De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Evidence Based Management

Verwante presentaties


Presentatie over: "Evidence Based Management"— Transcript van de presentatie:

1 Evidence Based Management
MHA 20 5 april 2014 Prof. dr. Jo Caris

2 Onderwerpen 1. Organogram en definitie 2. Waarde
3. Verschillen in waarde 4. Afstemming 5. Problemen

3 1. Organogram?

4 Organisatiemodel I. Omgeving
Cliëntgroep 1 Inspectie Cliëntgroep 2 Verzekeraars Arbeidsmarkt Wetenschap Leveranciers Organisatiemodel III. Coördinatie Afdeling Afdeling II. Differentiatie I. Omgeving

5 Waarde per stakeholder
Inspectie Accountancy Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional management ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie

6 Waarde per stakeholder
Inspectie Accountancy Management Cliënten, familie, publiek Verzekeraar, gemeente, zorgkantoor professional inkoop ‘Doe’ cultuur: productie, tarieven ‘Zijn’ cultuur: kwaliteit van leven, passie

7 Waarde ! Een organisatie bestaat ze lang ze waarde toevoegt.
Afdelingen voegen de waarde toe die hen aanbelangt!

8 3.Verschillende waarden
Verschillende partijen hebben verschillende waardeoriëntaties Externe verschillen vragen om interne verschillen noodzaak van differentiatie Interne verschillen vragen om afstemming coördinatie

9 Toenemende specialisatie  grotere afstand
Grotere afstanden

10 Omgevingscomplexiteit-differentiatie-coördinatie
Functionele differentiatie Structuur- differentiatie Fragmentatie van verantwoordelijkheid Noodzaak van coördinatie

11 Differentiatie en specialisatie  ingroup - outgroup
Sciencedaily.com

12 Verschillende waardeoriëntaties verschillende probleemdefinities
De 3P - Wet : van probleem ?? via proces naar persoon

13 4. Afstemming Waarde = realiseren van integrale doelen!
Peter Haima. Happy Professional Waarde = realiseren van integrale doelen!

14 Samenvatting Specialisatie, differentiatie  fragmentatie
Grotere onderlinge afstand Meer onderlinge tegenstelling Meer coördinatie is nodig Verschillende probleemdefinities

15 5. Problemen?

16 Analyse Evidence based management vraagt om een systematische analyse en een doordachte strategie. Vraag Diagnose Analyse Aanpak Modellen kunnen behulpzaam zijn.

17 Wat is een probleem? Oorzaken (+oorzaken achter oorzaken)
Omstandigheden, mediërende en modererende variabelen Probleem Effecten Oplossingen - Ontbrekende oplossingen

18 Veelkoppig monster Mediërende variabelen Afhankelijke variabelen
Onafhankelijke variabelen Effecten Omstandigheden Modererende variabelen

19 Wat is een probleem? Oorzaken: niet eens met, slordig, obstinaat, geen correctie toestaan Omstandigheden: werkdruk, tempo, geen controle, sancties, geen teamgeest Probleem: infectie of dreigende infectie Effecten: complicaties, missen accreditatie, slecht imago, minder patiënten Oplossingen +/-: strikter toezicht, aanspreken, selectie van professionals

20 What problem are we facing?
Problemen verschillen per functie. Voor de zorg is een slecht imago een gevolg. Voor PR/communicatie is het een probleem. Processen zijn oorzaken of gevolgen van een probleem voor professionals. Voor managers vormen processen het probleem. .Zorg Financieel - Gedrag Kennis ???

21 Analyzing Wicked Problems
Belang van interventie (ernst x urgentie) Lange termijn Middellange termijn Korte termijn Acuut

22 Analyzing Wicked Problems
Ethics Person Organisation System Lange termijn Middellange termijn Korte termijn Acuut

23 Analyzing Wicked Problems
Ethics Person Organisation System Vision Strategy Operational Theory Practice Lange termijn Middellange termijn Korte termijn Acuut

24 Dilemma Organisatieontwikkeling
Statisch Veerkracht Plastisch Wendbaar Facts, regels, controle competitief korte termijn Feelings, waarde, overdracht coöperatief lange termijn


Download ppt "Evidence Based Management"

Verwante presentaties


Ads door Google