zetten Differentiëren tegen lage kosten Creëren van steeds meer waarde: waarde-innovatie Nieuwe markten Producten en diensten VRAAG Niet-klanten Winsten Concurrentie
5
Waarde-innovatie Zowel lagere kosten als hogere klantwaarde
Schrappen of afzwakken van kosten waar de sector concurreert Verhogen van waarde door elementen die de sector nooit bood te versterken of te creëren Na verloop van tijd ontstaan ook nog schaalvoordelen gevolg van superieure waarde voor de klant Kosten Waarde- innovatie Klantwaarde
6
Gepolariseerde Strategische Groepen
Voorbeeld Amerikaanse wijn-industrie Premium Wijn Budget Wijn Gepolariseerde Strategische Groepen Veel keus
7
Amerikaanse wijn-industrie
Kenmerken Op twee na grootste markt in de wereld: $20 miljard 66% uit California, verder uit Italië, Frankrijk, Spanje, Chili, Argentinië, Australië Sterk groeiend aantal nieuwe wijnen uit Oregon Verkopen: #31 op de wereld per hoofd van de bevolking Stagnerende markt! 8 producenten verdelen 75% van de markt, de overige 25% is bij 1600 spelers Maar: consumenten vinden wijn verwarrend en complex
8
Yellow Tail strategie Australische wijn
Oorspronkelijk twee soorten: Chardonnay (wit) en Shiraz (rood) Fruitig, zacht en zoetig - gemakkelijk toegankelijk voor mensen die geen wijn drinken - de meerderheid van de Amerikanen Dezelfde fles voor witte en rode wijn: lagere logistieke kosten Simpele, opvallende verpakking - met kangaroe Niet intimiderend Eigen winkeltjes Het gaat niet om de wijn, maar om “The essence of a great land” Australische kleding voor het winkelpersoneel - zij begrepen wat ze verkochten
9
Resultaten Yellow Tail strategie
Nummer 1 importwijn in de Verenigde Staten Snelstgroeiende importwijn in de Amerikaanse geschiedenis: Nieuwe wijnconsumenten Budget drinkers gaan upgraden Premium drinkers gaan downgraden In het begin: pers en kenners waren zeer kritisch Nu: “Best Value”, diverse prijzen
10
Vier acties voor de Blauwe Oceaan
Verhogen Welke factoren moeten ruim boven de norm worden verhoogd? Elimineren Creëren Welke factoren die vanzelfsprekend zijn moeten geëlimineerd worden? Welke factoren moeten gecreëerd worden die de industrie niet biedt? Reduceren Welke factoren moeten ruim beneden de norm worden verlaagd?
11
Andere voorbeelden van Blue Ocean Strategie
Ryanair: Goedkope vliegtickets Elimineren: vaste zitplaats, papieren tickets Reduceren: prijs, aantal bestemmingen Verhogen: vliegvakanties voor de massa Creëren: betalen voor extra’s (catering, toilet, gegarandeerde zitplaats, bagage)
12
Andere voorbeelden van Blue Ocean Strategie
Direct nieuws Elimineren: papieren krant, abonnement Reduceren: “editorials”, lengte van artikelen Verhogen: actualiteit, snelheid, breedte Creëren: interactiviteit (reageren, nujij.nl), meer foto’s, video
13
Waardecurve Langs de horizontale as staan de factoren van het product waarop een organisatie zich kan onderscheiden en in kan investeren. High CIRQUE DE SOLEIL Relative Offering Level TRADITIONAL CIRCUS Low Animals Star Acts Pop Corn Clown Acrobats Choreography Rock Music Story Themes Multiple Shows Price Source: Kim & Mauborgne
14
Langs de verticale as staat het relatieve voordeel dat elke factor kan bieden aan de klant.
High CIRQUE DE SOLEIL Relative Offering Level TRADITIONAL CIRCUS Low Animals Star Acts Pop Corn Clown Acrobats Choreography Rock Music Story Themes Multiple Shows Price
15
Vier actieskader Yellow Tail
Elimineren Wijnterminologie en onderscheidingen Rijpingseigenschappen Above-the-line marketing Versterken Prijs vergeleken met goedkope wijnen Betrokkenheid detailhandel Afzwakken Complexiteit van de wijn Assortiment van de wijn Prestige van de wijngaard Creëren Gemakkelijke drinkbaarheid Keuzegemak Plezier en avontuur
16
Waardecurve van Yellow Tail
Very high Premium High Normal Yellow Tail Budget Low Very low Non-existent Price Fun and adventurous Use of enological terminology and distinctions in wine communication Above-the-line-marketing Aging quality Wine range Easy drinking Vineyard prestige and legacy Wine complexity Ease of selection
17
Vier actieskader Cirque du Soleil
Elimineren Sterren Dierenshows Verkoopvergunningen Meerdere ringen Versterken Unieke locatie Afzwakken Plezier en avontuur Spanning en gevaar Creëren Thema Verfijnde omgeving Meerdere producties Artistieke muziek en dans
18
Waardecurve van Cirque du Soleil
High CIRQUE DE SOLEIL Relative Offering Level TRADITIONAL CIRCUS Low Animals Star Acts Pop Corn Clown Acrobats Choreography Rock Music Story Themes Multiple Shows Price Source: Kim & Mauborgne
19
Blue Oceanstrategie heeft focus
20
Locatie van het vliegveld
Focus High Average Airline Relative Offering Level RyanAir Low service Catering Lounge Locatie van het vliegveld Hub-activiteiten prijs Snelheid van afhandeling rond vliegveld
21
AFWIJKEND Blue Oceanstrategie wijkt af van industriestandaard
22
Afwijkende waardecurve
Hoog Nieuwe waardecurve NU.nl Relatief aanbod-niveau Traditionele krant Laag Papier Prijs Abonnement Foto’s Actualiteit Participatie Filmpjes Customization (eigen nieuws) Thema’s (doorlinken)
23
Afwijkend High CIRQUE DU SOLEIL NEW VALUE CURVE
Relative Offering Level TRADITIONAL CIRCUS INDUSTRY Low Animals Star Acts Pop Corn Clown Acrobats Choreography Rock Music Story Themes Multiple Shows Price Source: Kim & Mauborgne
24
Blue Oceanstrategie heeft een aantrekkelijke slogan
OVERTUIGENDE SLOGAN Blue Oceanstrategie heeft een aantrekkelijke slogan COMPELLING TAGLINE Great strategies have a compelling tag-line offering that delivers a clear message
25
Overtuigende slogan
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.