Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdTheophiel Devos Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 1 VVBB Studiedag 30 juni 2005 Succes- en faalfactoren in ICT outsourcing: Interne versus externe resources. Case Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Luc Chauvin ICT Manager Sturing en Controle Informatie en Communicatietechnologie (SCICT)
2
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 2 ICT OUTSOURCING Het ICT Outsourcingscontract Basisconcepten, scope Objectieven (impliciet / expliciet) Gouden regels / geleerde lessen Krachtlijnen van het nieuw outsourcingsmodel Interne organisatie versus externe organisatie Business ICT Alignment Architectuur Uitvoering Supplier ICT Alignment Overkoepelend : QA/QC, project mgt, business analysis
3
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 3 ICT OUTSOURCING Basisconcepten ICT Outsourcing (initieel): Opzetten en leveren van (ondersteunende) ICT diensten door een externe (derde) partij Reversibele strategische alliantie met aansturing van eigen organisatie transfer van assets, contracts, SW licenties en personeel Contractueel vastgelegd: demand / supply model, met voldoende graad van controle en transparantie aantoonbare toegevoegde waarde (kwantitatief, kwalitatief) Focus eigen organisatie op kern (business) activiteiten
4
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 4 ICT OUTSOURCING Scope : Help desk / Service desk Eind-gebruikers infrastructuur: levering, installatie, onderhoud, upgrades,... Server beheer: UNIX, NT, applicaties, printing, databases, … Netwerk beheer: LAN, MAN, WAN Mainframe beheer Applicatie ontwikkeling en onderhoud
5
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 5 ICT OUTSOURCING Scope : 12 000+ eind-gebruikers 600+ applicaties in gebruik 600+ servers en mainframe gemiddeld 200+ software ontwikkelingsprojecten gemiddeld 350+ infrastructuur projecten
6
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 6 ICT OUTSOURCING Objectieven (impliciet / expliciet): verhoogde efficientie / effectiviteit van ingezette ICT middelen hogere graad van homogeniteit in de ICT omgeving: één strategie, één infrastructuur (WAN, …), gemeenschappelijke generieke systemen (e-mail, help desk, datawarehousing,…) Reductie / eliminatie van “verspreide” IT systemen, applicaties, processen verhoogde flexibiliteit en groeipotentieel in dienstenaanbod: grotere capaciteit, hogere expertise
7
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 7 ICT OUTSOURCING Gouden regels Outsource voor de juiste reden Outsource alleen “stabiele” processen en systemen outsourcing is GEEN oplossing voor problemen die de eigen organisatie niet aankan zoek het juiste evenwicht tussen eigen en externe organisatie behoefte aan kritische massa van interne expertise vermijd “black box” dienstenlevering klant moet inzicht hebben in operationele details !
8
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 8 ICT OUTSOURCING Geleerde lessen – initieel contract Sterke “Vraagzijde” organisatie nodig aan de kant van de Klant Blijf bij realistische objectieven: pragmatisme eerst ! Eerste fase: stabiliteit, continuiteit Latere fase: groeipad naar verbeteringen / maturiteit Uitvoering van het contract moet “voordelig” zijn voor beide partijen Gedeelde verantwoordelijkheid dient structureel verankerd te zijn in de overeenkomst Focus op organisatie, structuur en processen (flexibiliteit)
9
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 9 ICT OUTSOURCING Geleerde lessen: Initieel contract Nood aan stabiele management structuur aan beide zijden: Continuiteit negotiatie team versus uitvoerings team Maximum beslissingsbevoegdheid bij operating teams “due diligence” versus “change management” streef naar End-to-end SLA’s Directe relatie met gebruikersbehoeften Beter een gemiddelde “end-to-end” dan optimum subprocessen
10
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 10 ICT OUTSOURCING Concepten outsourcing – nieuw contract Breed aanbod van diensten/producten met een ver doorgedreven expliciete integratieverantwoordelijkheid Eén hoofdaannemer, versterkt met een aangepaste reeks van partners/onderaannemers Maximum focus op flexibiliteit van diensten / producten “operationale” versus “overkoepelende” diensten
11
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 11 ICT OUTSOURCING Concepten outsourcing – nieuw contract Niet-exclusiviteit van het contract gecontroleerde en verzekerde marktconformiteit (competitiviteit) “onafhankelijke” acceptatie omgeving tussen exploitatie en project organisaties: toegangspoort voor initiatieven van “derden” herdenken van het “ICT Standaarden” beleid
12
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 12 ICT OUTSOURCING Operationele diensten: diensten zichtbaar voor / “voelbaar” door de eindgebruikers Strategische business consultancy Ondersteuning eindgebruikers applicaties Applicatie ontwikkeling & onderhoud Mainframe beheer Server beheer Netwerk beheer Logistiek eindgebruikers infrastructuur “Operationele” versus “Overkoepelende” diensten
13
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 13 ICT OUTSOURCING Overkoepelende diensten: Nodig om de correcte planning, aansturing, organisatie en coordinatie en controle van de dienstverlening te verzekeren Contract management Financieel management Standaarden & architectuur Service level management QA / QC Help desk Service desk Project office Acceptatie omgeving Mgt subcontractors/leveranciers “Operationele” versus “Overkoepelende” diensten
14
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 14 ICT OUTSOURCING “Onafhankelijke ” acceptatie omgeving: INTEGRATIE acceptatieacceptatie ExploitatieProjecten Applicaties derde partijen HW componenten derde partijen
15
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 15 ICT Outsourcing Organisatie model: Generiek Business ICT Alignment ICT Domein Supplier ICT Alignment Business Leveranciers Information Mgt Functional Mgt Demand Mgt Business support... QA / QCProcessen Project Management ICT Strategie ICT Budgetting Service Development Service Planning Server Operations... Strategic Sourcing Supplier Portfolio Mgt...
