De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hogeschool van Amsterdam Instituut voor Interactieve Media PROPEDEUSE ONDERNEMEN College 2 [06-02-07] Peter Buis Lori de Paauw.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hogeschool van Amsterdam Instituut voor Interactieve Media PROPEDEUSE ONDERNEMEN College 2 [06-02-07] Peter Buis Lori de Paauw."— Transcript van de presentatie:

1 Hogeschool van Amsterdam Instituut voor Interactieve Media PROPEDEUSE ONDERNEMEN College 2 [06-02-07] Peter Buis Lori de Paauw

2 www.ondernemerschaphva.nl 2 Zakelijke mededelingen Wat te doen vóór woensdagmiddag:  Stel je duoteam samen  Bedenk je def business-idee  Eisen: innovatief, haalbaar en interessant  Liefst met een element van digitale/interactieve media Mail UITERLIJK MORGEN naar mij het volgende per duoteam:  De klas waarin jullie zitten  Jullie namen  De naam en het business-idee in 1 korte zin p.f.buis@hva.nl

3 www.ondernemerschaphva.nl 3 Hoe lang tot businessplan 1.0 ?

4 www.ondernemerschaphva.nl 4 “When written in Chinese the word crisis is composed of two characters. One represents danger and the other represents opportunity.” --John F. Kennedy, 1959

5 www.ondernemerschaphva.nl 5 Karakter-eigenschappen Succesvolle ondernemers:  zijn alert  zijn bereid tot het nemen van risico’s  houden van afwisseling en verandering  zien mogelijkheden en kansen en benutten deze  hebben een externe focus  zijn bereid veel tijd in het eigen bedrijf te investeren  hebben groei-aspiraties  hebben hoge prestatie-motivatie  hebben hoge frustratie-tolerantie

6 www.ondernemerschaphva.nl 6 Verschil man - vrouw Succesvolle mannelijke ondernemers zijn meer gefocust op:  Doorzettingsvermogen  Ondernemersdrift  Risico’s nemen  Productontwikkeling  Groot denken, groot worden  De baas willen zijn

7 www.ondernemerschaphva.nl 7 Verschil man - vrouw Succesvolle vrouwelijke ondernemers zijn meer gefocust op:  Autonomie - zelfstandigheid  Verandering - innovatie  Risicovermijding  Dienstverlening  Kleinschaligheid  Haalbaarheid

8 www.ondernemerschaphva.nl 8 Right Person, Right Place, Right Time  Beschikbaarheid en toegang tot cruciale informatie  Vermogen om informatie te combineren of interpreteren  Herkennen van kansen / opportunities

9 www.ondernemerschaphva.nl 9 Case Bugaboo

10 www.ondernemerschaphva.nl 10 Case Bugaboo

11 www.ondernemerschaphva.nl 11 Case Bugaboo

12 www.ondernemerschaphva.nl 12 Case Bugaboo

13 www.ondernemerschaphva.nl 13 Ondernemen Wat gebeurt er met bazige ondernemers?

14 www.ondernemerschaphva.nl 14 Ondernemen Eigen baas willen zijn

15 www.ondernemerschaphva.nl 15 3 Key Processen  Genereren van ideeën  Creativiteit  Herkennen van opportunities

16 www.ondernemerschaphva.nl 16 Genereren van ideeën  Ideeën vinden hun oorsprong in: »kennis en ervaringen »samenstellen van deze kennis en ervaringen op nieuwe, verrassende manieren “An old thing becomes new if you detach it from what usually surrounds it.” --Robert Bresson

17 www.ondernemerschaphva.nl 17 Creativiteit  Ideeën zijn origineel en onverwacht  Barrières doorbreken is essentieel »Cognitive – individuele manieren om kennis, ervaring te categoriseren »Cultural – Normen en waarden »Emotional – Angst  Creativity loves constraint Creativity loves constraint

18 www.ondernemerschaphva.nl 18 Herkennen van opportunities Is persoonsgebonden want sommige mensen:  hebben betere toegang tot bepaalde informatie, en  ze weten wat de implicaties van de informatie zijn

19 www.ondernemerschaphva.nl 19 Signal Detection Theory HIT Opportunity present and recognized FALSE ALARM Opportunity not present, but judged to be present MISS Opportunity is present, but not judged to be present CORRECT REJECTION Opportunity not present and judged to be absent YesNo Actual Presence of Opportunity Yes No Judgment About Presence

