De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inhoud Definitie Op de set: 2. Mensenwerk 3. Regieaanwijzingen De kracht van improvisatie Het interview Opdracht 1: Improviseren Opdracht 2: Interview.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inhoud Definitie Op de set: 2. Mensenwerk 3. Regieaanwijzingen De kracht van improvisatie Het interview Opdracht 1: Improviseren Opdracht 2: Interview."— Transcript van de presentatie:

1

2 Inhoud Definitie Op de set: 2. Mensenwerk 3. Regieaanwijzingen De kracht van improvisatie Het interview Opdracht 1: Improviseren Opdracht 2: Interview De voorbereiding: 8. Idee en eigenheid 9. Idee uitwerken 10. Opbouw & Verteltechnieken 11. Thematiek & Diepgang Opdracht 3: Schrijven Verder Leren

3 Op de set of in de regiekamer
– matte box – camera filters (ND) – lens (zoom) – iris – sluitertijden (ook i.c.m. Hertzen) – sensoren/film – gain/iso – zebra – wit balans – manual vs auto – audio instellingen (auto/manual, lijn-/micsignaal, 48v voeding) – Opdracht Opdracht: Leer alle verschillende camera’s van Big Shots kennen door alle functie terug te vinden en aan te wenden. Lees waar nodig de manuals. Neem ze mee voor een proef shoot. 1. Definitie Kern: Jij hebt vooraf de film in je hoofd/hart en stuurt andere aan vanuit die visie. TV vs Film regie Op de set of in de regiekamer Activiteiten: Voorbereiding Op de set -In de Post

4 Ken je talent en maak een connectie
– matte box – camera filters (ND) – lens (zoom) – iris – sluitertijden (ook i.c.m. Hertzen) – sensoren/film – gain/iso – zebra – wit balans – manual vs auto – audio instellingen (auto/manual, lijn-/micsignaal, 48v voeding) – Opdracht Opdracht: Leer alle verschillende camera’s van Big Shots kennen door alle functie terug te vinden en aan te wenden. Lees waar nodig de manuals. Neem ze mee voor een proef shoot. 2. Mensenwerk Allemansvriend Ken je talent en maak een connectie Onzekerheid - Maak echt contact en toon je kwetsbaarheden - Benoem het - Durf leiding te nemen - Geef complimenten of stuur vriendelijk, maar duidelijk bij

5 Liever geen resultaatregie
– matte box – camera filters (ND) – lens (zoom) – iris – sluitertijden (ook i.c.m. Hertzen) – sensoren/film – gain/iso – zebra – wit balans – manual vs auto – audio instellingen (auto/manual, lijn-/micsignaal, 48v voeding) – Opdracht Opdracht: Leer alle verschillende camera’s van Big Shots kennen door alle functie terug te vinden en aan te wenden. Lees waar nodig de manuals. Neem ze mee voor een proef shoot. 3. Regieaanwijzingen Liever geen resultaatregie Gebruik werkwoorden (vieren, uitleggen, flirten) Gebruik een beeld (5 zintuigen) Gebruik een achtergrondverhaal (inleven) Wees de baas - Niets erger dan verschillende aanwijzingen van meerdere mensen Communiceer simpel & concreet Niet: ‘Staar in de verte’ Wel: ‘Staar naar de fabriek met de rode uitlaatpijp’ Niet: ‘doe dit een tijdje’ Wel ‘Doe dat 5 seconden’ Schep een band - Blijf jezelf, maar pas je stijl aan Creëer onderonsjes

6 4. De kracht van improvisatie
– matte box – camera filters (ND) – lens (zoom) – iris – sluitertijden (ook i.c.m. Hertzen) – sensoren/film – gain/iso – zebra – wit balans – manual vs auto – audio instellingen (auto/manual, lijn-/micsignaal, 48v voeding) – Opdracht Opdracht: Leer alle verschillende camera’s van Big Shots kennen door alle functie terug te vinden en aan te wenden. Lees waar nodig de manuals. Neem ze mee voor een proef shoot. 4. De kracht van improvisatie Hoe? Geef slechts de absoluut noodzakelijke informatie Identificeer een conflict / doel voor de acteurs Vooral goed bij werken met onervaren acteurs - Geef verschillende acteurs verschillende informatie Laat je camera lopen, lange takes Creëer bewegingsvrijheid Bedenk mogelijke handelingen Speel eventueel zelf mee. Improvisatie brengt: Spontaniteit / geloofwaardigheid! Frisheid / Oprechtheid Maar ook: Veel onbruikbare content Wolligheid

