De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktgedrag, strategie en instituties

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktgedrag, strategie en instituties"— Transcript van de presentatie:

1 Marktgedrag, strategie en instituties
Dr. P. de Vries Institutionele Economie Economische gedrag van onderneming en instituties H8 Marktgedrag, strategie en instituties

2 H 8 Marktgedrag, strategie en instituties
Volkomen concurrentie en marktgedrag; Onvolkomen concurrentie en strategisch marktgedrag; Onvolkomen concurrentie en instituties, een intermezzo; Bedrijf en institutionele organisatie; Marktpraktijken. Institutionele Economie Dr. P. de Vries

3 (1) Volkomen concurrentie en marktgedrag
Evenwicht bij volkomen concurrentie (fig. 8.1); MK GTK P P1 MO=MB A rent B P2 MO=MB Q2 Q1 Q Institutionele Economie Dr. P. de Vries

4 (1) Volkomen concurrentie en marktgedrag
SGR-schema bij volkomen concurrentie (fig. 8.2) Structuur: Veel vragers, veel aanbieders Homogeniteit Vrije toe- en uittreding Geen transportkosten doorzichtigheid Gedrag: hoeveelheidsaanpassingen Resultaat: Winst=0 Pareto-efficiëntie Institutionele Economie Dr. P. de Vries

5 (2) Onvolkomen concurrentie en strategisch marktgedrag
SGR-schema bij onvolkomen concurrentie (fig. 8.3) Structuur: Aantal vragers, aantal aanbieders (beperkt) Heterogeniteit Moeilijkheden bij toe- en uittreding Gedrag: Prijsstrategie Productstrategie Marketing Onderzoek en ontwikkeling Resultaat: Winstgevendheid bedrijfstak Overwinst Dynamische efficiëntie Institutionele Economie Dr. P. de Vries

6 (2) Onvolkomen concurrentie en strategisch marktgedrag
Sectorstrategie; Concurrentiekrachten bedrijfstak (fig. 8.4) Mogelijke toetreders Bedreiging van nieuwe bedrijven Bedrijfsconcurrententen Rivaliteit tussen bestaande bedrijven Onderhandelingspositie van leveranciers Onderhandelingspositie van kopers leveranciers kopers Bedreiging van substituten of diensten substituten Institutionele Economie Dr. P. de Vries

7 (2) Onvolkomen concurrentie en strategisch marktgedrag
Bedrijfsstrategie: Prijsbeleid; Afzetcurve (fig. 8.5). P v v’ v” v v” v’ Q Institutionele Economie Dr. P. de Vries

8 (3) Onvolkomen concurrentie en instituties, een intermezzo
Instituties dragen bij door: Vermindering informatievraagstuk; Incentieven. Institutionele Economie Dr. P. de Vries

9 (4)Bedrijf en institutionele organisatie
Q = fR(A, K, T, C) C betreft: ZZP, firma met personeel, maatschap, BV, NV, franchising, staatsbedrijf, non-profit. Institutionele Economie Dr. P. de Vries

10 (5) Marktpraktijken Marktpraktijken dichten de informatiekloof tussen vragers en aanbieders. Voorbeelden: Uiterste verkoopdatum; Kwaliteitsklassen; Garantie; Investering in reputatie; Uniformen; Erkenning door branche. Institutionele Economie Dr. P. de Vries


Download ppt "Marktgedrag, strategie en instituties"

Verwante presentaties


Ads door Google