16
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 16 Interne Organisatie Organisatie model: Inbreng van eigen organisatie: Business ICT Alignment ICT Domain (eigen organisatie + outsourcerr) Supplier ICT Alignment Business Suppliers - Subcontractors Business Architecture ICT Valueing CRM QA / QC Delivered Services Service Development QA / QC Project Management Information Application Architecture Technical Standards – Methodologies – Guidelines Contract Mgt Operations Monitoring & Control Supplier Strategy Strategic Partnership Cost Models & Price Structures
17
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 17 Interne Organisatie Business ICT Alignment : inbreng van eigen organisatie ICT Valueing bepaling toegevoegde waarde van ICT oplossingen Prioriteitsstelling op investeringen CRM Klantenondersteuning : strategisch / tactisch/ operationeell Klanten interfaces / contact punten Service development capteren / detecteren van opportuniteiten, uitdagingen, behoeften QA / QC op de dienstverlening Continue verbeteringen Uitbreidingen, opties, alternatieven
18
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 18 Interne Organisatie Architectuur: inbreng van eigen organisatie: Business Architecture: Processen, Functies, Activiteitens Informatie Architectuur: Informatie Flows, Meta Data, Data,… Applicatie Architecture: EAI, Functionele Interfaces, Message Based Architectures,… Technologie Architecture: Web Based, Open Source, Centralised / Decentralised, C/S versus Mainframe Betrokk e nheid outsourcer Verantwoordelijkeid/ownership bij interne organisatie
19
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 19 Interne Organisatie CDE Relatiebeheerder Rapid Response Team Business Office Personeelsbeleid & Competentiebeheer Audit & Quality Assurance Standaarden & Architectuur Beveiliging Continue Verbetering Serviced esk Exploitatiebeheerder SDM Configuration Manager Toepassings- manager Availability & Capacity Manager Interventie diensten Acceptatie voor in productie stelling Change Management Programmabeheerder Project office Project Mana- ger Lijn- management DIC’s Gebruikers Applicatie beheerder Project Manager Vraagzijde Onderaannemers & Leveranciers Globale kennisorganisatie OUTSOURCER (TOTAALINTEGRATOR) Operationele integrator Programma integrator SCICT
20
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 20 Interne Organisatie Uitvoering: inbreng van eigen organisatie Standaarden / methodologien / richtlijnen ICT standaarden beleid: strategisch versus operationeel (producten) Best practices Continue verbeteringen Flexibel aanbod Contract management Contract monitoring Contract optimisaties Dynamische diensten / producten portfolio Exploitatie monitoring en controle vermijd “black box” processen
21
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 21 Interne Organisatie Supplier ICT Alignment: inbreng van eigen organisatie Leverancier strategische sourcing gemeenschappelijke leveranciers strategie Strategie leveranciers partnerships gemeenschappelijke leveranciers onderhandelingen Kost modellen/ prijs structuren Open boekhouding Margins versus overhead kosten Audits, benchmarks
22
vvbb300605Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 22 Interne Organisatie Last but not least: inbreng van eigen organisatie Overkoepelend: QA / QC op processen, en deliverables Op project niveau: Project management / co-project management Business analyse
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.