7 - Goed interview is een goed geprek. Stel spreker gerust
– matte box – camera filters (ND) – lens (zoom) – iris – sluitertijden (ook i.c.m. Hertzen) – sensoren/film – gain/iso – zebra – wit balans – manual vs auto – audio instellingen (auto/manual, lijn-/micsignaal, 48v voeding) – Opdracht Opdracht: Leer alle verschillende camera’s van Big Shots kennen door alle functie terug te vinden en aan te wenden. Lees waar nodig de manuals. Neem ze mee voor een proef shoot. 5. Het Interview Techniek - Goed interview is een goed geprek. Stel spreker gerust Oogcontact & Open houding Luisteren - Vraag meenemen in het antwoord? - Doorvragen: Waarom dan? Leg me niets in de mond! Herhalen is goed, samenvatten ook (benoem dat) Vermijd opsommingen, vraag wat het voorbeeld aantoont Locatie Setting bepaald de toon (zittend, staand, op straat, onderweg, in de keuken, handmic, opspeld mic, etc. Camerabewustzijn: - Geen aandacht op camera&crew (discreet inbreken, lange lens) Interview lang Oogcontact

8 6. Opdracht 1: Improviseren
– matte box – camera filters (ND) – lens (zoom) – iris – sluitertijden (ook i.c.m. Hertzen) – sensoren/film – gain/iso – zebra – wit balans – manual vs auto – audio instellingen (auto/manual, lijn-/micsignaal, 48v voeding) – Opdracht Opdracht: Leer alle verschillende camera’s van Big Shots kennen door alle functie terug te vinden en aan te wenden. Lees waar nodig de manuals. Neem ze mee voor een proef shoot. 6. Opdracht 1: Improviseren Telefoongesprek: Je wordt gebeld door een vriend die uitlegt dat hij die avond gaat trouwen (spontane actie). Je probeert onder het spektakel uit te komen want je haat kerken en wil gamen maar durft dat niet te zeggen. Lukt het je om eronderuit te komen met een smoes? Arbeidsvloer: Je werkt geconcentreerd achter je PC. Een collega gaat een enthousiast verhaal ophangen maar je wil je zo min mogelijk laten afleiden. Wint hij je aandacht?

9 7. Opdracht 2: Interview Schrijf 10 interviewvragen Klassikaal Interview Let op: - Kernachtige formulering Eerlijke antwoorden Vraag meenemen in het antwoord Probeer antwoorden te sturen

10 8. Idee en Eigenheid Brainstorm Start: deelnemers nemen 5-10 min. om eigen ideeën op te schrijven Gespreksleider schrijft alle ideeën op. Samen verder associëren en brainen. Regels Eet & drink Associeer eindeloos Kwantiteit GEEN kwaliteit Uitstel van Oordeel Maak iets waar je zelf enthousiast van wordt Laat je inspireren (Lees: Jatten)

11 9. Idee uitwerken Line-up: Korte omschrijving van gebeurtenissen met tijdsindicatie Scenario: Uitgebreide verhandeling incl. voice over & karakter teksten. Shotlist: Lijst met shot ideeën op schrift Decoupage: Exacte verhandeling van camerawerk incl. Standpunten, duur & kadrering Storyboard: Je verhaal in stripvorm

12 10. Opbouw en Verteltechnieken
- Presentator - Interviews - VOX POPS - Voice Over - Stem van de Maker - Fictie / In scene zetten - Tekst in Beeld Beeld Welke belangrijke ben ik vergeten? Begin: Introductie & Hoofdvraag Midden: Uitwerking & Spanning Eind: Conclusie & Antwoord op de hoofdvraag 12

13 11. Thematiek en Diepgang Make it Big: Associeer en plaats het onderwerp in een breder kader. Vind je moeder het ook interessant? Thema’s: Zorg dat de film ‘echt’ ergens over gaat: Liefde Vriendschap Grenzen verleggen Groei Vrijheid

14 12. Opdracht 3: Schrijven Schrijf een line-up / Scenario / Shotlist. Zoek naar een originele insteek/vorm, diepgang en breder perspectief. Kies verteltechnieken Noteer alle ‘must have’ shots in een shotlist

15 Geselecteerde Literatuur: ‘Directing Actor’ door Judith Weston
– matte box – camera filters (ND) – lens (zoom) – iris – sluitertijden (ook i.c.m. Hertzen) – sensoren/film – gain/iso – zebra – wit balans – manual vs auto – audio instellingen (auto/manual, lijn-/micsignaal, 48v voeding) – Opdracht Opdracht: Leer alle verschillende camera’s van Big Shots kennen door alle functie terug te vinden en aan te wenden. Lees waar nodig de manuals. Neem ze mee voor een proef shoot. 13. Verder Leren Geselecteerde Literatuur: ‘Directing Actor’ door Judith Weston ‘The Directors Intuition’ door Judith Weston ‘Film Directing Shot by Shot’ door Steven D. Katz ‘What is Cinema’ door Andre Bazin ‘Directing the Documentary’ door Michael Radiger Masterclasses en Post HBO Opleiding: - 15


Download ppt "Inhoud Definitie Op de set: 2. Mensenwerk 3. Regieaanwijzingen De kracht van improvisatie Het interview Opdracht 1: Improviseren Opdracht 2: Interview."

Verwante presentaties


Ads door Google