Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
producten (kostendragers)
Direct costing variabele kosten producten (kostendragers) vaste kosten resultaten-rekening 14 Direct Costing en Break-evenanalyse
2
Basisschema: winst bij DC
omzet € variabele kosten € _______ -/- totale dekkingsbijdrage € totale vaste kosten € winst € 14 Direct Costing en Break-evenanalyse
3
Schema Direct costing 14 Direct Costing en Break-evenanalyse
4
Winst bij AC verkoop(transactie) bezettingsresultaat
bezettingsverschil = verschil normale en feitelijke productie 14 Direct Costing en Break-evenanalyse
5
Winst bij DC en AC Productie > afzet (dus: voorraadvorming)
winst AC > winst DC Productie = afzet winst AC = winst DC Productie < afzet (dus: voorraad omlaag) winst AC < winst DC 14 Direct Costing en Break-evenanalyse
6
DC & planning korte termijn
variabele kosten directe vaste kosten vaste kosten indirecte vaste kosten 14 Direct Costing en Break-evenanalyse
7
DC & planning korte termijn
Knelpuntscalculatie machine-capaciteit (voorbeeld 14.3) beschikbare mensen opslagcapaciteit Optimaal productieplan 14 Direct Costing en Break-evenanalyse
8
Waarom DC of AC? Bezwaren DC: externe verslaggeving
weergave vermogenspositie fiscale wetgeving informatie onvolledig vaste kosten! 14 Direct Costing en Break-evenanalyse
9
Waarom dan toch DC? eenmalige opdracht gescheiden markt
ruimte in productie-apparaat korte termijn! 14 Direct Costing en Break-evenanalyse
10
Grafische weergave hoek omzet/kosten = dekkingsbijdrage winstgrafiek
14 Direct Costing en Break-evenanalyse
11
Veiligheidsmarge en kostenstructuur
omzet begroot / omzet break-even percentage daling tot BE-punt indifferentiepunt geen verschil tussen productiemethodes extra vaste kosten / lagere variabele kosten omslagpunt LPG/benzine! 14 Direct Costing en Break-evenanalyse
12
Veronderstellingen break-even
lineair verloop kosten bezettingsgraad? opbrengsten vaste prijs vaste kosten constant korte termijn 1 product c.q. vaste productmix productmix alleen bij gelijke brutowinst verkoop = productie geen voorraden 14 Direct Costing en Break-evenanalyse
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.