De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren

2 Principes van marketing - Hoofdstuk 10
Leerdoelen Aangeven waarom het noodzakelijk is om door middel van concurrentieanalyse inzicht te krijgen in de concurrentie. De grondbeginselen beschrijven van concurrentiestrategieën op basis van het creëren van waarde voor klanten. Toelichten dat het noodzakelijk is een evenwicht te vinden tussen klant- en concurrentgerichtheid als je een werkelijk marktgerichte organisatie wilt worden. Principes van marketing - Hoofdstuk 10

3 Concurrentievoordeel creëren
Kern-strategie Deel 4 Deel 5 Deel 6 Deel 7 Principes van marketing - Hoofdstuk 10

4 Principes van marketing - Hoofdstuk 10
Inleiding Concurrentievoordeel: specifieke, door afnemers herkende kwaliteit van een organisatie die relevant is voor de prestaties van die organisatie en die concurrenten in mindere mate bezitten. Is het voordeel voor een langere periode relevant en niet navolgbaar door andere organisaties, dan wordt gesproken over een duurzaam concurrentievoordeel. Concurrentieanalyse: het proces waarin de belangrijkste concurrenten worden vastgesteld, hun doelstellingen, strategieën, sterke en zwakke punten en reactiepatronen worden geëvalueerd, en ten slotte beslist wordt welke concurrenten men aanvalt en welke men uit de weg gaat. Principes van marketing - Hoofdstuk 10

5 Principes van marketing - Hoofdstuk 10
Inleiding Concurrentiestrategieën: Strategieën die het bedrijf sterk positioneren tegenover de concurrent en dit bedrijf het grootst mogelijke strategisch voordeel geven. Principes van marketing - Hoofdstuk 10

6 Principes van marketing - Hoofdstuk 10
Concurrentieanalyse Principes van marketing - Hoofdstuk 10

7 Concurrentieanalyse De concurrenten van het bedrijf vaststellen
Wie concurreert met wie? product- of merkconcurrenten producttypeconcurrentie (productvormconcurrentie) generieke concurrentie behoefteconcurrentie

8 Principes van marketing - Hoofdstuk 10
Concurrentieanalyse De concurrenten van het bedrijf vaststellen Concurreren met vergelijkbare bedrijven of geheel andere bedrijven? bedrijfstakperspectief marktperspectief Principes van marketing - Hoofdstuk 10

9 Principes van marketing - Hoofdstuk 10
Concurrentieanalyse De concurrenten van het bedrijf vaststellen Principes van marketing - Hoofdstuk 10

10 Concurrentieanalyse Doelstellingen van de concurrent bepalen
De strategieën van de concurrent vaststellen Strategische groep: een groep bedrijven in een bedrijfstak die dezelfde of een soortgelijke strategie volgen. De sterke en zwakke punten van de concurrent inschatten Benchmarking: het proces waarin de producten en processen van een bedrijf op regelmatige basis worden vergeleken met die van de concurrent of van toonaangevende bedrijven in andere bedrijfstakken die op vergelijkbare aspecten het beste presteren, teneinde de kwaliteit en de prestaties te verbeteren.

11 Principes van marketing - Hoofdstuk 10
Concurrentieanalyse De reactiepatronen van de concurrent inschatten Beslissen welke concurrenten men wil aanvallen en welke men uit de weg wil gaan Sterke of zwakke concurrenten Nabije of verre concurrenten ‘Fatsoenlijke’ of ‘verstorende’ concurrenten Een concurrentie-informatiesysteem opzetten Principes van marketing - Hoofdstuk 10

12 Concurrentiestrategieën
Benaderingen van marketingstrategie Drie fasen in de ontwikkeling van de marketingstrategie en -praktijk: ondernemende marketing, geformaliseerde marketing, ‘intrapreneurial’ marketing Principes van marketing - Hoofdstuk 10

13 Concurrentiestrategieën
Concurrentiestrategie van Porter: Kostenleiderschap laagste productie- en distributiekosten Differentiatie sterk gedifferentieerde productlijn en marketingprogramma Focus (te splitsen in costfocus en differentiatiefocus) enkele marktsegmenten goed te bedienen en niet de hele markt Principes van marketing - Hoofdstuk 10

14 Concurrentiestrategieën
Concurrentiestrategie van Porter Nadruk op kostenvoor-delen Nadruk op onderscheid t.o.v concurrenten Gehele markt Kostenleider-schap Differentiatie Specifieke segmenten Costfocus Differentiatie focus

15 Concurrentiestrategieën
Concurrentiestrategie van Treacy & Wiersema: bedrijven leveren superieure kwaliteit en kiezen uit drie waardedisciplines: Kostenleider (operational excellence) superieure waarde als bedrijfstakleider op het gebied van prijs en gemak Klantpartner (customer intimacy) bevredigen van unieke klantbehoeften via een hechte relatie en intieme kennis van de klant Productleider (product leadership) geavanceerde producten of diensten die de concurrenten op achterstand stellen Principes van marketing - Hoofdstuk 10

16 Concurrentiestrategieën
Concurrentiestrategie van Treacy & Wiersema Kostenleider Huidige positie Gewenste positie Productleider Klantpartner Principes van marketing - Hoofdstuk 10

17 Concurrentiestrategieën
Concurrentiegedrag Principes van marketing - Hoofdstuk 10

18 Concurrentiestrategieën
Concurrentiegedrag Principes van marketing - Hoofdstuk 10

19 Concurrentiestrategieën
Concurrentiegedrag Principes van marketing - Hoofdstuk 10

20 Concurrentiestrategieën
Marktleiderstrategieën: De totale vraag uitbreiden Het marktaandeel beschermen Strategieën voor uitdagers: Frontale aanval Aanval in de flank Volgerstrategieën: Imiteren Marktleider dicht genoeg volgen, maar toch afstand houden

21 Concurrentiestrategieën
Nichestrategieën, gericht op specialisatie: Eindgebruikerspecialist Specialist op klantgrootte Specialist voor specifieke klanten Geografisch specialist Kwaliteit/prijsspecialist Principes van marketing - Hoofdstuk 10

22 De balans tussen klant- en concurrentiegerichtheid
Concurrentiegericht bedrijf: Een bedrijf dat zich vooral richt naar het optreden en de reacties van de concurrent; het volgt het marktaandeel en de zetten van de concurrent en probeert strategieën te vinden waarmee het tegenzetten kan doen. Klantgericht bedrijf: Een bedrijf dat zich bij het formuleren van zijn marketingstrategieën op de klant concentreert en vaststelt welke klantgroepen het wil bedienen, gegeven zijn middelen en doelstellingen. Principes van marketing - Hoofdstuk 10

23 De balans tussen klant- en concurrentiegerichtheid
Marktgericht bedrijf: Een bedrijf dat bij het formuleren van zijn marketingstrategie zijn aandacht evenwichtig verdeelt over de klanten en de concurrenten. Principes van marketing - Hoofdstuk 10

24 De balans tussen klant- en concurrentiegerichtheid
Principes van marketing - Hoofdstuk 10

25 Principes van marketing - Hoofdstuk 10
Vragen n.a.v. leerdoelen Waarom is het noodzakelijk om door middel van concurrentieanalyse inzicht te krijgen in de concurrentie? Wat zijn de grondbeginselen van concurrentiestrategieën als wordt uitgegaan van het creëren van waarde voor klanten? Waarom is het noodzakelijk een evenwicht te vinden tussen klant- en concurrentgerichtheid als je een werkelijk marktgerichte organisatie wilt worden? Principes van marketing - Hoofdstuk 10


Download ppt "Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren"

Verwante presentaties


Ads door Google