Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJonathan Vos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
Digitale handtekening – stad Antwerpen
5 juni 2014 Studiedag VVSG digitaal klasseren en beheren van overheidsinformatie – Felixarchief Antwerpen
2
Overzicht uitgangspunten chronologisch verloop: praktijkvoorbeelden
startschot en analyse 3 fases: principes, uitrol, reguliere werking praktijkvoorbeelden openstaande vragen succesfactoren
3
Uitgangspunten
4
Startschot vraag stadssecretaris: digitaal werken digitaal tekenen
wat kan/moet er juridisch? waar mogelijk: afschaffen
5
Analyse vaststellingen: juridisch kader:
vasthouden aan papier, vaak omwille van handtekening handtekening vaak niet nodig juridisch kader: geen vormvereisten: functie handtekening staat centraal digitaal tekenen kan met een: gewone handtekening geavanceerde handtekening gekwalificeerde handtekening (gelijkstelling met manuele) weinig (overkoepelende en eenduidige) rechtspraak en rechtsleer
6
Fase 1: opstart + principes
samenwerking nodig beslissingsmodel houvast nodig stadsbreed zelfde principes, uitgepuurd beslissingsmodel: afschaffen enkel tekenen indien juridisch vereist indien tekenen: digitaal
7
Beslissingsmodel
8
Fase 1: opstart + principes
technische oplossing Stadsbreed zelfde technologie eID = principe: gratis (kostenbewust) generiek ondertekenen van Word, , PDF, …
9
Fase 2: uitrol implementatie: infosessies, specifieke doelgroepen
evt pilootprojecten nieuwsbrieven en evt sociale media voor bedrijf intranet: beslissingsmodel met voorbeelden realisaties praktische en technische FAQs pc’s tekenklaar maken
13
Fase 2: uitrol technisch: toepassing principes
keuze tekenplatform SLA toepassing principes diensten toetsen zelf hun processen aan het beslissingsmodel rol projectteam: adviesverlening + focus bewaken eerst intern, dan pas extern uittekenen digitale tekenflow
14
Fase 3: reguliere werking
overdracht naar reguliere werking technische implementatie tekenflow
15
Praktijkvoorbeelden hoe begin ik eraan? voorbeelddocumenten opstart
uitwerking toepassing voorbeelddocumenten geen handtekening gewone digitale handtekening gekwalificeerde digitale handtekening
16
Hoe begin ik eraan? opstart: uitwerking: toepassing:
directie betrekken/overtuigen doel bepalen + planning opmaken uitwerking: brieven oplijsten prioriteit bepalen gesprekken met afdelingen afwegen en overleggen toepassing: realisaties oplijsten communicatie en overdragen naar reguliere werking
17
Hoe begin ik eraan? uitwerking = Excel document
prioriteiten aangeven met kleuren indicatoren (afdeling, naam document, verzending, juridische grond, wie bewaart enz.) toepassing = realisaties fysieke/digitale handtekening geen handtekening fysieke handtekening digitale handtekening
18
Geen handtekening interne documenten aankondigingsbrieven facturen
kennisgevingen/begeleidende brieven informatieve brieven
19
Gewone dig. handtekening
afrekeningsstaat dienstreis bestelbon na gunning aanvraag loopbaanonderbreking oproepingsbrief gemeenteraadsverkiezingen
20
Gekwalificeerde dig. handtekening
collegiale brief contract gunningsbrief waarderingsverslag
21
Voorbeeld: eID (MS Word)
22
Voorbeeld: eID (MS Outlook)
23
Openstaande vragen bulktekenen tekenen op tablet aangetekend verzenden
weerstand bij externe instanties
24
Succesfactoren draagvlak bij management aanjagen door voorbeelden
functie van het document en van de handtekening staan centraal bestaande werking permanent in vraag stellen aankweken van reflex bij iedere medewerker
25
Meer info
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.