Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarina Moens Laatst gewijzigd meer dan 10 jaar geleden
1
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010
2
Vergelijking van het verloop van de goederenuitvoer (jaarlijks veranderingspercentage tussen 1995 en 2008; gegevens in waarde) 2 Bronnen: EC, INR. (1) Frankrijk, Duitsland, Nederland, Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Zweden, Oostenrijk, Ierland, Portugal, Griekenland en Finland..
3
Kenmerken van de huidige mondialiseringsgolf 3 Economische en financiële liberalisering Vermindering van de transportkosten Informatietechnologie Ontwikkeling van de multinationale ondernemingen (DBI) Internationale versplintering van de toegevoegde- waardeketen Ontwikkeling van de internationale handel: sneller dan de groei van de finale productie intermediaire input intra-bedrijfstak- en intra-onderneming handel Opkomende economieën: economische ontwikkeling toegenomen deelname aan de wereldhandel Geavanceerde economieën: voordelen van de groei van de opkomende economieën reallocatie van middelen Nieuw evenwicht in de comparatieve voordelen
4
Verloop van de marktaandelen in de wereldhandel (in procenten van de mondiale goederenuitvoer; gegevens in waarde) 4 Bronnen: EC, OESO, UNCTAD, INR..
5
Verloop van de goederenhandel en -productie op wereldschaal (1970 = 100; volumegegevens) 5 Bron: WHO..
6
Verloop van de marktaandelen in de wereldhandel (in procenten van de mondiale goederenuitvoer; gegevens in waarde) Aandeel in 1995Aandeel in 2009Verschil Duitsland9,79,5-0,2 Frankrijk5,74.3-1,4 Verenigd Koninkrijk 5,24,1-1,1 Italië4,63,5-1,2 Nederland4,03,7-0,2 België3,02,4-0,6 Spanje2,12,40,3 6 Bronnen: EC, UNCTAD, INR..
7
Loonhandicap van de Belgische ondernemingen (procentuele verschillen ten opzichte van het indexcijfer voor de drie belangrijkste buurlanden) Bron: CRB. 7
8
Geografische oriëntatie van de goederenuitvoer (in procenten; gegevens in waarde) Aandeel in de uitvoer van België in 2007 Gemiddelde groei van de invoer tussen 1995 en 2007 EU1571,77,0 waarvan: Frankrijk17,66,1 Duitsland17,06,5 Nederland13,29,1 Nieuwe EU-lidstaten4,914,3 China1,216,9 8 Bronnen: EC, UNCTAD, INR..
9
Verloop van de Belgische goederenuitvoer naar Duitsland en Frankrijk (gemiddelde groei tussen 1995 en 2007, tenzij anders vermeld; gegevens in waarde) Uitvoer van België naar Duitsland Invoervraag vanuit Duitsland Uitvoer van België naar Frankrijk Invoervraag vanuit Frankrijk Gewicht 2007 Groei Groei extra- EU15 Gewicht 2007 Groei Groei extra- UE15 Geneesmiddelen0,510,515,311,40,47,411,410,7 IJzer en staal1,56,67,68,31,98,36,77,3 Wegvoertuigen2,71,04,910,91,21,66,413,6 Papier0,33,33,25,60,43,02,74,6 Textiel0,3-3,20,22,50,4-1,30,33,5 Totaal16,53,96,58,117,15,56,17,4 9 Bronnen: EC, INR..
10
Verloop van de structuur van de uitvoer volgens het gehalte aan productiefactoren (in procenten, 1995 en 2008) 10 Bronnen: EC, INR. 1 Frankrijk, Duitsland, Nederland, Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Zweden, Oostenrijk, Ierland, Portugal, Griekenland en Finland..
11
Conclusie De aanwezigheid op de traditionele markten bestendigen Beheerst verloop van de productiekosten De grondslag voor de uitvoer verruimen: Nieuwe ondernemingen stimuleren tot uitvoer Nieuwe markten aanboren Nieuwe producten ontwikkelen (innovatie) Gezamenlijke verantwoordelijkheid van de partijen met het oog op duurzame economische vooruitgang 11
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.