Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdElisabeth Jacobs Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober 2012 @Geeske Wildeman #VvG2012 www.necker.nl http://www.slideshare.net/NeckervanNaem
2
Vroeger: © Johnny Wonder
3
Nu: © Johnny Wonder
4
Lessen voor de gemeente ⁄Vroeger was content schaars. Aandacht en betrokkenheid zijn de nieuwe schaartes ⁄Autoriteit / Betrouwbaarheid niet meer vanzelfsprekend ⁄Van zenden naar conversatie ⁄Publieke opinie is een product van die dialoog ⁄Monitoring & participatie is essentieel ⁄Dit vergt een aanpassing in communicatiebeleid, maar ook in profilering van de gemeente ⁄Dit vergt bestuurders die zich bewust zijn van social media (het gaat niet meer weg!)
6
Sociale media niet alleen voor jongeren
7
4 barrières bij organisatie ⁄Geen interne overtuiging, door ad hoc initiatieven ontbreekt het vaak aan impact. Echte organisatieverandering komt met steun van de top. ⁄Het ontbreken van de juiste middelen en tijd, zonder structurele investeringen (fte’s en budgetten en tools) geen succes. ⁄Het ontbreken van interne kennis en vaardigheden, begrijpen hoe het werkt, wat de echte impact is en hoe deze media kunnen worden ingezet voor organisatiedoelen. ⁄Oude gewoonten slijten langzaam, we doen graag wat we gewend zijn, veranderen kost energie en reflectie dat moet je organiseren (strategisch, tactisch & operationeel).
8
4 stadia van de politieke twitteraar 1.Aanmaken account 2.Versturen van berichten (informatie delen) 3.Beantwoorden van vragen 4.Reageren op de berichten van anderen 5.Meningen geven
9
4 stadia van de politieke twitteraar Zenden Meningen Feiten Reageren
10
De burgemeester die een grapje maakte Les: er is geen scheiding tussen werk en prive.
11
Kies bewust een profiel: ⁄Wie niets ziet in twitteren, doe het dan ook niet ⁄Maar…maak wel een profiel aan en begin in ieder geval met volgen (wat er in jouw gemeente gebeurd en wat er over jouw gemeente gezegd wordt) ⁄Maak helder welk profiel je kiest:
12
Twitter do’s & don’t’s ⁄Volg inwoners met +500 volgers. ⁄Zoek de dialoog op met burgers, i.p.v. met raadsleden, journalisten en collega bestuurders. ⁄Mix on- en offline. Nodig volgers eens uit op het stadhuis. ⁄Zorg voor een coach. Doorloop updates met een communicatieadviseur. Wat kan er beter? ⁄Mix persoonlijke en zakelijke tweets. ⁄Maak zoekopdrachten voor je gemeente. ⁄Bij twijfel, niet doen!
13
En voor de gemeente: Stap 1: Bouwen aan kennis van social media en gebruik ⁄gedeeld basisniveau en enkele specialisten ⁄zelf als bestuurder je profiel kiezen, heel bewust! Stap 2: Aanpassen structuur en pilot projecten ⁄aansluiten op eigen gemeentelijke doelen ⁄commitment vanuit de top ⁄een zichtbare trekker (projectleider) ⁄ontwikkeling van pilotprojecten die een onmiddellijk return opleveren (impact = haalbaarheid x return) ⁄leren en reflecteren Stap 3: Integratie ⁄ontwikkel een strategie en uitvoeringsplannen voor sociale media ⁄vastleggen en uitbouwen van structuren en processen Stap 4: Social media maakt organisatie sterker ⁄hefboomeffect: bestaande communicatie slim koppelen aan sociale platformen ⁄een snelle en flexibele organisatie zijn
14
Handige sites en tools ⁄Hootsuite/Tweetdeck: posten naar meerdere accounts, monitoren, timen van tweets, etc. ⁄Google Alerts: doorlopende zoekopdrachten plaatsen (bv op je eigen naam) en per mail resultaten ontvangen. ⁄Zite: iPad app om nieuws / content te vinden ⁄Tweetreach: bereik van tweets meten ⁄Twittergids.nl: lijst met ‘goede’ twitteraars ⁄Handleiding ‘Aan de slag met Twitter’ van Paulus Veldman
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.