Download de presentatie
1
Evidence Based Management
MHA 20 5 april 2014 Prof. dr. Jo Caris
2
Onderwerpen 1. Organogram en definitie 2. Waarde
3. Verschillen in waarde 4. Afstemming 5. Problemen
3
1. Organogram?
4
Organisatiemodel I. Omgeving
Cliëntgroep 1 Inspectie Cliëntgroep 2 Verzekeraars Arbeidsmarkt Wetenschap Leveranciers Organisatiemodel III. Coördinatie Afdeling Afdeling II. Differentiatie I. Omgeving
5
Waarde per stakeholder
Inspectie Accountancy Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional management ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie
6
Waarde per stakeholder
Inspectie Accountancy Management Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional inkoop ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie
7
Waarde ! Een organisatie bestaat ze lang ze waarde toevoegt.
Afdelingen voegen de waarde toe die hen aanbelangt!
8
3.Verschillende waarden
Verschillende partijen hebben verschillende waardeoriëntaties Externe verschillen vragen om interne verschillen noodzaak van differentiatie Interne verschillen vragen om afstemming coördinatie
9
Toenemende specialisatie grotere afstand
Grotere afstanden
10
Omgevingscomplexiteit-differentiatie-coördinatie
Functionele differentiatie Structuur- differentiatie Fragmentatie van verantwoordelijkheid Noodzaak van coördinatie
11
Differentiatie en specialisatie ingroup - outgroup
Sciencedaily.com
12
Verschillende waardeoriëntaties verschillende probleemdefinities
De 3P - Wet : van probleem ?? via proces naar persoon
13
4. Afstemming Waarde = realiseren van integrale doelen!
Peter Haima. Happy Professional Waarde = realiseren van integrale doelen!
14
Samenvatting Specialisatie, differentiatie fragmentatie
Grotere onderlinge afstand Meer onderlinge tegenstelling Meer coördinatie is nodig Verschillende probleemdefinities
15
5. Problemen?
16
Analyse Evidence based management vraagt om een systematische analyse en een doordachte strategie. Vraag Diagnose Analyse Aanpak Modellen kunnen behulpzaam zijn.
17
Wat is een probleem? Oorzaken (+oorzaken achter oorzaken)
Omstandigheden, mediërende en modererende variabelen Probleem Effecten Oplossingen - Ontbrekende oplossingen
18
Veelkoppig monster Mediërende variabelen Afhankelijke variabelen
Onafhankelijke variabelen Effecten Omstandigheden Modererende variabelen
19
Wat is een probleem? Oorzaken: niet eens met, slordig, obstinaat, geen correctie toestaan Omstandigheden: werkdruk, tempo, geen controle, sancties, geen teamgeest Probleem: infectie of dreigende infectie Effecten: complicaties, missen accreditatie, slecht imago, minder patiënten Oplossingen +/-: strikter toezicht, aanspreken, selectie van professionals
20
What problem are we facing?
Problemen verschillen per functie. Voor de zorg is een slecht imago een gevolg. Voor PR/communicatie is het een probleem. Processen zijn oorzaken of gevolgen van een probleem voor professionals. Voor managers vormen processen het probleem. .Zorg Financieel - Gedrag Kennis ???
21
Analyzing Wicked Problems
Belang van interventie (ernst x urgentie) Lange termijn Middellange termijn Korte termijn Acuut
22
Analyzing Wicked Problems
Ethics Person Organisation System Lange termijn Middellange termijn Korte termijn Acuut
23
Analyzing Wicked Problems
Ethics Person Organisation System Vision Strategy Operational Theory Practice Lange termijn Middellange termijn Korte termijn Acuut
24
Dilemma Organisatieontwikkeling
Statisch Veerkracht Plastisch Wendbaar Facts, regels, controle competitief korte termijn Feelings, waarde, overdracht coöperatief lange termijn
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.