20 www.ondernemerschaphva.nl 20 Google’s 9 Theorums  Ideas come from everywhere  Share everything you can  You’re brilliant, we’re hiring  License to pursue dreams  Innovation not perfection  Data is apolitical  Creativity loves constraints  Users, that’s how you make money  Don’t kill projects, morph them

21 www.ondernemerschaphva.nl 21 BESCHERMEN VAN EEN IDEE (1) GEHEIMHOUDINGSOVEREENKOMST = NONDISCLOSURE AGREEMENT(NDA) also called a confidential disclosure agreement (CDA), confidentiality agreement or secrecy agreement, is a legal contract between at least two parties which outlines confidential materials the parties wish to share with one another for certain purposes, but wish to restrict from generalized use. In other words, it is a contract through which the parties agree not to disclose information covered by the agreement. A NDA creates a confidential relationship between the parties.

22 www.ondernemerschaphva.nl 22 Stuur een doc naar jezelf

23 www.ondernemerschaphva.nl 23 BESCHERMEN VAN EEN IDEE (2) BESCHERMEN VAN INTELLECTUEEL EIGENDOM  Auteursrecht  Octrooirecht (patent)  Merkenrecht  Tekeningen- of modellenrecht  Kwekersrecht  Trade secret

24 www.ondernemerschaphva.nl 24 BESCHERMEN VAN EEN IDEE (2) Voorwaarden voor een octrooi:  Nieuwheid  Inventiviteit - innovatie  Industriële toepasbaarheid  Niet in strijd met geldende normen en zeden octrooisysteem = ruilsysteem

25 www.ondernemerschaphva.nl 25 Voor- en nadelen van octrooien  Voordelen »“Monopoly” rechten voor bepaalde tijd zodat R&D investering kan terugverdienen »Genereren van licensing omzet  Nadelen »Hoge kosten om ze te krijgen en onderhouden »Soms moeilijk en kostbaar te verdedigen »Informatie is toehankelijk en vrij voor publiek  Example of a patentpatent

26 www.ondernemerschaphva.nl 26 Wat kost een patent registratie? Source: European Patent Office

27 www.ondernemerschaphva.nl 27 Werkgroep Wat gaan we vrijdag doen: UITLEG EN VRAGENUURTJE GRID BUSINESSPLAN MINDMAP n.a.v. je eigen eerste ideeën

28 www.ondernemerschaphva.nl 28 Mindmap > makkelijk

29 www.ondernemerschaphva.nl 29 Mindmap > ‘creatief’

30 www.ondernemerschaphva.nl 30 Mindmap > over the top

31 www.ondernemerschaphva.nl 31 Werkgroep Tot vrijdag

32 www.ondernemerschaphva.nl 32 Getting started Waar begint het mee?  Vergunningen krijgen > bestemmingsplan gemeente  Rechtsvorm kiezen  Inschrijven bij KvK  Aanmelden bij Belastingdienst  Administratie bijhouden

33 www.ondernemerschaphva.nl 33 Getting started Rechtsvorm kiezen Alleen:  eenmanszaak  eenmans-BV Met meer:  Maatschap (oefent geen gem. bedrijf uit)  VOF (vennoten hoofdelijk aansprakelijk)  BV (vennoten niet hoofdelijk aansprakelijk)

34 www.ondernemerschaphva.nl 34 Getting started Inschrijven bij de Kamer van Koophandel  1 week voor tot 1 week na oprichting van de onderneming inschrijven in het Handelsregister  Handelsnaam  Vestigingsplaats  Startdatum uitoefening  Precieze bedrijfsactiviteiten  Rechtsvorm (incl. de bestuurders, oprichtingskosten en het aandelenkapitaal)  100 euro

35 www.ondernemerschaphva.nl 35 Getting started Aanmelden bij Belastingdienst  Inkomstenbelasting  Premie volksverzekeringen  Omzetbelasting (BTW)  Loonbelasting (personeel)

36 www.ondernemerschaphva.nl 36 Getting started Administratie bijhouden !!  Financiële gegevens (bonnetjes,facturen etc)  Afspraken (brieven, contracten, agenda’s)  E-mails  Personeelsadministratie  Urenadministratie  Alle correspondentie met de gemeente Alles dus !


Download ppt "Hogeschool van Amsterdam Instituut voor Interactieve Media PROPEDEUSE ONDERNEMEN College 2 [06-02-07] Peter Buis Lori de Paauw."

Verwante presentaties


Ads door Google